Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"För kaffepengar får man goodwill och blir politiskt korrekta"

"Svenska Spel får tillbaka den goodwill som förlorades för något år sedan samt åter blivit politiskt korrekta gentemot de politiker som vill bevara spelmonopolet", skriver Dan Persson. Foto: Hasse Holmberg, Scanpix

 

Svea är det smartaste och lönsammaste sponsringsprojektet någonsin. Det är bara gratulera Svenska Spel och Johan Lindvall. Avtalet med RF om Svea är det bästa sponsringsavtal ett svenskt företag någonsin skrivit. Jag är nästan sjukligt imponerad.

Johan Lindvall och hans kollegor har varit intelligenta, kreativa och affärsmässiga på en nivå som är sällsynt och vida överstiger övriga i svensk reklam, PR och sponsringsindustri.

Så många vinster

Svea är uppbyggt så att en stor del av svenska folket kommer att bli spelkortsinnehavare, dvs registrera sig i Svenska Spels CRM-system.

Det innebär fyra saker.

• Svenska Spel påskyndar övergången mot spel via nätet istället för via ombud. Här kan man spara uppemot en halv miljard om året på minskade ombudskostnader på sikt.

• Databasen gör att man kan bearbeta målgruppen mycket effektivt och billigt via e-mail och sms, här kan man på sikt minska reklamkostnaderna med 100 miljoner per år.

• Tusentals idrottsföreningar marknadsför Svenska Spel gentemot sina medlemmar alldeles gratis. Den gratisreklamen torde i sig ha ett värde som överstiger vad man betalar.

• Medlemmarna i idrottsföreningar kommer att spela mer, nya intäkter som även dessa utan problem ger goda vinster i sponsringsavtalet

Det är bara kaffepengar

Och allt detta har man fått av RF och svensk idrottsrörelse för 50 miljoner om året. I det här sammanhanget kaffepengar där man också fått tillbaka den goodwill som förlorades för något år sedan samt åter blivit politiskt korrekta gentemot de politiker som vill bevara spelmonopolet.

För föreningarna når man knappast ens nivån kaffepengar när utbetalningen kommer om ett år. 50 miljoner delat på 2 500 föreningar är i genomsnitt 2 000 kronor.

Jag blir varm i själen, nästan gråtmild när jag ser upplägget. Det är bara lyfta på hatten för Johan och Svenska Spel. Svea är det bästa sponsoravtalet genom tiderna och nästa års utdelning av Gyllene Hjulet har redan nu tappat all spänning.

Dan Persson

Johan Conradson (inte verifierad)

tors, 2012-11-15 17:21

1. 50 millioner delat på 2500

50 millioner delat på 2500 idrottsföreningar blir väl inte 2.000 per förening, men 20.000?! Rätt ska väl vara rätt även om vi pratar om kaffepengar?! ;-) Men till saken. Även om alla pengar in i idrotten är bra, så är ju tendensen att idrotten ofta (och nu tänker jag på den vanliga föreningen) säljer sig för billigt. I Norge går det över 200 millioner till föreningar (inte bara idrotten) i en ordning som heter grasrotandelen (https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen/). Där kan spelarna själv välja en förening de önskar att stödja med 5% av allt de spelar för.

Dan Persson

tors, 2012-11-15 18:08

2. Johan har rätt, jag räknade

Johan har rätt, jag räknade fel på nollorna där. För små ungdomsföreningar är 20.000 mycket pengar. I sak är dock relationen mil ifrån den norska och Svenska Spel har skrivit ett fantastiskt bra avtal.

Christer (inte verifierad)

fre, 2012-11-16 10:29

3. Om en kopp kaffe kostar 10

Om en kopp kaffe kostar 10 kronor så blir det 2000 koppar/klubb för 50 Miljoner. Var det så du tänkte Dan?

Dan Persson

fre, 2012-11-16 11:24

4. Nja, det är bara göre en

Nja, det är bara göre en pudel och konstatera att jag hade otur när jag tänkte. Divisionen var dessutom så enkel att jag inte använde excel utan räknade i huvudet. Detta samtidigt som jag bedömt att min golfklubb på ett par veckor hade gett Svenska Spel reklam för ca 10.000 kronor och att vår förväntade return var ca 2000 kronor. Det var då jag reagerade på att det var något som inte stämde.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.