Sportindustrins möte lockar rekordmånga

Den nordiska sportindustrin behöver samlas, diskutera och utbyta erfarenheter. Det bekräftas av det stora intresset inför B2B-konferensen Sport&Pengar i Stockholm den 24 november.

En ny programpunkt är en presentation av Björn Eriksson som nyligen blev tillsatt som regeringens nationelle samordnare för att motverka brottslighet i samband med idrottsarrangemang.

Uppdraget innebär bland annat att arbeta för förbättrad samverkan mellan berörda myndigheter och organisationer på central, regional och lokal nivå.

Ett flertal paneldebatter

På nya Scandic Grand Hotel i Stockholm blir det en späckad dag och antalet anmälningar bekräftar att arrangörerna har lyckats komponera ett bra program med en rad intressanta punkter. Bl a ska flera paneldebatter genomföras.

Där gäller ämnen som "Sveriges ledande eventbyråer" med representanter från fyra av Sveriges absolut största eventbyråer som tillsammans har en omsättning på 500 miljoner kronor.

Det blir också en paneldebatt med några av de största TV-bolagen. Likaså ska Sveriges ledande sponsorer utbyta åsikter.

Några idrottsförbund ska ge sin syn på svensk sportindustri och inte minst blir det en granskning i ett hett ämne, arenaboomen i landet.

Nya medier och nya intäkter, eller hur är det egentligen, är en programpunkt. Frågan om sponsorskapets förändring ska besvaras och sedan ska några juridiska fall synas av expertis.

Många beslutsfattare

Sport&Pengar är riktade till viktiga beslutsfattare i den nordiska sportindustrin och historiskt sett deltar bla förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, rättighetshavare, konsulter, eventbyråer, agenter, advokater, arena ägare, agenter, journalister, mediebolag och leverantörer.

Dagen avslutas med en prisutdelning Årets Agent, Årets Marknadsförare, Årets TV-bolag, Årets Sponsor och Årets Investor i svensk idrott 2011 ska utses. Juryn består av utvalda aktörer som har nominerat framstående personer och organisationer i branschen.

- Intresset är mycket stort, men det finns ett antal platser kvar, säger Magnus Roos, en av männen bakom arrangemanget.

Här är programmet

08:00 Registrering och frukost samt inledning av dagens moderator

09:05 Hur är läget med Svensk idrott?
Presentation om fakta och intäktskällor av RF:s marknadschef, Camilla Hagman

09:30 Hur tjänar du pengar på din målgrupp?
Presentation om hur man kan använda undersökningar för att få skapa intäkter av Tony Aperia (Ekon. Doktor) Nordic Brand Academy

10:00 Kaffe & nätverkspaus

10:30 Paneldebatt
Diskussion mellan TV-bolag med Jan Olsson, förhandlingschef vid Svt, Johan Kleberg, vd på Canal+, Per Tellander, sportchef på Viasat och Håkan Rossberg, konceptchef på TV4.

11:00 Friskt vågat – hälften vunnet
Presentation om en förändrad syn på sponsorskap av Mikael Ritsfalk, senior advisor vid JJP

11:30 Sveriges ledande eventbyråer
Paneldebatt med Sveriges främsta eventbyråer. Medverkar gör Claes Lindström, vd vid Fieldwork, Tarja Widell, commercial director event marketing hos Hansen Event & Conference, Andy Pimmeshofer, vd vid Minnesota Communications, och Carl-Henric Stjerna, koncernchef på PS-Communication.

12:00 Lunch & nätverkande

13:15 Sveriges ledande sponsorer
Paneldebatt med Sveriges ledande sponsorer. Inbjudna talare är bla Richard Brisius, marknadschef på Ericsson, Anna Brente, senior brand manager sponsorship hos Ica, och Mathias Kemi, director sponsorship & p Partnership på Scandic Hotels.

13:45 Aktuella juridik situationer
Presentation inom aktuella juridikämnen och utvalda case av Carl Fhager, advokat och partner vid MAQS Law Firm och Stefan Alvén, idrottsjurist vid MAQS Law Firm

14:15 Svenska förbund och dess syn på svenska sportindustrin.
Paneldebatt med några specialidrottsförbund. Bekräftade deltagare är: Lennart Karlberg, ordförande i Svenska Friidrottsförbundet, Kåge Schildt, ordförande i Svenska Bilsportförbundet.

14:45 Paus & nätverkande

15:15 Nya medier – nya intäkter?
Debatt om aktuella intäktskällor i nya medier. Bekräftade deltagare är: Jesper Gawell, coo vid Hego, Johan Åsén, områdeschef Mobilt på Aftonbladet, Kenneth Pernyer, grundare/teknikchef vid Qrodo och Anna Gernandt, YouTube Partnership Nordics, Google.

15:45 Sveriges nya arenor
Paneldebatt angående Sveriges arenor. Bekräftade deltagare är: Dan Persson, krönikör vid Idrottens Affärer, Fredrik Granting, vd vid Göransson Arena och Jonas Georgsson, managing director på Ullevi.

16:30 – 19:00 Prisutdelning & avslutande mingel
Årets agent, marknadsförare, TV-bolag, sponsor och investor inom svensk idrott 2011

Här anmäler du dig

 

Det har varningssignaler och krismöten stup i kvarten i flera år, men till slut var sanningen obeveklig. När kronofogden knackade på saknades 360 000 kr och konkursen var oundviklig.

Nu smider Ola Serneke nya planer. Multiarenan i Kviberg ska kompletteras med hallar för 600 miljoner är det tänkt. Här ska Sveriges största och mest fulländade idrottscentrum uppstå.

Arsenals enda chans att nå nästa års Champions League är att vinna Europa League. Därför kommer laget med sina bästa spelare till 16-delsfinalen mot Östersund på torsdag.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ett toppjobb i den svenska spelbranschen är plötsligt ledigt. Lennart Käll har nämligen beslutat sig för att lämna vd-tjänsten på Svenska Spel efter sju år.

Det är faktiskt sant. 120 medarbetare har flugit till Sydkorea för att bevaka OS för svenska TV-tittare. Discovery och Kanal 5 och Eurosport gör en satsning just nu på vinter-OS som är den största någonsin bland svenska TV-bolag som har köpt bildrättigheterna utomlands för ett internationellt sportevenemang.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.