2,2 miljoner i bara startintäkter

En jättelik regatta mitt i Stockholm. Alla 225 båtar i ÅF Offshore Race, dvs Gotland Runt, startar för första gången inne på strömmen. Bara i startavgifter tar arrangerande KSSS in över 2,2 miljoner kronor.
En alltid lika förförisk bild. Vår vackra huvudstad, nu förstärkt med en massa segelbåtar.


Totalt är det 225 båtar som ställer upp i årets tävling. Startavgiften är 4 900 kr för de mindre båtarna upp till 12 800 kr för båtarna över 55 fot.

Fyra gånger så hög omsättning

Pengar som inte avskräcker. På arbetsplatser och i gäng mobiliserar man för att kunna delta och allt flera båtar kommer till start.

Vad gäller omsättningen för arrangemanget vill Theres Ahlström, klubbdirektör i KSSS, inte avslöja några siffror utan nöjer sig med att hävda att evenemanget omsätter fyra gånger mer nu än för ett par år sedan. Dvs åtskilliga miljoner.

- Men alla pengar vi får in återinvesterar vi i tävlingen för att fortsätta utveckla eventet, säger Therese Ahlström.

Tack vare ÅF:s inträde

Förändringen kom med ÅF:s inträde som huvudsponsor. Budskapet var tydligt – segling måste bli angeläget för fler, locka fler, entusiasmera fler.

- Jo, den visionen om att ha starten inne i Stockholm framkom i samarbetet med ÅF och Stockholm Stad.

- Vi provade förra året med att starta två klasser och totalt 25 båtar ifrån Stockholm ström. Det gick så bra och var så pass uppskattat av både publik och tävlande att vi i år startar alla båtarna, säger Therese Ahlström.

Gynnar fortsatt sponsring

Mats Olsson, pressansvarig på Kungliga Svenska Segelssällskapet(KSSS), fyller i:

- Det är ett bra tillfälle för oss och för båtsporten att visa upp sig och om folket inte kan ta sig ut till oss på havet så får havskappsseglingen ta sig till folket.

Som event växer också ÅF Offshore Race och drar därmed sig större intresse.

- Vi ser vi stora möjligheter att knyta nya sponsorer till oss när vi utvecklar konceptet, menar Therese Ahlström.

Stort festområde

Evenemanget startar redan på torsdagen då prins Carl Phillip inviger tävlingarna på festivalområdet, Race Village, på Skeppsholmen. Förutom möjligheten att uppsöka restaurangtälten i Race Village kan besökarna titta närmare på båtarna och dessutom uppträder ett stort antal artister.

- Stockholm stad har också varit mycket hjälpsamma och lagt flytbryggor så att besökarna kan gå ut och titta på båtarna som ligger förtöjda där. Frågar man snällt så kan man kanske även få gå ombord på båten, båtägarna är ju oftast väldigt stolta över sina båtar, säger Mats Olsson.

Något som inte förändrats är målgången för tävlingen som även fortsättningsvis är i Sandhamn. Onsdag den 4 juli korsar båtarna mållinjen.

Christian Christensen

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det har varit mycket snack om att Henrik Stenson en dag ska bli ny delägare i sin gamla hemmabana på Barsebäck. Nu har han köpt in sig i ett bolag, men det blev inte alls Barsebäck.

En av de rika bland många rika. Men listan över Sverige miljardärer innehåller ingen annan som det det skrivs lika mycket om. Zlatan Ibrahimovics slår dem allihopa som rubriknamn.

När nöden var som störst fanns hjälpen som längst ifrån. Conrad Elektronik, ett e-handelsföretag med kontor bara några mil från Malmö FF, väljer att komma som räddande änglar till Åtvidaberg.

Ett tack borde riktas till de 271 612 kunderna. De som har tippat och hoppats. Om de blev vinnare, är en sak, men vinnare är i alla fall 6 935 föreningar som får dela på 50 miljoner. Här kan du också se fördelningen i Sverige.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.