Jättesatsning på damfotboll

Efter mycket gnäll på damfotboll skedde något förlösande i höstas när landslaget först kvalade in till VM i Tyskland i sommar varpå beskedet kom några veckor senare om att Sverige får arrangera EM 2013. Nu inleds en rekordstor satsning på damfotbollen.

Det är Göran Havik, organisationschef på Svenska Fotbollsförbundet som anslår offensiven.

- Det ena ger det andra och nu har vi suveräna förutsättningar för att lyckas. Det innebär också att förbundet är berett att upplåta resurser.

Vill göra affärer

De där tre veckorna i skiftet september-oktober utgör en slags avspark. Landslaget nådde VM 2011 och Sverige fick EM 2015, bättre kunde det inte bli.

- Det är en medvind som håller i sig. Och det beror också på att andra aktörer visar stort intresse och vill blåsa under intresset för damfotboll.

Han nämner rese- och biljettföretag som vill göra affär av sommarens världsmästerskap. Havik tänker också på Tyska Turistbyrån som anslår 170 000 euro för marknadsföring av VM i Sverige.

Turistintäkter för många miljoner

- De kontaktade oss och vill göra en gemensam satsning. De har goda erfarenheter från herrarnas EM 2006 då de tyska turistintäkterna ökade avsevärt när åskådarna strömmade in i landet. Inte minst bidrog många svenskar till resandet.

Nu fångar förbundet och Havik tillfället och ser hur ett större intresse för damfotbollen också banar väg för EM här i Sverige 2013.

- Damfotbollen kommer automatiskt i fokus under stora mästerskap och vi vill förstås stödja en offensiv. Det påverkar tjejerna själva, media och åskådare.

11 000 biljetter redan sålda

Havik berättar om planerna att bygga speciella funzones, alltså supporterplatser, i de tre städer där Sverige spelar (Leverkusen, Augsburg och Wolfsburg) och han vill förverkliga idén om ambassadörsföreningar som jobbar med olika aktiviteter runt om i Sverige fram till EM 2013.

Sveriges har fått 25 000 biljetter till turneringen i Tyskland. Redan nu är 11 000 biljetter sålda till matchen mot Nordkorea i Wolfsburg. 

- Om vi hjälper tyskarna att locka svenskar i sommar gör de det omvända om två år. Och så gynnas också allsvenskan. Det här är ett gyllene tillfälle för damfotbollen, fastslår Göran Havik.

Fakta

VM för damer spelas 26 juni - 17 juli

16 länder deltar, totalt spelas 32 matcher.

Spelplatser: Augsburg, Berlin, Bochum, Dresden, Frankfurt am Main, Leverkusen, Lönchengladbach, Sinsheim och Wolfsburg.

Invigningsceremonin och öppningsmatchen sker i Berlin den 26 juni. Finalen spelas i Frankfurt den 17 juli.

Sverige spelar sina gruppspelsmatcher mot Colombia på BayArena i Leverkusen den 28 juni, mot Nordkorea på Impuls-Arena i Augsburg den 2 juli och mot USa på Volkswagen Arena i Wolfsburg den 6 juli.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Önskemålet har funnits länge i Sverige.Nu kan drömmen bli verklighet. En modern velodrom planeras i en multiarena i Jönköping, där det även ska byggas ett hotell invid. Detta lyft för svensk cykelsport kan stå klart i Jönköping 2026. "En sådan samlingsplats kan vara helt avgörande för att utveckla svensk cykel”, säger Svenska Cykelförbundets ordförande Stefhan Klang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.