Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Här finns oändliga möjligheter"

Länge har det handlat om rättigheter för TV, nu ska idrotten ta kampen om den andra skärmen, den som finns via mobilen, datorn eller läsplattan. Foto: Scanpix


Elitidrottens relation till tv-bolag handlar om stora pengar och makt. De stora ligornas tv-avtal handlar om flera hundra miljoner om året i Sverige. Ute i Europa är det miljarder det handlar om.

Nu befinner vi oss i ett läge där ingen kan svara på frågan vad tv är om fem-sju år. Det vi vet är att idag genererar live sport stora intäkter för tv-bolagen som av det skälet är beredda att betala mycket för rättigheter samtidigt som live sport relativt sett ökar i betydelse när vi vänjer oss med att allt annat kan vi titta på när vi vill.

Här kan de tjäna mera

Alla makthavare inom idrotten funderar dagligen på om och när de kan ta över sändningar själv och den vägen tjäna mer än vad de idag kan få i ersättning för rättigheter.

Än vet ingen hur man skall göra och när det är läge att försöka, min gissning är att det handlar om fem år eller mer även om det rent tekniskt går att göra idag.

Nu har nästa fråga dykt upp med en total korrelation med tv. Makten över den andra skärmen. När detta skrivs pågår Aktuellt på den stora skärmen men vi slölyssnar bara då vi har fokus på var sin laptopsskärm och därutöver ligger det tre skärmar till på soffbordet. Förlorad attention till den andra skärmen förstör hela affärsmodellen för det vi ännu kallar tv:n på väggen.

Det är idrotten som har informationen

The scond screen är sedan ett år tillbaka modeordet nummer ett när chefer i tv-bolag samlas. ”Hur vinner vi makten över den andra skärmen?” är den fråga som ställs på vartenda strategimöte som sker på ett tv-bolag i Europa idag.

För mig som både krönikör och i mitt arbete har uppgiften att hjälpa den kommersiella idrotten att tjäna mer (det där ideella finns det andra som kan) är svaret på frågan självfallet att den här chansen får vi inte missa. Ligor och eventarrangörer måste själva bli ägare av den andra skärmen. Det är nämligen här som relationen med kunden ligger.

Information och interaktion med de som följer en liga, deltar i evenemang av utövarkaraktär eller på annat sätt följer en sport kan inte överlåtas till tv-bolagen.

Mer, bättre och snabbare information

Den andra skärmen har dessutom syftet att ge arenabesökaren mer, bättre och snabbare information än vad tv-tittaren kan få. Här ligger man idag mil efter men det är på intet sätt försent.

Den andra skärmen är också kanalen för att sälja biljetter, öka intresse för nästa match, skapa snackisar och självfallet se till att vad än en individ frågar efter så finns information där.

Området är idag totalt oreglerat, alla media har appar, mobila hemsidor, hemsidor såväl som alla aktörer inom kommersiell idrott. Vi kan se matcher som inte sänds via våra laptops och allsköns lösningar med proxyservrar i andra länder i strid med tv-avtal och det finns livestream även från event där man sålt tv-rättigheter.

Laptop, platta, datorn skapar möjligheter

Den som vinner slaget om den andra skärmen, oavsett om det är en laptop, en platta eller mobilen kommer inte bara närmare kundernas hjärta utan lika viktigt närmare deras plånbok. 

Ett garanterat stalltips säkrare än antagandet att Juholt inte spelar någon större roll i nästa regering är att den andra skärmen kommer att fortsätta stjäla uppmärksamhet från den första skärmen.

Slutsatsen att det är lika dumt för den kommersiella idrotten att missa makten över den andra skärmen som det är för oss vanliga dödliga att köpa storbankernas fondsparande.

Satsa - i stället för att värva en spelare till

Det jobbiga i sammanhanget är att tv-bolagen inte kommer att lägga sig ner och dö och mera jobbigt är att vi pratar om ett område där de får ses som proffs och idrotten som amatörer, det är dessutom inte gratis.

Det är dock inte mer pengar i utveckling än att det räcker om varje klubb i en liga satsar lika mycket som den näst dyraste spelaren kostar.

Då kan man köpa all kompetens och all teknisk utveckling som behövs om man samarbetar. Det är dessutom i förlängningen mycket lönsamt så intäkterna kommer garanterat att räcka till tre dyra spelare.

Men, baserat på hur idrottsklubbarna agerat de senaste decennierna så blir det troliga resultatet att tv-bolagen vinner slaget om den andra skärmen då klubbarna kommer att köpa spelare istället för att försöka vinna makten över sin egen framtid.

Dan Persson

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.