Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Vi är annorlunda som åskådare

Åskådarna ska få en betydligt bättre service. Nya biljettsystem är anpassade efter publikens önskemål. Foto: TT

 

Den svenska biljettmarknaden för arenor har länge präglats av en jätte i form av Ticnet och ett tiotal små aktörer. Under de senaste åren har Transticket dragit iväg till en tydlig andraplats med hög tillväxt men fortfarande långt ifrån den dominerande Ticnet.

När nu USA baserade Outbox AXS som ägs av den globala arenajätten AEG köper Transticket förändras förutsättningen ordentligt på hela den nordiska biljettmarknaden. 

Utmanar Ticnet

Nyköpingsbaserade Transticket får muskler nog för att på allvar ta upp kampen med den tidigare marknadsdominanten Ticnet.

Sedan är det självfallet positivt för alla. Stenhård konkurrens mellan aktörer som satsar stort på utveckling leder till bättre tjänster och låga priser.

För ca 700 arrangörer, arenaoperatörer, Idrottsklubbar, konserthus, teatrar med flera är det här inte bara en fråga om pris och prestanda, det handlar om ideologin i affärsmodellen där då avgrunden är lika stor som mellan socialism och liberalism. 

Ticnet som genom sitt moderbolag Ticketmaster är marknadsledande globalt sätt har en modell där de säljer biljetter åt arrangören och tjänar på att lägga på en s.k. serviceavgift. I praktiken så ”äger” Ticnet kunden och kan använda kunddatabasen för att även sälja biljetter åt andra arrangörer. Deras modell bygger på en s.k. portal där man hittar biljetter till allt. Den modellen förutsätter en hög marknadsandel, annars besöker inte konsumenterna portalen.

Transticket som då numera ägs av globala aktören Outbox är en white label-leverantör. Arrangören använder TT:s teknik men står själv som säljare och det är deras kund. TT:s teknik gör det möjligt att paketera med mat och dryck såväl som andra produkter. 

Ett annat beteende

För yngre läsare så var portal ”da shit” på nätet i mitten på 90-talet. Posten och Telia satsade miljarder på Torget och Passagen som ni inte hört talas om. Ticnet var däremot mycket framgångsrika genom att de var först och bäst och i praktiken ensamma om att han en fungerande lösning. Det gav dem ett väl förtjänat defactomonopol under många år. 

För 20 år sedan såldes inga biljetter på nätet. Idag säljs +90 procent av flyg och tågbiljetter på nätet via dator, surfplatta eller telefon. Hotell bokas till nästan samma nivå på nätet

Arenaindustrin har legat ganska långt efter, primärt för att Ticnets affärsmodell gjort det lönsammare för arrangörerna att kunderna handlat manuellt vid arenan. När årskorten är borta har klubbarna legat på ca 20 procent på nätet om vi går något år tillbaka då de flesta fortfarande använda Ticnet.

Köpa i förväg på nätet

Biljetter som säljs vid arenan skapar däremot både kostnader och risken att kunden hittar på något annat. Det förstör också alla möjligheter till s.k Revenue Management, dvs dynamisk prissättning där efterfrågan påverkar priset upp och ned. Har man ingen tid att jobba med Revenue Management för att för stor andel av biljetterna säljs vid matchstart kommer stor del av biljetterna att säljas till fel pris eller än värre inte säljas alls.

Det som är unikt för elitidrottsklubbarna är att biljetter säljs till människor som har en emotionell relation till klubben som vi mera sällan har till Scandic. Det är få förunnat att ha den fördelen och det innebär också att klubben avhänder sig sin viktigaste fördel om man inte väljer white label och sina egna kanaler.

ÅF-modellen med någon annans portal med många besökare är självfallet bra för de aktörer inom primärt show business som har få föreställningar och saknar världsnamn. 

Men en större idrottsklubb med stort genomslag på den egna orten som väljer ÅF-modellen agerar överfört likadant som en liberal ledarskribent som försvarar SD. Andelen Luleåbor som inte utgår ifrån att man kan köpa biljetter till Luleå på Luleå Hockey’s hemsida får faktiskt ses som begränsat.

Bra med konkurrens

Affären innebär också att Transticket tar över Outbox enda nordiska kund i form av Globenarenorna. Det är fyra stora klubbar som då i större utsträckning kan samverka med övriga klubbar i sina respektive ligor för förväntat bättre möjligheter att öka omsättning som resultat. 

Konkurrensen mellan aktörerna är bra för klubbarna och den kommer att finnas länge. Konkurrens är alltid bra så det behöver vi inte diskutera.

Konkurrens i kombination med snabb teknisk utveckling kan leda längre än vad någon kan tänka sig idag. Ingen vet hur lösningarna ser ut om fem år men min gissning är att vi då nått ett läge där själva biljetteringen är ”commodity” till verkligt lågt pris. 

Med nätet ökar intäkterna

Uppsidan för leverantörerna är helt baserat på deras förmåga att gå från biljett till arenakoncept, dvs ha blivit leverantören vars system arenaoperatören använder för att öka sina intäkter på alla områden. Då krävs det att man också tillhandahåller kunskap, kompetensutveckling, mätverktygen och kopplingar där alla system pratar med alla andra.

Ticnet har en god position på kort till medellång sikt. Digitaliseringen gör att fler köper biljetter på nätet hela tiden, dvs deras intäkter ökar. På lång sikt får det till konsekvens att de klubbar som har ett eget varumärke förlorar men portalen har ett värde under mycket lång tid för ett stort antal arrangörer som behöver exponeringen för att nå köpare till sina event.

För Transticket som genom Outbox förvärv och ökade resurser nu åker uppåt i seriesystemet med en hastighet som gjort Åshöjdens BK och Östersund FK avundsjuka skapas det stora möjligheter.

För alla vi som har studerat effekterna för hotellindustrin när aktörer som Hotels.com och deras konkurrenter tagit hand om mervärdet genom att äga kunden känns det naturligt att alla större aktörer över tid ser en egen kontroll över biljetterna som enda vägen framåt.

Dan Persson

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.