Hockeymiljoner till Spädbarnsfonden

Luleå Hockey och Spädbarnsfonden lanserade sitt samarbete med ljuständning på isen inför matchen. Och budskapet gick fram, Luleå Hockey bidrar till ett projekt som kan rädda liv. Målet är att samla in 3 miljoner kronor.

Strax före nationalsången klev Daniel Wilén, från Spädbarnsfonden och Luleå Hockeys klubbdirektör Peter Jidström ut på isen. Ett symboliskt ljus tändes för kampanjen Solvända medan speakern förmedlade budskapet och bakgrunden till samarbetet.

- Att 700 spädbarn dör varje år i Sverige är hemska siffror och vi ville upplysa publiken och uppmana till stöd för forskningen, säger Peter Jidström.

Spädbarnsfondens närvaro blev tydligare i arenan allteftersom matchen fortlöpte då fler och fler kampanjnålar för Solvända syntes bland de 5 300 i publiken.

- Vi pratade med många som lovordade initiativet och hundratals kampanjnålar såldes så detta kan inte klassas som något annat än en succé. Trist bara att Luleå inte fick med sig tre poäng vilket de var mer än väl värda med tanke på det engagemang de har för kampanjen, säger Daniel Wilén.

Aktiviteten var startskottet för ett samarbete mellan Spädbarnsfonden och Luleå Hockey som pågår säsongen ut och både Daniel Wilén och Peter Jidström ser ljust på framtiden. Målsättningen är att samla in 3 miljoner kronor under säsongen, vilket kommer att ge ett stort bidrag till forskning för att minska antalet spädbarn som dör.

USA:s fotbollsdamers framfart i VM går inte obemärkt förbi. På tisdags kvällen möter storfavoriten England i semifinalen.  Huvudsponsorn Nike gnuggar händerna. Spelarnas hemmatröjor är den som sålt bäst på nike.com enligt Business Insider.

- USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong. Det är svårt att överskatta hur viktigt det här året har varit för utvecklingen på damsidan för Nike, säger företagets vd Mark Parker.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.