Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

”Stockholm måste växa mer och fortare”

Vi längtar efter bra evenemang och det gäller både sport som annat. Men vi är inte riktigt så många som krävs för att fylla två nya arenor i Stockholm. Foto: Andreas Hillergren, Scanpix

 

Häromdagen kom Stockholm Globe Arenas årsredovisning med posten. De har haft ett bra år och kan vara stolta över sitt resultat. Men, kravet kvarstår om att Stockholm måste växa mer än med 40 000 invånare per år.

Det intressanta är dock inte SGA:s vinst utan nyckeltalen. De går nämligen att både överföra och extrapolera på följande år när Friends Arena och Stockholms Arena kommer i drift.

Inte mycket att dela på

Intäkten uppgick (exklusive Skyviev) till 135 kronor per besökare. Det är en imponerande siffra med tanke på att F&B (Food &Beverage eller mat och dryck) drivs av entreprenör och bara ger en del av deras vinst (100 kronor i betalning av mig i baren är 20 kronor moms. 26 kronor råvara och 32 kronor personalkostnad enligt SHR:s nyckeltal). Kvar att dela på för SGA och Stureplansgruppen är 22 kronor. Anta att SGA får hälften i hyra så är det 11 kronor eller 14 miljoner kronor.

Problemet är självfallet det enkla att den delmängd av de 122 miljonerna i externa kostnader som hamnar hos fastighetsägaren som just nu investerar 2,7 miljarder i den nya arenan torde uppgå till ca 25 miljoner. Vi får se när deras bokslut kommer.

Nu blev det aldrig av att doktorera i ekonomi, tog mig inte ens till nivån under det men lite har jag förstått och det är att 25 miljoner inte räcker för att nå de ca 7 procent av investering som krävs för att fastigheter skall gå runt.

Vi åker dit, men inte hit

I Göteborg kan kommunen räkna hem rätt mycket av s.k. kringintäkter. Det betyder att när Bruce Springsteen kommer till Götet så åker alla stockholmare dit.

Därför kan Göteborg med trovärdighet påstå att arenaförlusterna är gungor som har karuseller. När Bruce kommer till Stockholm så köper stockholmarna alla biljetter och några egentliga kringintäkter uppstår aldrig.

Att det finns många goda skäl för Stockholm som huvudstad att ha ett fungerande om än olönsamt arenaområde skall inte ifrågasättas. men kringintäkterna blir diffusa för staden.

Men det blir färre event

Sammanfattningsvis så skall SGA och vd:n Ninna Engberg vare stolt över sitt resultat. Det är ett bättre nyckeltal per event och per besökare än vad jag hade förväntat mig. Det oroande är att mängden event minskar vilket kommer att slå på båda parter 2013 och framåt.

Nu kommer vi till dagens roliga. Friends Arena och Stockholmsarenan.

Vi får börja med lite sannolikhetslära. Är det troligt att mängden människor i Storstockholm växer fortare än de 40 000 vi nu har i tillväxt per år?

Visst kommer besökarna att strömma till...

Är det troligt att det i driftsbolaget går att få ut mer än de 132 spänn per skalle som SGA tjänar?

Nu kommer de här två nya fantastiska arenorna att öka mängden besökare med min bedömning 30-40 procent. Här räknar vi med 50 procent upp och det tror jag är nåbart. Råsunda hade ca 400 000 besökare inklusive landskamper.

Fast vi kan räkna ännu mer positivt. Friends Arena når sina mål på 1,5 miljoner besökare och Globen ökar till 2 miljoner med den nya arenan. Det blir 3,5 miljoner besökare till driftsbolaget och kan i bästa fall med lite storskala ge 30 spänn till fastighetsägarna. Det är  105 miljoner för att skapa avkastning på nästan 6 miljarder. Det är mindre än 2 procent procent i ett land är fastigheter skall skrivas av med 2,5 procent och där arenafastigheter borde skrivas av fortare.

Ett bakvänt beteende

Det ännu roligare är självfallet att Djurgårdens ca 200 000 besökare på Stockholms Stadion inte räcker så långt eftersom Stockholms stads fritidsförvaltning fortsätter att hyra ut Stadion för andra event till kostnader som gör att SGA inte kan konkurrera.

En nämnd i Stockholm skapar förluster för ett bolag som staden äger.

Hur tänker de då? Samtidigt har Solna stad borgat med cash medan de något intelligentare ägarna av arenan har borgat med aktier och Svenska Fotbollförbundet har satsat allt de hade. Det är jättekul för oss som skattar i Nacka, Sumpan med flera, men inte fullt lika kul för de som skattar i Solna och Stockholm.

Men SGA gör efter förutsättningarna ett bra resultat medan den minskade eventvolymen förstärker farhågorna vad gäller ekonomin för de nya arenorna.

Dan Persson

Göran Lantz (inte verifierad)

tis, 2012-05-15 13:50

1. Det var ju en väldigt

Det var ju en väldigt förenklad matematik att säga att vid konserter i Göteborg så åker Stockholmarna dit, och vid konserter i Stockholm så är det Stockholmarna som köper upp biljetter. Begreppen kommun och region blandas ihop rätt friskt. Eftersom arenorna och intäkterna är kommunala angelägenheter så kan vi konstatera att Göteborg har 522.000 inv och Stockholm 686.000, skillnaden är inte så dramatiskt stor. Även besökare från Stockholms kranskommuner skapar kringintäkter för staden. Att evenemangen märks mer i Göteborg ute på stan handlar nog mer om Göteborgarnas förmåga att skapa trevliga evenemang kring stora arrangemang. Ta t ex helgens Göteborgsvarv där hela stan tycks känna stolthet över sin stad och evenemang och gör sitt bästa för att besökarna ska trivas. Bland Stockholmarna ses stora evenemang mest som problem där "bönder" och "lantisar" kommer till stan, det blir trängsel och trafiken drabbas av avstängningar. Men jag har svårt att se att det skulle vara nån skillnad på besöksfrekvensen utifrån på de bägge städerna vid stora evenemang.

Göran Lantz (inte verifierad)

tis, 2012-05-15 13:51

2. Får rätta mig själv, vände

Får rätta mig själv, vände siffrorna fel i hastigheten. Stockholm har givetvis 868.000 inv

Dan Persson

tis, 2012-05-15 14:42

3. Göran, ja, det är en

Göran, ja, det är en förenklad bild. Den fastslås dock av många undersökningar av s.k. kringintäkter. Jag använder också Stockholm för det område om ca 2 miljoner invånare och Göteborg om området inom en timme från Götaplatsen. Kommungränser är inte optimerade för arenakonsumtion direkt. När vi som bor i Nacka åker till Stockholm för konsert så får Stockholm restaurangintäkter, det får de när vi åker in till staden i alla andra fall också. När vi åker till Gbg blir det nya pengar in, i stockholm är det samma pengar. Men jag har av utrymmesskäl förenklat och generaliserat.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.