VM ger 25 miljarder i intäkter

VM får pengarna i rullning. Arrangören tar största delen av kakan. Fifa räknar med intäkter på runt 25 miljarder kronor, varav 8-9 miljarder stannar hos fotbollsvärldens ledande organisation när allt är över.

Arrangemanget kostar runt 10 miljarder och dessutom ska 7 miljarder gå till utvecklingsprojekt av olika slag, främst i Sydafrika. Det är landet största vinst jämte det uppsving som har märkts i takt med alla byggnationer när infrastrukturen har stärkts.

Lågt i förväntningarna

Annars gör Financial Times den bedömningen att Sydafrika inte gagnas fullt så mycket som det har betonats i diskussionerna inför världsmästerskapet. Ett starkt skäl är att antalet besökare minskade avsevärt och inte ens når 400 000. Det finns farhågor för den slutliga siffran blir avsevärt lägre.

Fifas generalsekreterare, Jorome Valcke, ligger också lågt i sina förväntningar om stora miljardvinster. Han varnar för oväntade utgifter och vill avvakta till dess att alla siffor är klara.

Återvinning är också ekonomi. Visste ni att nio lag som deltar i VM spelar i matchställ tillverkade av återvunna Pet-flaskor. Alla led i produktionen – från insamlingen av Pet-flaskor, till färdigställandet av matchställen – har skett i Taiwan.

Åtta petflaskor för ett matchställ

Det taiwanesiska textilforskningsinstitutet TTRI framhåller att matchställen går helt i linje med rådande miljötänkande. Allt från tygtillverkning till tygfärgning, där FIFA har strikta regler på färgnyanser, lever upp till de krav som ställs för Global Green Standards.

För att tillverka ett matchställ krävs i snitt åtta Pet-flaskor. Totalt har det använts 13 miljoner Pet-flaskor för att tillgodose efterfrågan dels från lagen och dels från återförsäljare.

De nio lag som spelar i de Taiwanproducerade matchställen är Brasilien, Holland, Portugal, USA, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland, Serbien, samt Slovakien.

36 holländskor fick aldrig se hela matchen Holland-Danmark. Deras orange klänningar tjänade som reklampelare för ett holländska bryggeri som inte är officiell VM-sponsor.

”Det där är för försåtlig marknadsföring (”ambush marketing”), tyckte funktionärerna från Fifa som bara tillåter officiella sponsorer att visa sina varumärken.

En kupp för öl

VM har sin ölsponsor i amerikanska Budweiser. Tjejerna representerade holländska Bavaria Beer. De fick se första halvlek innan reklamkuppen avslöjades. Då uppmanades de av vakter att lämna arenan.

Nu förnekar en talesperson för Bavaria Beers att det var en kupp och vederbörande säger att förnekar att de 35 kvinnorna bar en klänning som lanserades till den holländska drottningens födelsedag.

Vuvuzelorna igen. Ja, är det inte bollen som diskuteras så är det detta tjutande supporterverktyg. Host Broadcast Services, bolaget bakom VM-sändningarna, ska fördubbla sina ljudfilter för att minska oljudet.

Engelska BBC vill också göra något åt ljudväggen och svenska SVT minskar oväsendet så mycket det bara är möjligt.

Vill inte förbjuda

Fifa vågar inte förbjuda vuvuzelorna som är oerhört populära i Sydafrika. ”Vuvuzelorna karaktäriserar VM och kommer att fortsätta att göra det”, sa kommunikationschefen Rich Mkhondo.

Snabbt dyker det upp aktörer som tjänar pengar. Försäljningen av öronproppar slår alla rekord och fotbollssupporter, och andra också för den delen, beräknas köpa 2 miljoner öronproppar.

Vuvuzelan är nu också på väg in i Sverige. I Malmö finns ett försäljningsställe och efterfrågan är mycket stor. Hela lagret är nära nog slut, jakten på nya vuvuselan pågår eftersom hundratals köpare har anmält sitt intresse på nätet.

En privatperson har anmält marknadsföringen till konsumentombudsmannen (KO) och anser att det är fel att en tuta som når 127 decibel ska betraktas som en leksak. Ljduet är en form av misshandel, menar personen.

Att det just i juni-juli blir bra mycket svalare i Sydafrika fick åtskilliga besökare veta i förväg. Men att det var så kallt, var det få som befarade. På nätterna sjunker temperaturen ner mot nollan och det krävs vinterklädsel för att inte frysa.

- Det är fruktansvärt kallt, säger TV4:s Olof Lundh till resume.se. Han sover i underställ och vaknade en morgon med fem minusgrader

- Det är ju speciellt. Man förknippar ju normalt fotbolls-VM med sommar och värme. Men man ska inte klaga, det finns människor som har det värre i Sydafrika och det är ingen nyhet att det är vinter här, men det är fruktansvärt kallt, säger Olof Lundh.

Tittarsiffrorna så här långt är sisådär. Nära 1,3 miljoner tittare såg TV4:s sändning av andra halvlek av Italien-Paraguay. Dubbelt så många män än kvinnor tittade, och de fanns i åldern 50-59 år, enligt MMS.
 

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.