Här är alla vinnare i Gyllene Hjulet

Gyllene Hjulets jury har gjort sina val, och presenterade vid en gala i Nacka Strand på tisdagskvällen de bästa sponsrings- och eventprojekten från det gångna året. Bland de sju vinnarna finns stora satsningar som Tele2:s sponsorskap av Idol och flerfaldigt prisbelönta DHL Football.

Gyllene Hjulet är sponsrings- och eventbranschens egen hedersutmärkelse, och delas ut för 12:e året i rad. Vinnarna utses av en sponsrings- respektive en eventjury samt en huvudjury. Årets tävling har varit öppen för projekt genomförda mellan 1 januari – 31 december 2008. Här är årets vinnare med motiveringar!


Bästa eventprojekt – Business to Consumer
Vinnare: Fredag och Metro för Metro Global Photo Challenge

Motivering: Vad är en tidning utan aktuellt bildmaterial? Med hög trovärdighet och god skärpa har Metro levererat ett lekfullt och långsiktigt event som fått läsarna att engagera sig i produkten på ett ovanligt starkt sätt. En upplevelse som också förstärkt en nutida önskan att kunna påverka innehållet i media. Förutom direkt innehåll till den egna produkten har Metro skapat ett engagerande och lågmält offentligt galleri på många utgivningsorter – en högst ovanlig chans att knyta närmare relationer med de ofta anonyma läsarna av en gratistidning. ”Think locally – act globally” är årets verkliga vinnarrecept!


Bästa eventprojekt – Business to Business
Vinnare: American Express Group & Events, Creative Events och LRF för LRF-dagarna

Motivering: Lev som du lär – genomförandet av LRF-dagarna visade vad detta verkligen betyder. Genom kontroll in i minsta detalj över bränslesnåla transporter, miljömärkt boende, närproducerad mat och Svanen-märkt konferensutrustning visade man bättre än de flesta prov på ett modernt klimatsmart tänkande. Med öppenhet, långsiktighet och konsekvens impregnerades medarbetarna med organisationens värderingar och efter årets event var över 2000 ambassadörer redo att sprida budskapet vidare. Tydliga och lättförståeliga målsättningar levererade även resultat lätta att ta till sig för alla. Att leva sitt varumärke är inte lätt, men LRF har gjort det på bästa sätt!


Bästa eventprojekt – Publika event
Vinnare: Sveriges Radio och Sveriges Television för Musikhjälpen 2008

Motivering: ”Think outside the box” – något som inte var helt enkelt för de tre radiopratare som dygnet runt satt instängda i en glasbur på ett torg i Malmö en vecka före jul. Att mitt i julruschen få ungdomar att skänka pengar ur sin begränsade budget till människor på flykt kräver en trovärdighet och ett engagemang utöver det vanliga. Med projektet Musikhjälpen skapades en veckolång brygga in till en känslig och kritisk målgrupp och budskapet kunde överföras på ett både interaktivt och högst relevant sätt. Den nya ”trottoargalan” skapade också fokus på en angelägen fråga under väsentligt längre tid än de traditionella insamlingsgalorna på TV. Grattis Sveriges Radio och SVT till att ha genomfört årets bästa publika event!


Bästa sponsringssatsning – Business to Consumer
Vinnare: I Branding, Spotlight PR och Tele2 för Tele2 – Huvudsponsor av Idol

Motivering: Sponsring är starkt affärsdrivande – en sanning som många av oss gärna skriver under på, men som ibland varit svårt att bevisa. Tele2 har genom sitt huvudsponsorskap av Idol brutit helt ny mark på området och bevisat att investeringar i sponsring ska vara direkt lönsamma. Genom ett väl integrerat koncept har man hos en tydlig målgrupp skapat en direkt efterfrågan för unika produkter kopplade till sitt sponsorskap. Ett engagemang så starkt att det med sponsorskapet som enda plattform drivit hela kommunikationen kring flertalet av företagets affärserbjudanden till målgruppen. Play it again, Frank!


Bästa sponsringssatsning – Business to Business
Vinnare: S&B och DHL Express Sverige för DHL Football Delivered

Motivering: Långsiktighet är ett av sponsringens starkaste honnörsord. DHL har mer än väl bevisat att man förstått detta genom temat Football Delivered. Genom ett flerårigt samarbete med svenska fotbollsklubbar har man tagit erfarenheter med sig från år till år för att kunna fullända projektet. Den klockrena kopplingen mellan produkt och sponsringsobjekt undgår idag inget fotbollsfan. Men med nyheter i service- och tjänsteutbudet lyckades man under 2008 skruva till den kreativa lösningen ännu ett varv – något som inte är det lättaste i ett långvarigt sponsorförhållande. Bra jobbat gubbar!


Bästa sponsringssatsning – Publik sponsoring
Vinnare: Fortum för Fortums belysningsprojekt – Lys upp

Motivering: Landets energibolag arbetar ofta i uppförsbacke vad gäller allmänhetens attityder. Genom ett samhällsnära och långsiktigt projekt har Fortum nu kunnat vrida opinionen några hack till sin fördel. Alla kan med lätthet förstå den tydliga kopplingen mellan företag och samhällsnytta när ett antal parker i Stockholm fått bättre belysning under de senaste åren. Fortums belysningsprojekt sätter också standarden för framtida sponsringsprojekt i offentlig miljö – en standard som gör kunskap, kompetens, kommunikation och klimatsmarta val till självklarheter. Årets vinnare i Publik sponsring har på alla sätt lyst upp vår tillvaro i vintermörkret!

Årets mest kreativa lösning

Vinnare: The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska Dagbladet för Ta semester från semestern
Motivering: ”Åtta av tio villaägare stressar med sitt hem under semestern.” Med denna enkla insikt skapade Sydsvenskan en välbehövlig paus i stressen för ett antal lyckliga skånefamiljer. Att bry sig, måna om och lösa sina framtida läsares vardagsproblem visar på ett stort hjärta. Den praktiska lösningen visar också på en kreativ enkelhet som kanske alltför sällan ses inom vår bransch. Det enkla kan ofta vara det rätta – i detta fall så rätt att Ta semester från semestern med eftertryck utses till Årets mest kreativa lösning.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.