Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Logiskt att inte fler kom till Friends

Det var långt ifrån fullsatt på Friends Arena vid måndagskvällens VM-kvalmatch. Men det är alldeles för enkelt att kalla det fiasko. Man måste titta på bakomvarande fakta, tycker Dan Persson. Foto: Anders Wiklund, TT

 

Landskampen mot Bulgarien lockade 21 777 åskådare til Friends Arena. Det kan då ses som ett fiasko av kvällspress. Det är inte rätt ord. 

Min enkla bedömning är att det är en bra siffra utifrån kvalitet på eventet och omfattning på marknadsföring och försäljning. Plus det faktum att det var avspark kl 20.45 en vardagskväll.

Dvs om man förväntar sig att nå många besökare utan aktiv försäljning så lever man kvar i ett samhälle vi inte längre har.

Förutsägbart

Svenska Fotbollförbundet har i fem år kunnat planera för den tid när man saknar ett globalt varumärke i landslaget. Frågan är hur den planeringen sett ut? 

Det finns modeller för att räkna ut hur många bearbetningsbara prospect man behöver utifrån storleken på inventory när man skall agera utan publikmagnet. Jag landar på 430 000 individer i CRM-systemet för att sälja ut Friends med 150-800 kr i biljettpris på första och tredje och tillkommande ca 30 000 för att fylla premium utöver sponsorstolarna. 

Förr i världen så var biljetter till idrottsevent något som köptes av publiken, idag är det något man måste sälja aktivt för att få en kund. 

Den insikten finns, såvitt jag bedömer det, inte fullt ut hos fotbollförbundet. På det kommer att man inte fokuserat nog på CRM-system, har ett halvtaskigt arenaavtal med ett biljett-system av den gamla modellen och en intern kultur där kommersiell verksamhet inte är det finaste som finns.

Kon och båset

Man saknar inte kon förrän båset är tomt hette det förr. För yngre läsare handlar det om att väldigt många hade en ko för att överleva på den tiden. Idag får det ses som en metafor för Zlatans betydelse.

Ett landslag utan ett varumärke som Zlatans mot ett landslag utan varumärke är ingen enkel produkt att sälja. En måndag kväll i oktober är inte den optimala tidpunkten heller. 

För egen del skall jag erkänna att jag kunnat anta att uppehållet i Premier League och Allsvenskan har berott på landskamper och då vi just spelat EM så måste det vara VM-kval. 

Men det är bara någon dag sedan jag förstod att det var hemmamatch på måndag. Nu är 20.45 en måndagskväll, dvs hemma halv tolv lite sent för åldringar som mig som dessutom bor på fel sida av en stad där trafiken aldrig fungerar. 

Men jag är nog ganska tidstypisk i gruppen sällanbesökare/lite lagom intresserade. Siffrorna indikerar att även i grupper av mer hard core supporters så är motståndlag och tidpunkt inte det optimala. Lite Gefle-Häcken över det hela. 

Då krävs en säljande organisation som står på tå och är vansinnigt duktiga. Jag har inte sett någonting som tyder på att en sådan finns.

Hammarby undantaget

Fotbollförbundet har massor med anställda som kan väsentligt mer om fotboll än jag. Jag kan i praktiken ingenting om fotboll mer än att den som gör fler mål vinner och att det är bra. 

Däremot kan jag statistik. Dvs utifrån ranking, regler för VM-kval, ranking på de andra lagen i gruppen och förväntat utfall så kan jag anta att det krävs en prestation långt över bedömd förmåga för att ta sig till VM. Blatter har sålt ut Europa för att bli omvald och priset betalar förbundet här och nu.

Hammarby är väl enda aktör i Sverige som lyckats ha många besökare oavsett hur det går, dvs eventet är viktigare än det sportsliga utfallet. Normalt sett är bristande sportsliga resultat grunden till minskade intäkter.

Jag har bott i Luxemburg i sex år och en halvtimme därifrån på andra sidan gränsen med jobb i Lux i 14 år. Jag har en god inblick i nivån på fotbollen i ett land med 450 000 invånare där färre än 300 000 är medborgare och trots det sportreportrar kallar bra spel så vinner vi med 1-0. Det är ingen säljaktivitet inför matchen mot Bulgarien. 

Motståndaren är ett land som jag kan väldigt lite om, de har två riktigt bra golfbanor, en fjärdedel av vår yta, 7,5 miljoner invånare och en BNP per capita långt under vår. Det är inte England, Tyskland, Italien eller Holland för att nämna några motståndare som har varumärken som drar folk.

21 777, det är bra!

Så, jag kan göra bedömningen att 21 777 besökare om man når den siffran utan att dra ner brallorna i pris är att se som ett bra utfall.

Skall man fylla Friends Arena i framtiden när det inte är avgörande matcher mot kända lag har man ett omfattande arbete framför sig. Om man då inte började det för fem år sedan är det hög tid att börja nu. Drömmen om ett samhälle där blotta tanken på att landslaget spelar räcker för att fylla en arena är numera falsk.

Målet är så högt ställt att en vacker dag i framtiden skall man inte ha någon enda kund som köpt biljett på egen hand. Allt skall vara en följd av aktiviteter från förbundet. 

En full arena med +100 kronor högre snittpris på alla hemmamatcher är ungefär vad man behöver för att betala sin del av kostnaden på Friends och få lite pengar över till ungdomarna.

En bra början för att nå dit är insikten om att man på en upplevelsemarknad har en extrem konkurrens med en produkt som av stora segment upplevs som medioker.

När man nått den mentala statusen är resten faktiskt bara arbete. Då kan man fylla arenan. Når man inte den mentala statusen är man körd.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I Oskarshamn går var tionde invånare på ishockey.  Skrällen mot AIK i den hockeyallsvenska finalen, 3-2 i segrar, har höjt hockeytempen ytterligare. Klubbchefen, Martin Åkerberg, rapporterar om en hockeyfeber som slår alla rekord, då har ändå IK Oskarshamn 23 raka säsonger i den näst högsta serien bakom sig.

Åby/Tjureda har gjort en blixtresa till elitserien. På tre säsonger har den småländska klubben gått igenom två serier. I september/oktober ska en egen bandyhall stå klar. Den byggs på Åby IP.

Äntligen blev det Villas tur. 8-4 mot Västerås SK och inte ett öga var torrt i omklädningsrummet på Studenternas efteråt. Villa från Lidköping har väntat i 85 år på guldet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Simdrottningen Sarah Sjöström har nyligen tecknat ett kontrakt med kinesiska mobiltelefon – och klockföretaget Huawei. Välkände agenten Daniel Wessfeldt är Sarah ekonomiska rådgivare. Nu avslöjar Wessfeldt att stavhopparen Armand ”Mondo” Duplantis, 19, kan bli en ny klient hos honom.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Varför gör ni på detta viset? Var det inte Emil i Lönneberga som undrade? Många undrar över kvällens TV-krock: TV 4 sänder EM-kvalet Sverige-Rumänien klockan 18. Samma tid börjar SM-finalen i bandy i TV 2. Gick det inte att undvika?

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.