Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Premium Consumer, vägen till framgång"

"Den moderna medelklassmänniskan vill ha komfort, kvalitet och tidsefeffektivitet", hävdar Dan Persson med bestämdhet. Foto: Scanpix


Det marknadssegment där efterfrågan ökar snabbast inom idrottens del av upplevelseindustrin är premium Consumers eller på ren svenska konsumenter som vill ha mer än standard.

Många trendundersökningar inom vitt skilda områden påvisar den här trenden. SAS har idag fler privat betalande gäster i Business Class än de har affärsmän i det segmentet.  De golfklubbar som ökar har högre greenfee och en bättre produkt, RUT-avdragen utnyttjas mer och mer och robotgräsklipparna säljer som smör i solsken. 

Komfort, kvalitet, effektivt

Den moderna medelklassmänniskan vill ha komfort, kvalitet och tidsefeffektivitet. 

Det beror dels på att de 92 procent som jobbar och tillhör målgruppen medelålders medelklass (35-60 med två jobb i familjen, dvs det vi kallar Svensson) efter jobbskatteavdrag, lägre räntor, borttagen fastighetsskatt med mera har fritid som större bristresurs än pengar.

Det beror på globaliseringen där vi har upplevt fantastiska arenor, hotell, golfbanor, resorts, restauranger utomlands och vill ha samma här.

Men vi är inte där än

Det beror på att den kollektiva föreningsmodellen med lika åt alla har dött, idag är det helt ok att kräva individuella lösningar om man vill betala för det.

Den här trenden är stark och den goda nyheten för svensk idrott är att det här är en fantastisk möjlighet till helt nya pengar. Senaste stora arenakonferensen, den här gången i Italien hade Matt Rosetti och Globens Marie på scen som höll föredrag om den här trenden.

Problemet är att vi inte riktigt har produkterna än. Historiskt har vi sålt s.k. VIP-paket enbart och allena till företagen medan vi har levererat en relativt dålig ”du får vilken färg du vill bara den är svart” produkt till konsumenterna.

Skilda förutsättningar

Dels har vi utöver hockeyn få arenor som är byggda på det sättet och även inom hockeyn finns det stora behov av ombyggnad.

Fotbollen har vi tre moderna arenor med Kalmar, Borås och Malmö men ingen av dem är ritade utifrån den här trenden.

Att Matt Rosetti har sett förändringen, eller i hans fall skapat den och utgått ifrån den för Stockholmsarenan är en sak, även Friends arena ger en helt ny arena upplevelse även om min bedömning att Stockholmsarenan kommer att vinna i konsumtion per besökare. Men det är inte så att Kalmar och Malmö är designade för att optimera intäkterna från den här målgruppen. Borås är redan gammal. 

Stadium än mera antik

Nu får vi två mycket moderna arenor i Stockholm som är byggda för det nya samhället och de kommer att för alltid ändra våra preferenser när det gäller arenakonsumtion. De två arenorna kommer att få Globen och Hovet att framstå som totalt obsoleta och Stadion som mer antik än den är.

Varför kan man inte riva Stadion och bygga ett riktigt landmärke typ 150 våningar skyskrapa där? Idag är den bara en skattesubventionerad konkurrent till AEG och Friends Arena.

Men, det finns växande efterfrågan på idrottsupplevelser för 500 till 1000 spänn från en konsumentgrupp som ökar i antal.

Vill beställa en upplevelse

De vill ha entré utan kö, enkel resa till och från arenan, rena toaletter utan kö, bra platser, god service, bra utbud mat och dryck samt en social miljö där de mår bra.

Varje sådan gäst är värd lika mycket som femton klackbesökare och skrämmer inte bort några barnfamiljer.

Sedan måste även underhållningen på plan/isen  vara kvalitativ men det är ett mycket subjektivt begrepp och det kan vara dålig fotboll och bra spänning/stämning  eller bra handboll och trist.

Men, sammanfattningsvis så finns det någon miljard till i arenaintäkter som är ”up for grabs” men få som kan leverera de efterfrågade produkterna och det är ännu färre som tänkt i de här banorna.

Den som agerar vinner då det är sannolikt att majoriteten vare sig kan eller förstår.

Dan Persson

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Friends Arena gör 225 miljoner i minus för 2014. Det är dystra siffror som Idrottens Affärers Dan Persson tidigt förutspådde. Men han tror att förlusten kan bli ännu större.

Här är kommunen som vågade backa upp ett nytt evenemang. Resultatet står nu klart, omsättning 2012: 18,6 miljoner kronor. 2013: 23 miljoner. 2014: 36 miljoner. Siffror som är ytterligare ett bevis för idrottens betydelse.

Marcus Ericsson är åskådare vid helgens formel 1-race i USA. Men innerst inne är han förväntansfull. Eje Elgh har med hjälp av sponsorer förhandlat framgångsrikt.

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.

Först petas Ralf Edström från Radiosporten. Nu har Stig Strand gjort sitt efter 28 år som alpin expert i SVT. Förändringens vind blåser genom expertbåsen och inte helt okontroversiellt. 

Tidigare i år petad i IFK Norrköping. Nu kan Isaac Kiese Thelin vara årets bästa allsvenska fotbollsaffär. I dag avslöjas hur den här spelaraffären även ekonomiskt är en succé för mästarna.