Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Vem vinner på hockey-VM?"

De här trivs i alla fall. Svenska fans på läktaren under VM-matchen mellan Sverige och Vitryssland i Globen i Stockholm på måndagen. Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

Är hockey-VM en bra affär? Det enkla svaret är ja. Hockey-VM är en bra affär för Stockholms stad, Anders Borg och det internationella ishockeyförbundet. Huruvida det är en bra affär för Svenska Ishockeyförbundet återstår att se. Mitt stalltips är att svaret är nej.

Det bör betonas att jag inte har någon inside information utan bara gör en egen bedömning utifrån det jag hört.

Ett vågspel för förbundet

Mina teser för att det inte blir bra är som följer:

• Förbundet har balanserat hela VM, dvs fjolårets förluster aktiverades och blir en del av ett projektbokslut för VM som helhet. Man börjar med andra ord på minus.

• Internationella förbundet är för giriga och behåller för stor del av intäkterna. Skälet är att det kan man göra i öststater där staten går och in bär kostnader för eventet men det förstör möjligheterna för svenska aktörer att vara med och konkurrera på en nivå som går att räkna hem.

• För många världsspelare kvar i NHL-slutspelet som pågår för länge på grund av lockouten.

Konkurrensen mångdubbelt värre

• Eventet är urvattnat, ishockey-VM varje år gör att det inte finns någon hög efterfrågan. För många av de sista kunderna tycker inte det är viktigt nog, hockeynördarna kommer alltid men de räcker inte till.

• Sämsta tidsperioden som går att uppbringa. En period med två klämveckor är rena döden för ett långt event som det här. Stora grupper av konsumenterna väljer att resa bort och företagsevent är omöjliga de här veckorna. Ring runt till Stockholms alla konferenshotell och fråga vad de tycker om de här två veckorna så vet ni.

• Konkurrensen om människors fritid har ökat dramatiskt de senaste åren, det förändrar hela eventmarknaden. Nu slåss hockey-VM med trädgårdar, lantställen, båtar, golfbanor, Bruce, uteserveringar, bröllop utöver allt det andra man har att konkurrera med.

Minskat värde på varumärket

• En stark påvisad nedgång på företagsmarknaden på grund av den finansiella krisen. Affärsresor, kundevent, personalevent, konferenser, representation är det som företagen först drar in på när man befarar dåliga tider. Nu blev det inte så dåligt men drog in det gjorde man på företagen.

• Varumärket Tre Kronor har uppenbarligen tappat i värde. Mängden emotionella relationer vi klarar av är begränsad. Elitserielag, allsvenskt fotbollslag, lag i PL, NHL lag och något till börjar det bli fullt. Globaliseringen gör att landslagen tappar. Fotbollen har klarat sig tack vare Zlatan men det är svårt att i dagens extrema konkurrens behålla ett varumärke närmast befolkningens hjärta.

Sammanfattningsvis så skapar ovanstående en uppförsbacke som får Hammarbybacken att framstå som något Trafikverket sätter ut ett varningstecken för gupp för.

Stora risker

Min trista gissning (bedömning hade varit ett för starkt ord) är att hockeyförbundet kommer att gå back på sådan nivå att det skapar en ekonomisk kris. De kan sätta VM-bolaget i konkurs men de fastnar ändå i stora kostnader och de blir av med de pengar som skulle satsats på utveckling framåt. Fast jag hoppas jag har fel. Det är osannolikt att det inte slutar med personalneddragningar om jag har rätt.

Varför blev det då så här och om det är så illa vems fel är det?

Huruvida någon enskild person skall ta på sig ansvaret kan jag inte bedöma. Men någonstans vid tidpunkten för att lämna in en ansökan såg världen helt annorlunda ut och beslutsunderlaget likaså. Om man har brustit i genomförande, primärt gällande försäljning mot företag har jag ingen aning om.

Då vågar inte förbundet

Det vore förskräckligt trist om vi hamnar i ett läge där svenska förbund inte vågar ansöka om internationella event för att vi är det enda landet i världen borträknat Nordkorea där det trots otaliga regeringsförklaringar inte finns något statsstöd trots att staten alltid är en vinnare.

Det är minst lika trist om hockeyförbundet blir än svagare när det gäller att ta ansvar för juniorer men det är troligt.

Om någon vecka vet vi. Visst vore det kul med ett VM-guld. Vinsterna mot mot Tjeckien och Vitryssland ger oss visst hopp.

Men det vore förödande trist med en konkurs.

Dan Persson

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.