E-gaming växer lavinartat

E-gaming växer lavinartat världen över, inte minst spel inom sport. Den grupp som ökar mest som användare är kvinnor över 25. Dessutom, E-gaming är nu större än både film-och skivindustrin i omsättning.

E-gaming är detsamma som spel digitalt via TV, dator, surfplatta eller mobilen - däribland sportspel som FIFA15 Fotboll.

Större än filmindustrin

Tillväxten är lavinartad. E-gaming är nu större än både film-och skivindustrin i omsättning.

Mest av alla användare växer gruppen kvinnor över 25.

- Det förvånar mig inte. Kvinnor är traditionellt sett stora användare av digitala medier och också intresserade av spel. Sedan beror det förstås på vilka spel det gäller, säger Lesa Ukman, ansvarig för IEG i Chicago, världens största sponsrings-och eventkongress som den här veckan arrangeras för 32:a gången - i år med rubriken Sponsorship Makers.

30 miljoner följare

E-gaming är inte bara populärt att delta i. Det är också populärt att titta på. Sex av de tio mest nedladdade klippen på YouTube har med e-gaming att göra.

Svenske Felix Kjellberg, mer känd under artistnamnet PewDiePie, är bland de mest populära med 30 miljoner följare världen över som bara väntar på att han ska lägga upp nya klipp där han filmar sig själv när spelar olika spel på nätet - något som har gjort den unge göteborgaren till en förmögen man.

Svenskar driver på

Det är inte bara här som Sverige håller sig väl framme. Svenska spelutvecklare driver på marknaden av e-gaming med nya, innovativa spel, däribland Minecraft (utvecklat av Mojang AB med Jakob Porse som en av delägarna - samme Porse nyligen gått in som stor, privat sponsor i Luleå Hockey) och Monument Valley (utvecklat av Malmö-baserade företaget ustwo).

I Sverige har SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll - intresseförening för Allsvenskan och Superettan - fattat galoppen och körde igång E-Svenskan i höstas utifrån en idé av contentbyrån Uncle Ned. 

Allsvenska spelare utmanas av supportrar i respektive förening, där en supporter efter uttagning bildar lag med en A-lagsspelare och representerar föreningen i finalen.

Första upplagan avgjordes på Quality Hotel Friends i Solna några veckor före jul. Häcken vann.

Spelpengar till välgörenhet

Välgörenheten inom e-gaming växer också. Företagen, däribland Coca-Cola, sponsrar e-gamingtävlingar där överskottet går till bland annat sjukhus för barn med cancer. 

Tävlingar där anmälningsavgiften går oavkortat till välgörenhet förekommer också.