Elitserien lockar mera än någonsin

6 393 personer per match och totalt 2,1 miljoner åskådare – Elitserien i ishockey är en succé. Folk lockas som aldrig förr och klubbarna höjer sina intäker avsevärt. Som hockey på fredagar, det älskar man i Småland.

För sjätte säsongen i rad har över 2 miljoner besökare velat se Elitseriehockey under de 330 matcherna som totalt lockade 2 109 790 besökare.

Test med ovanliga speldagar

Den här säsongen har Elitserien genomfört ett test med "ovanliga" speldagar och utifrån de rådata som finns har den "nya" speldagen fredag varit mest populär. 

Exakt vilka publiksiffror som klubbarna väljer att redovisa har med statistikteori att göra, men Hockeyligan har valt att räkna om de utematcher som spelas till fullsatta "ordinarie" arenor i stället. Detta ger ett mer rättvisande värde när olika säsonger jämförs.

- Det är fantastiskt att vi har lyckats öka siffrorna även den här säsongen. Klubbarna har lagt ner mängder med tid, kraft och möda på att både behålla publiken och locka nya besökare till arenorna, säger Jörgen Lindgren som är VD på Svenska Hockeyligan.

Utematchen mest attraktiv

2 109 790 besökare under de 330 matcher innebär en ökning med 76 980 jämfört med vintern innan och det motsvarar en ökning på imponerande 3,9 procent.

Den största publiksiffran är 18 884 och kommer just från en uterink, Jubileumsmatchen mellan HV71 och Linköping den 10 december 2011.

Publiksnittet totalt är 6 393 personer per match, men kompenserat för utematchen motsvarar detta 6 357 personer.  En ökning på 3,4 procent från i fjol och en utradering av det gamla rekordet om 6 344 från 2007/08.

Smålänningarna hockeytokiga

Elitseriens mest publikdragande lag är Frölunda med ett snitt på 10 482 besökare per match i Scandinavium. 1 104 fler per match!

Men klubbar som HV71, Djurgården, Linköping, Brynäs och Skellefteå noterar också plussiffror.

Däremot tappar AIK, Färjestad, Luleå, Modo och Timrå medan Växjö som nykomling inte har några siffror att jämföra med.

Frölunda har alltså högsta snittet medan HV71 visar högsta beläggningsprocenten av alla klubbar. Imponerande 97,1 procent gäller i Kinnarps Arena - snittet om 6 799 personer ska betraktas mot maximala 7000.

Några mil i sydostliga riktning gillar man också hockey. Nykomlingen Växjö kan redovisa ett snitt på 95,7 procent.

Sanningen är brysk, men oundviklig. På tio dagar måste Östersunds FK få fram 10 miljoner kr.

- Annars är risken stor att vi tvingas lägga ned klubben. Att vi går i konkurs, sa vice ordförande Maria Wilén vid ett medlemsmöte på tisdagskvällen.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.