Elitserien lockar mera än någonsin

6 393 personer per match och totalt 2,1 miljoner åskådare – Elitserien i ishockey är en succé. Folk lockas som aldrig förr och klubbarna höjer sina intäker avsevärt. Som hockey på fredagar, det älskar man i Småland.

För sjätte säsongen i rad har över 2 miljoner besökare velat se Elitseriehockey under de 330 matcherna som totalt lockade 2 109 790 besökare.

Test med ovanliga speldagar

Den här säsongen har Elitserien genomfört ett test med "ovanliga" speldagar och utifrån de rådata som finns har den "nya" speldagen fredag varit mest populär. 

Exakt vilka publiksiffror som klubbarna väljer att redovisa har med statistikteori att göra, men Hockeyligan har valt att räkna om de utematcher som spelas till fullsatta "ordinarie" arenor i stället. Detta ger ett mer rättvisande värde när olika säsonger jämförs.

- Det är fantastiskt att vi har lyckats öka siffrorna även den här säsongen. Klubbarna har lagt ner mängder med tid, kraft och möda på att både behålla publiken och locka nya besökare till arenorna, säger Jörgen Lindgren som är VD på Svenska Hockeyligan.

Utematchen mest attraktiv

2 109 790 besökare under de 330 matcher innebär en ökning med 76 980 jämfört med vintern innan och det motsvarar en ökning på imponerande 3,9 procent.

Den största publiksiffran är 18 884 och kommer just från en uterink, Jubileumsmatchen mellan HV71 och Linköping den 10 december 2011.

Publiksnittet totalt är 6 393 personer per match, men kompenserat för utematchen motsvarar detta 6 357 personer.  En ökning på 3,4 procent från i fjol och en utradering av det gamla rekordet om 6 344 från 2007/08.

Smålänningarna hockeytokiga

Elitseriens mest publikdragande lag är Frölunda med ett snitt på 10 482 besökare per match i Scandinavium. 1 104 fler per match!

Men klubbar som HV71, Djurgården, Linköping, Brynäs och Skellefteå noterar också plussiffror.

Däremot tappar AIK, Färjestad, Luleå, Modo och Timrå medan Växjö som nykomling inte har några siffror att jämföra med.

Frölunda har alltså högsta snittet medan HV71 visar högsta beläggningsprocenten av alla klubbar. Imponerande 97,1 procent gäller i Kinnarps Arena - snittet om 6 799 personer ska betraktas mot maximala 7000.

Några mil i sydostliga riktning gillar man också hockey. Nykomlingen Växjö kan redovisa ett snitt på 95,7 procent.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.