2,2 miljoner i bara startintäkter

En jättelik regatta mitt i Stockholm. Alla 225 båtar i ÅF Offshore Race, dvs Gotland Runt, startar för första gången inne på strömmen. Bara i startavgifter tar arrangerande KSSS in över 2,2 miljoner kronor.
En alltid lika förförisk bild. Vår vackra huvudstad, nu förstärkt med en massa segelbåtar.


Totalt är det 225 båtar som ställer upp i årets tävling. Startavgiften är 4 900 kr för de mindre båtarna upp till 12 800 kr för båtarna över 55 fot.

Fyra gånger så hög omsättning

Pengar som inte avskräcker. På arbetsplatser och i gäng mobiliserar man för att kunna delta och allt flera båtar kommer till start.

Vad gäller omsättningen för arrangemanget vill Theres Ahlström, klubbdirektör i KSSS, inte avslöja några siffror utan nöjer sig med att hävda att evenemanget omsätter fyra gånger mer nu än för ett par år sedan. Dvs åtskilliga miljoner.

- Men alla pengar vi får in återinvesterar vi i tävlingen för att fortsätta utveckla eventet, säger Therese Ahlström.

Tack vare ÅF:s inträde

Förändringen kom med ÅF:s inträde som huvudsponsor. Budskapet var tydligt – segling måste bli angeläget för fler, locka fler, entusiasmera fler.

- Jo, den visionen om att ha starten inne i Stockholm framkom i samarbetet med ÅF och Stockholm Stad.

- Vi provade förra året med att starta två klasser och totalt 25 båtar ifrån Stockholm ström. Det gick så bra och var så pass uppskattat av både publik och tävlande att vi i år startar alla båtarna, säger Therese Ahlström.

Gynnar fortsatt sponsring

Mats Olsson, pressansvarig på Kungliga Svenska Segelssällskapet(KSSS), fyller i:

- Det är ett bra tillfälle för oss och för båtsporten att visa upp sig och om folket inte kan ta sig ut till oss på havet så får havskappsseglingen ta sig till folket.

Som event växer också ÅF Offshore Race och drar därmed sig större intresse.

- Vi ser vi stora möjligheter att knyta nya sponsorer till oss när vi utvecklar konceptet, menar Therese Ahlström.

Stort festområde

Evenemanget startar redan på torsdagen då prins Carl Phillip inviger tävlingarna på festivalområdet, Race Village, på Skeppsholmen. Förutom möjligheten att uppsöka restaurangtälten i Race Village kan besökarna titta närmare på båtarna och dessutom uppträder ett stort antal artister.

- Stockholm stad har också varit mycket hjälpsamma och lagt flytbryggor så att besökarna kan gå ut och titta på båtarna som ligger förtöjda där. Frågar man snällt så kan man kanske även få gå ombord på båten, båtägarna är ju oftast väldigt stolta över sina båtar, säger Mats Olsson.

Något som inte förändrats är målgången för tävlingen som även fortsättningsvis är i Sandhamn. Onsdag den 4 juli korsar båtarna mållinjen.

Christian Christensen

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I hundra år, 1904-2004, ökade antalet medlemmar i svenska golfklubbar. Just 2004 registrerades 554 293 spelare, sedan försvann uppemot 75 000 spelare – tills nu. Nu visar siffror att trenden kan brytas i år.

Träskfotboll, har ni hört om något så galet. Med inte mindre än 250 lag. Och däcktillverkaren Nokian Tyres tycker det är en mycket logisk sponsring.

Sarah Sjöström byter agent. Hon lämnar Martin Klette och Björn Wagnsson Sports & Entertainment och går till JRS Sports Management där hon anförtror sig till trion Daniel Wessfeldt, Stina Funke och Christian Olsson.

Coop investerar 12 sponsormiljoner i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.