Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Så stärkande, så förrädiskt

Sportdryck är en multiindustri med många intressenter. Frågan är hur duktiga vi själva är på att verkligen kolla vad vi dricker. Foto: TT

 

Red Bull är skickligast i världen på att skapa eventmarketing som gynnar deras varumärke och ökar deras försäljning. Det finns anledning att genomgående vara fruktansvärt imponerad över hur duktiga de är. 

Vi kommer att i traditionella media framåt i tid även få läsa mer för nu har de lyckats signa ett avtal med den globala nyhetsjätten Reuters där Red Bull skall förse Reuters med redaktionella texter på området ”Action sport” som Reuters avser erbjuda sina kunder vilket av en händelse omfattar alla svenska medieaktörer. 

Reuters varumärke är så starkt att den här typen av redaktionell reklam kommer att slinka igenom hos svenska redaktörer.

Bara de är ärliga

För principens skull så är jag positiv till s.k. Content Markering, under förutsättning att avsändaren framgår så tydligt att ingen kan missa det. Har lärt mig massor av kvalitativ Content Marketing om e-handelslogistik såväl som energieffektivisering.

Det vi då bör ha i minnet är att energidryck av den här typen i samband med fysisk träning på hög nivå har skapat dödsfall hos unga människor. Deras pay-off ”ger mig vingar” har skapat flera tragedier. 

Boken ”No Bull” som handlar om hur företaget agerar för att få fler att konsumera deras produkter och riskerna med deras produkter har så vetenskapligt stöd att det är omöjligt att bortse från den. Som förälder är det min åsikt att man noga bör se till att tränande barn och ungdomar inte dricker Red Bull.

Att energidryck innehåller alldeles för mycket socker för att vara nyttig är ingen nyhet för någon.

Detta socker...

Vitamin Well har sedan någon månad ett sponsoravtal med Zlatan Ibrahimovic. Media rapporterar att försäljningen har ökat med 70 procent efter geniala reklamfilmer. 

Zlatans dryck är en produkt jag köper rätt ofta, den är god och jag intalar mig att den är nyttig, sockerhalten når inte de nivåer som jag bör undvika om kläderna skall passa. Är alternativet Coca Cola så är Vitamin Well självfallet rena hälsokosten.

De här två produkterna är inte jämförbara, Vitamin Well är på intet sätt farlig, tvärtom, men den tillhör alla de tusentals livsmedel som gör att vi konsumerar mer socker än vi borde vilket leder till problem med vällevnadssjukdomar.

Problemet ur tillverkarens perspektiv är självfallet att socker är enda smakbäraren som går att använda om konsument skall uppleva drycken som god.

Borde vara 18-årsgräns

Red Bull borde utifrån det jag läst mig till inte få säljas och definitivt ha 18 års gräns.

Som förälder har jag en viss förståelse att det inte är alldeles enkelt, oavsett hög pedagogisk nivå, att få ungdomar att göra som man säger. Jag är också tvärsäker på att om Red Bull genom sina fantastiska event framstår som det häftigaste som finns så dricker ungdomarna det, dessutom i stor utsträckning blandat med vodka. I synnerhet om de är för unga för att egentligen få dricka alkohol. Vodka är mer tillgängligt för de unga än för oss gamla som bara har Systembolaget som möjlig leverantör.

Jag är lika tvärsäker på att Zlatan som det starkaste varumärke vi har efter Ikea och H&M gör Vitamin Well till en av de trendigaste dryckerna för stora delar av Europas befolkning.

Red Bull och Vitamin Well utnyttjar till fullo det nya medielandskapet där media inte längre behövs för att sprida ett budskap om man är skicklig nog eller om man som i Red Bulls fall blir media. 

Så kallade kosttillskott

Vitamin Well utgör inget hot och deras ökade försäljning kommer från minskad försäljning av andra drycker så här är jag mest imponerad över deras skicklighet att nå ut med sin produkt genom Zlatan.

Red Bull med en produkt som är direkt skadlig för unga som tränar och inte nyttig för någon som extremt skickliga på sin marknadsföring och som nu tar sig in på det redaktionella området i våra media är i praktiken skadlig för samhällsutvecklingen. Få företag utanför tobaksindustrin som kvalar in på den listan.

Red Bull är redan en stor egen medieaktör med egna kanaler på webben som når primärt unga människor världen över.

Att Coca Cola nu dömts i USA och inte längre får kalla sin produkt Vitamin Water med 33 gram socker per flaska för hälsosam är ett bra steg framåt. 

Vill vi lägga lök på laxen så kan vi nämna den unga hockeyspelare som åkte fast för doping då det kosttillskott han ätit innehöll fler ämnen än vad som stod på deklarationen. Det gör många kosttillskott.

Sockerskatt allt mer akut

Så vad är då min slutsats.

1. Företag som Red Bull kommer att nå en brand awareness hos unga som kräver att föräldrar aktivt skapar en annan bild.

2. Unga såväl som äldre som tränar skall inte dricka Red Bull eller andra energidrycker eller äta kosttillskott.

3. En sockerskatt är en folkhälsofråga.

Jag blir både förbannad och orolig när jag läser om Red Bulls avtal med Reuters. Här borde ansvariga utgivare i stora media sätta ner foten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I Oskarshamn går var tionde invånare på ishockey.  Skrällen mot AIK i den hockeyallsvenska finalen, 3-2 i segrar, har höjt hockeytempen ytterligare. Klubbchefen, Martin Åkerberg, rapporterar om en hockeyfeber som slår alla rekord, då har ändå IK Oskarshamn 23 raka säsonger i den näst högsta serien bakom sig.

Åby/Tjureda har gjort en blixtresa till elitserien. På tre säsonger har den småländska klubben gått igenom två serier. I september/oktober ska en egen bandyhall stå klar. Den byggs på Åby IP.

Äntligen blev det Villas tur. 8-4 mot Västerås SK och inte ett öga var torrt i omklädningsrummet på Studenternas efteråt. Villa från Lidköping har väntat i 85 år på guldet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Simdrottningen Sarah Sjöström har nyligen tecknat ett kontrakt med kinesiska mobiltelefon – och klockföretaget Huawei. Välkände agenten Daniel Wessfeldt är Sarah ekonomiska rådgivare. Nu avslöjar Wessfeldt att stavhopparen Armand ”Mondo” Duplantis, 19, kan bli en ny klient hos honom.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Varför gör ni på detta viset? Var det inte Emil i Lönneberga som undrade? Många undrar över kvällens TV-krock: TV 4 sänder EM-kvalet Sverige-Rumänien klockan 18. Samma tid börjar SM-finalen i bandy i TV 2. Gick det inte att undvika?

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.