O-Ringen gav 64 miljoner kronor

O-Ringen, orienteringens stora massmönstring under sommaren, bidrar starkt till att höja den turistekonomiska omsättningen där tävlingen drar fram. I somras var det 15 600 deltagare i Småland, med Eksjö som bas, och det bidrog till att höja turistomsättningen med 64 miljoner kronor i regionen.

Det visar en marknadsundersökning som gjorts av Rubin Research & Consulting AB på uppdrag av O-Ringen och Eksjö kommun. Till summan 64 miljoner kronor ska också adderas omsättningen i arrangemanget O-Ringen, vilket är cirka 28 miljoner kronor, så motsvarar omsättningen cirka 92 miljoner kronor.

Eksjö kommun fattade för tre år sedan beslut om att stödja O-Ringen-arrangemanget på olika sätt till ett totalt värde av 2,5 miljoner kronor.

Nöjda Eksjö-bor

- En av våra viktigaste argument för det var att vi ville sätta Eksjö på kartan. Det tycker jag att vi lyckats med. Med facit i hand kan vi konstatera att effekten av O-Ringen, kontra att vi satsat på en annonskampanj för 2,5 miljoner kronor, är avsevärt större, säger Lennart Bogren (C), kommunalråd i Eksjö.

- Det är sällan man kan göra sig till tolk för alla kommuninvånare i rollen som politiker, men i det här fallet tror jag att jag kan göra det. Alla i Eksjö har uppskattat arrangemanget mycket och jag har inte hört något negativt. Stort tack till alla de 1600 funktionärer som ideellt jobbat med O-Ringen, fortsätter kommunalrådet.

Marknadsundersökningen har inte bara handlat om ekonomi, utan också om hur deltagarna uppfattade O-Ringen på olika områden. Det som framförallt sticker ut i den undersökningen är att punkten arrangemang och organisation får betyget 4,4 på en femgradig skala, vilket är klart högre än de senaste årens O-Ringenarrangemang.

- Det är en viktig signal i vårt arbete att bygga varumärket O-Ringen, säger O-Ringenchefen Tom Hollowell.

Föreningarna deltar på 4 miljoner

- Betyget för O-Ringen ligger nära nog på samtliga punkter över genomsnittet eller i höjd med genomsnittet på andra stora evenemang i Sverige, konstaterar Hollowell vidare.

De 21 lokala föreningarna i Småland, som gemensamt svarade för arrangemanget, går heller inte lottlösa.

- Våra 1600 funktionärer har tillsammans utfört cirka 12.000 dagsverken ideellt, säger Göran Nilsson, generalsekreterare för O-Ringen Småland 2009.

- Vår målsättning har varit att föreningarna ska få betalt med cirka 320 kronor per utfört dagsverke, och även om inte slutresultatet är helt klart, pekar det mot att vi når det målet.

Det innebär ett överskott i arrangemanget på cirka 4 miljoner kronor att fördela på föreningarna.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.