2,2 miljoner i bara startintäkter

En jättelik regatta mitt i Stockholm. Alla 225 båtar i ÅF Offshore Race, dvs Gotland Runt, startar för första gången inne på strömmen. Bara i startavgifter tar arrangerande KSSS in över 2,2 miljoner kronor.
En alltid lika förförisk bild. Vår vackra huvudstad, nu förstärkt med en massa segelbåtar.


Totalt är det 225 båtar som ställer upp i årets tävling. Startavgiften är 4 900 kr för de mindre båtarna upp till 12 800 kr för båtarna över 55 fot.

Fyra gånger så hög omsättning

Pengar som inte avskräcker. På arbetsplatser och i gäng mobiliserar man för att kunna delta och allt flera båtar kommer till start.

Vad gäller omsättningen för arrangemanget vill Theres Ahlström, klubbdirektör i KSSS, inte avslöja några siffror utan nöjer sig med att hävda att evenemanget omsätter fyra gånger mer nu än för ett par år sedan. Dvs åtskilliga miljoner.

- Men alla pengar vi får in återinvesterar vi i tävlingen för att fortsätta utveckla eventet, säger Therese Ahlström.

Tack vare ÅF:s inträde

Förändringen kom med ÅF:s inträde som huvudsponsor. Budskapet var tydligt – segling måste bli angeläget för fler, locka fler, entusiasmera fler.

- Jo, den visionen om att ha starten inne i Stockholm framkom i samarbetet med ÅF och Stockholm Stad.

- Vi provade förra året med att starta två klasser och totalt 25 båtar ifrån Stockholm ström. Det gick så bra och var så pass uppskattat av både publik och tävlande att vi i år startar alla båtarna, säger Therese Ahlström.

Gynnar fortsatt sponsring

Mats Olsson, pressansvarig på Kungliga Svenska Segelssällskapet(KSSS), fyller i:

- Det är ett bra tillfälle för oss och för båtsporten att visa upp sig och om folket inte kan ta sig ut till oss på havet så får havskappsseglingen ta sig till folket.

Som event växer också ÅF Offshore Race och drar därmed sig större intresse.

- Vi ser vi stora möjligheter att knyta nya sponsorer till oss när vi utvecklar konceptet, menar Therese Ahlström.

Stort festområde

Evenemanget startar redan på torsdagen då prins Carl Phillip inviger tävlingarna på festivalområdet, Race Village, på Skeppsholmen. Förutom möjligheten att uppsöka restaurangtälten i Race Village kan besökarna titta närmare på båtarna och dessutom uppträder ett stort antal artister.

- Stockholm stad har också varit mycket hjälpsamma och lagt flytbryggor så att besökarna kan gå ut och titta på båtarna som ligger förtöjda där. Frågar man snällt så kan man kanske även få gå ombord på båten, båtägarna är ju oftast väldigt stolta över sina båtar, säger Mats Olsson.

Något som inte förändrats är målgången för tävlingen som även fortsättningsvis är i Sandhamn. Onsdag den 4 juli korsar båtarna mållinjen.

Christian Christensen

Peter Hermodsson, Moras klubbdirektör, har det tufft just nu och medger motvilligt att 16 timmars arbetsdagar är vanliga. Hockeyverksamheten måste ju räddas.

Även om ridsporten har en positiv trend ägs allt fler ridanläggningar av landets kommuner och beroendet är mycket starkt. Ekonomiskt stöd är ett krav från många föreningar.

Rallyvägarna i Värmland smälter och de hårt ekonomiskt pressade arrangörerna tvingas se hur intäkterna minskar samtidigt som förhandlingar pågår om framtida VM-tävlingar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Bert Karlsson gillar handboll och i synnerhet tjejerna i det allsvenska handbollslaget Skara HF. Han tycker att det är så pass angeläget att han har blivit en stor sponsor.

Svenska Spels vd Lennart Käll har länge legat lågt. Men nu berättar han öppenhjärtigt om det statliga bolagets syn på den pågående spelutredningen. 

Här är de tio mest attraktiva idrottevenemangen. De som du och jag ska kunna se på TV utan att betala en enda krona. Och nu kan det bli möjligt.

IFK Norrköpings ordförande Peter Hunt vill ha en ny klubbdirektör.  Håkan Wetell har varit en utmärkt vikarie sedan Magnus Munken Karlsson plötsligt försvann. Först nu framkommer skälen.