2,2 miljoner i bara startintäkter

En jättelik regatta mitt i Stockholm. Alla 225 båtar i ÅF Offshore Race, dvs Gotland Runt, startar för första gången inne på strömmen. Bara i startavgifter tar arrangerande KSSS in över 2,2 miljoner kronor.
En alltid lika förförisk bild. Vår vackra huvudstad, nu förstärkt med en massa segelbåtar.


Totalt är det 225 båtar som ställer upp i årets tävling. Startavgiften är 4 900 kr för de mindre båtarna upp till 12 800 kr för båtarna över 55 fot.

Fyra gånger så hög omsättning

Pengar som inte avskräcker. På arbetsplatser och i gäng mobiliserar man för att kunna delta och allt flera båtar kommer till start.

Vad gäller omsättningen för arrangemanget vill Theres Ahlström, klubbdirektör i KSSS, inte avslöja några siffror utan nöjer sig med att hävda att evenemanget omsätter fyra gånger mer nu än för ett par år sedan. Dvs åtskilliga miljoner.

- Men alla pengar vi får in återinvesterar vi i tävlingen för att fortsätta utveckla eventet, säger Therese Ahlström.

Tack vare ÅF:s inträde

Förändringen kom med ÅF:s inträde som huvudsponsor. Budskapet var tydligt – segling måste bli angeläget för fler, locka fler, entusiasmera fler.

- Jo, den visionen om att ha starten inne i Stockholm framkom i samarbetet med ÅF och Stockholm Stad.

- Vi provade förra året med att starta två klasser och totalt 25 båtar ifrån Stockholm ström. Det gick så bra och var så pass uppskattat av både publik och tävlande att vi i år startar alla båtarna, säger Therese Ahlström.

Gynnar fortsatt sponsring

Mats Olsson, pressansvarig på Kungliga Svenska Segelssällskapet(KSSS), fyller i:

- Det är ett bra tillfälle för oss och för båtsporten att visa upp sig och om folket inte kan ta sig ut till oss på havet så får havskappsseglingen ta sig till folket.

Som event växer också ÅF Offshore Race och drar därmed sig större intresse.

- Vi ser vi stora möjligheter att knyta nya sponsorer till oss när vi utvecklar konceptet, menar Therese Ahlström.

Stort festområde

Evenemanget startar redan på torsdagen då prins Carl Phillip inviger tävlingarna på festivalområdet, Race Village, på Skeppsholmen. Förutom möjligheten att uppsöka restaurangtälten i Race Village kan besökarna titta närmare på båtarna och dessutom uppträder ett stort antal artister.

- Stockholm stad har också varit mycket hjälpsamma och lagt flytbryggor så att besökarna kan gå ut och titta på båtarna som ligger förtöjda där. Frågar man snällt så kan man kanske även få gå ombord på båten, båtägarna är ju oftast väldigt stolta över sina båtar, säger Mats Olsson.

Något som inte förändrats är målgången för tävlingen som även fortsättningsvis är i Sandhamn. Onsdag den 4 juli korsar båtarna mållinjen.

Christian Christensen

Trav-Sverige får en ny stor aktör. Sulkysport lanseras med hjälp av fem mycket kapitalstarka personer, bl a Rune Andersson och Margareta Wallenius-Kleberg. Avsikten är att bygga både webb och tidning.

Så står den där. Sveriges första Airdome med dubbla plastväggar, 22,5 meter hög, 115 meter lång och 75 meter bred. Gigantisk och efterlängtad, men aldrig förverkligad utan två personers välvilja.

Idrottens Affärers första samarbete med Handelshögskolan Stockholm bjöd på Paolo Aversa - en företagsdoktor med bensin i blodet. Det är han som har utvecklat mycket av den business som omger formel 1.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vi vill alla bli vinnare. Spelandet består bland oss svenskar, men förändras på flera olika sätt. Det visar sig att färre spelar – och satsar mera.

Du som vill se direktsänd hockey och fotboll ligger bakom de allra största affärerna någonsin i svensk idrott. Upphandlingen av rättigheterna till SHL respektive paketet Allsvenskan-Superettan handlar om miljardbelopp.

Det är miljoner hit och dit, och det är räknat i euro eller pund, det är siffror så man baxnar och tycker att det borde finnas något slut. Men inte. Internationell fotboll saknar gränser i dubbel bemärkelse.