You Tubes grundare i eget F1-stall

Formel 1 i Valencia betyder 4 miljarder i intäkter för den spanska regionen. Samtidigt har fotbollsklubben skulder på 5 miljarder. Nu säljer klubben aktier till supportrarna. Samtidigt går YouTubes grundare in i Formel 1.

Att Formel 1 är en affärsmässig tummelplats och genererar stora pengar kommer knappast som en nyhet. Men arrangörerna av F1-tävlingen i Valencia i helgen passade på att avslöja vad F1-racet 2008 betydde för den spanska regionen. Svaret är drygt 4 miljarder kronor.

Turism, lokalt näringsliv, medieuppmärksamhet. Allt sammanlagt värderat till drygt 4 miljarder av arrangörerna för Formel 1-loppet i spanska Valencia. Årets tävling avgjordes i helgen inför 81 000 åskådare tävlingsdagen och 160 000 totalt tävlingsveckan. Ändå vill Valencia byta datum inför nästa år till oktober för att inte kollidera med den stora europeiska semesterperioden i augusti.

Lite mer knackigt går det för Valencias fotbollslag. Där har nu klubben sålt 26,5 miljoner aktier till 26 000 av klubbens supportrar. Allt för att börja minska på skuldberget på över 5 miljarder (!) kronor, vilket motsvarar fem gånger den årliga intäkten...

Tillbaka till motorcirkusen så är det klart att det blir GP i Japan även fortsättningsvis. Dock inte på Fujibanan utan på Suzuka, i år och i ytterligare två år framåt. Detta sedan Bernie Ecclestone träffat japanska företrädare just i Valencia under F1-helgen.

Så är det klart att Chad Hurley, en av grundarna till videosajten YouTube, stoppar in en del sparade slantar i ett nytt amerikanskt Formel 1-stall, USF1. Stallet ska vara färdigt att köra hela 2010 års säsong. Det blir det första amerikanska stallet i just den här motorcirkusen på 40 år.

Hurleys målsättning är att använda sporten hårdare i mediesammanhang, främst video och med ett nytt koncept för F1-fans att mötas på internet. YouTube såldes 2006 för 1,65 miljarder dollar till Google, men Chad Hurley är fortfarande vd för företaget.

 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.