Bygger för 5 500 svenska fans i Kiev

Från småländska Forserum till ukrainska Kiev är det onekligen en bit. Fotbollsintresset har drivit ett gäng grabbar hela vägen. Från att ha startat resebyrån Nickes Resor AB, med sportresor över hela världen, jobbar de nu tillsammans med Camp Sweden och ska ta hand om 5 500 svenska fans i Ukraina.
Här syns entrén till Camp Sweden. Notera det cirka två meter höga staketet som omger hela området. Ett särskitl vaktbolag har också engagerats. Foto: Camp Sweden


EM är bara några dagar bort. Förväntan är stor och många svenskar vill vara på plats i Ukrania för att följa landslaget.

En specialbyggd campingplats

5 500 svenska fans har betalt in medlemsavgiften 150 kronor på Camp Sweden, som är en ideell förening, och aviserat sin ankomst till en ö, Trukhaniv Island, mitt inne i Kiev.

De har betalt 129 kr, 179 kr eller 189 kr per dygn och det berättigar till brons-, silver- eller guldplats på en specialbyggd camping där de får en plats att tälta på, ställa husvagn eller husbil, det ska finnas vatten, duschar, toaletter, mat serveras, alla matcher visas på storskärm och fotbollskändisar kommer på besök.

Allt i regi av  ett gäng från Huskvarna.

Bröder bakom företaget

- Vi fick uppdraget från Camp Sweden, det var naturligt och vi känner varandra sedan tidigare, säger Hans Gustavsson, vice vd på Nickes Resor och marknadsansvarig, och berättar om bakgrunden.

- Det är Niklas och hans bror som har drivit på och utbudet har stadigt vuxit.

Niklas Hellberg och Robin Svensson öppnade resebyråverksamhet för 15 år sedan. I dag består företaget av sju heltidsanställda och ett antal deltidare. De säljer resor över hela världen till en mängd olika sportevenemang.

Dryga förberedelser

Men trots alla resor skiljer sig det som nu kommer att ske i Ukraina helt från allt annat. Planeringen har pågått i ett halvår. Niklas Hellberg har själv varit i Kiev flera gånger, slutit avtal med leverantörer och fått Kievs stad att samarbeta.

- Det har varit tusen och en detaljer. Men nu blir det bra. Vi blir klara, fastslår Hans Gustavsson.

Rapporter om förseningar och problem tar han lätt på. Han säger sig veta att arbetet pågår med full kraft från Pleso, det bolag som företaget samarbetar med i Kiev.

Upprustning gagnar lokalbefolkningen

Ön Trukhaniv Island i floden Dnipro är ett populärt utflyktsmål för lokalbefolkningen.

- Dock var det väldigt nedgånget, men tack vare att vi blir så många supporters sker en avsevärd standardhöjning. Nu städas ön, utrustas med vatten, el och blir fin. Vi lämnar verkligen något bra efter oss.

Svenskarna kommer att bo precis vid sandstranden och hela området omgärdas av ett två meter högt staket.

- Vi vill att våra gäster ska känna trygghet. Dessutom har vi också anlitat ett vaktbolag.

Största Camp Sweden någonsin

Den centrala ytan ska bestå av ett eventområde med restaurangtält, scen och storbildsskärm. 

Camp Sweden har arrangerat motsvarande fotbollsfester vid flera tillfällen, men satsningen i Kiev är den absolut största. 

Inte nog med tält- och eventområdet på ön, det finns också ett centralt torg som blir till ett nav för alla fotbollsfans.

Samlas på torget och går gemensamt

Vid Lesya ukrainka ploshcha samlas alla svenska supportrar, laddar och går gemensamt till Olympiastadion.

Att sälja resor till Ukraina, bygga upp byn och stå för allt praktiskt för 5 500 personer, nog borde Nickes Resor AB tjäna på det här uppdraget.

- Du, det här gör vi för marknadsföringen av företaget och för att få en sådan här upplevelse. Utgifterna är stora, bl a hyr vi ju en hel ö. Vi går runt, vi tjänar en slant, men den är absolut inte stor, betonar Hans Gustavsson.

Thomas Ejderhov

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.