Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Dör skidåkningen nu?

Marit Bjørgen och Ingvild Flugstad Østberg försöker på en presskonferens i Holmenkollen att förklara eller förstå det som har hänt. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix / TT

 

Att vara sponsorsäljare på skidförbundet får räknas som ett jobb som är lika svårt som migrationsministerns och SVT går nog att få att köra Vinterstudion några år till, dels är de inte beroende av tittarsiffror och dels är det de enda rättigheter SVT har råd med.

Therese Johaug, ett av skidåkningens starkaste varumärken i kombon av fantastiska prestationer och vacker ung kvinna åker fast för doping. Utredningen är inte klar men både A och B proven visar på anabola i kroppen. Kommentaren om vacker är inte sexistisk, som samhället fungerar är skönhet något som påverkar både intresse och sponsorpengar positivt. Det borde inte vara det men det är.

Kris för skidsporten

Den norska dominansen inom skidåkningen har skadat sporten. Varför skall andra länders invånare lägga tv-tid på skidåkning om man ändå kan utgå ifrån att det egna landets åkare kommer långt efter?

När intresset sviktar så försvinner sponsorer eller deras belopp sjunker, tv-rättigheter minskar i värde och även stjärnornas inkomster minskar även om det kommer senare än förbunden och arrangörernas inkomster. Skidspelen i Falun kallas, inte utan anledning, för Norska öppna på sociala media.

Skidåkning är tillsammans med cykel omänskliga prestationer vilket medfört att doping alltid har funnits i bakgrunden med otaliga dopingfall genom åren, ibland hela landslag som varit dopade. Har det inte varit doping så har det varit moralisk doping som astmamediciner till åkare som inte har astma eller för starka doser av sådan medicin för att klara av att få in tillräckligt med syre.

Krävs så oerhört mycket träning

För min generation, uppväxt med Sixten Jernberg, Assar Rönnlund, Toini Rönnlund, Sven-Åke Lundbäck och så småningom de yngre som Gunde var skidåkningen den stora tv-sporten vintertid. Ishockey sändes inte på den tiden och en halv dag i soffan framför tv för att se en fem-mil i svartvitt var ingenting konstigt. Tvärtom. Att dagens 20 åringar skulle titta fyra timmar på en femmil kan vi fetglömma för att använda det jag tror är deras språk.

Sen kom Ingemar och sport blev mer action, men skidåkningen behöll sin attraktionskraft. Senaste åren med Norge, ingenting, ingenting, Sverige, Finland, Polen och minskat antal åkare från södra Europa har varit en resa nedåt i popularitet. Nu med globala sändningar av allt man kan tänka sig på webben, e-sport för ungdomarna och genomgående en ökad konkurrens om människors fritid så har resan gått i fel riktning.

Rekryteringen till sporten förvärras av den ambition som krävs och med en träningsmängd som bör få 99 av 100 av dagens ungdomar att fokusera på Counter-Strike istället. Tiden är förbi där det inte finns alternativ sysselsättning i den glesbygd som fostrat de flesta skidåkarna.

Prestationerna är omänskliga, hastigheten, uthålligheten och förmågan att tåla all smärta som ansträngningen skapar är beundransvärd. 

Den säljaren...

Men det går inte komma ifrån dopingmisstankar såväl som läkare som försöker hålla sig på rätt sida med moraliskt tvivelaktiga metoder. 

Där någonstans försvinner charmen med idrotten. Norges totala dominans har gjort sitt för att ta bort intresset i alla andra länder. Damtävlingar med fyra norskor på de första fyra är ingen bra marknadsföring, tvärtom

Att vara sponsorsäljare på skidförbundet får nog räknas som ett jobb som är lika svårt som migrationsministerns, SVT går nog att få att köra Vinterstudion några år till, dels är de inte beroende av tittarsiffror och dels är det de enda rättigheter SVT har råd med. 

FIS såväl som alla nationella förbund har all anledning att kalla till krismöte. Skall skidåkning vara en av våra större idrotter om tio år måste det göras väldigt mycket nu. Väntar man riskerar man att inte ha resurser att göra något ordentligt. 

En omöjlig situation

För Therese Johaug är situationen riktigt trist. Det är förmodligen så illa att skidsporten inte har råd med att inte straffa henne ordentligt även om 3-4 månader hade gått att motivera (omöjligt förstärka prestation med läppglans, misstag, hon hade fullgjort sin kontrollskyldighet). Detta då för att bevara förtroendet. Skadeglädjen i de andra länder som åkt fast för doping är inte att leka med och kommentatorsfälten på sociala media indikerar en ilska och en besvikelse som är svår att ta sig förbi.

En Johaug som vinner VM i vinter efter detta är ingen positiv symbolhandling direkt.

Det som då i nuläget är en tragedi för en individ där det utöver moral handlar om ett stort antal miljoner i intäkter per år kan faktiskt i förlängningen bli dagen då skidåkningens död påbörjades.

Den 13 oktober 2016 dog Thailands kung, nobelpristagaren Dario Fo och längdskidåkningen.

Om det inte skall bli så illa så måste ett stort antal makthavare att agera. De måste dessutom göra rätt saker och göra de sakerna bra. Idrottens vanliga introverta grundinställning där alla som beslutar brinner för sin sport i sådan utsträckning att de tror att alla gör det är då ingen bra förutsättning. Nationella förbund som söker kortsiktiga fördelar i förändringar är en än sämre förutsättning.

Utifrån min erfarenhet är sannolikheten att det blir fel beslut för hög. Det är tråkigt.

Dan Persson

Jan Larsson (inte verifierad)

tis, 2016-10-18 09:57

1. Så du var inte uppväxt med

Så du var inte uppväxt med Thomas Wassberg? Synd om dig.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.