Vätternrundan ökar intäkterna

Vätternrundan är Sveriges största tjejevenemang. I fjol med nära 44 miljoner i intäkter. Resultatet i år är inte sammanräknat, men arrangörerna noterar rekordmånga anmälda, rekordmånga nationer, rekordmånga brutna, rekordsnabba tider och om inte rekordkallt så var det riktigt bistert väder.
Rekordmånga var anmälda, men cyklisterna frös under den 47:e Vätternrundan där vädret var obehagligt. Foto: Micke Fransson.


Vätternrundan växer liksom de flesta större motionsevenemangen och behåller positionen som världens största motionslopp på cykel.

Stor betydelse för Motala

Bara det att organisationen drar in runt 40 miljoner i år betyder mycket för näringen i Motala under tävlingsdagarna.

Arrangemanget är så mycket mer än bara cykel.  Många lokala föreningar delar på funktionsuppgifterna och tjänar pengar.

Till Motala kommer uppskattningsvis 50 000 turister och nära på mångdubblar invånarantalet i staden (ca 30 000 i Motala stad) och ökar omsättningen i handel, hotell och restauranger..

Ett av de tuffaste varven

Årets arrangemang 2012 levde upp till epitetet rekordrunda och den kommer bli ihågkommen. Det blev dock inte rekord i antal startande eller antal i mål.

Men årets runda kommer ändå att vara en av de mest minnesvärda i modern tid. 23 307 anmälda, 46 representerade nationer, den 500 000:e starten och en tid på 6:38 som Ride of Hope-gruppen stod för, är nya rekord. Dessutom var det rekordmånga som bröt.

Vätternrundan 2012 kommer att räknas som en av de tuffaste genom tiderna. Ett ca fem timmar långt, ihärdigt regn fick ca 2 250 cyklister att bryta.

I Hjo fick det vara nog

- Det kraftiga regnfallet gjorde att många blev nerkylda och därför valde att bryta. Det här gjorde att vi fick sätta in stora resurser av bussar och lastbilar för att ta hem cyklister och deras cyklar till Motala. Tack vare en enorm laginsats klarade vi den uppgiften mycket väl, summerade Vätternrundas VD Eva-Lena Frick.

På flera depåer samlades hundratals cyklister som väntade på att få ta sig tillbaka till Motala, flest bröt i Hjo där inte mindre 530 åkare tyckte att det fick vara nog.

Vätternrundans följebilsystem är väl tilltaget och man har till och med extrabussar i Jönköping och Habo som står redo att hjälpa till om det skulle behövas. Men i år räckte inte ens det. 

Extrabussar och långtradare

- Vi förstod att det skulle behövas mer bussar så redan vid fyrasnåret ringde vi in extrapersonal och kallade in extrabussar, förklarade Joakim Höglund som är ban- och sambandschef på Vätternrundan.

- Vi kallade in totalt tolv extrabussar för att möta kravet och när alla brutna cyklister slutligen var omhändertagna skickade vi ut två extra långtradare för att samla upp alla cyklar som stod kvar i depåerna.

- Det var en unik situation, förklarade han, men vi klarade det!

Ett bilfritt Vätternrundan

Vätternrundan gästades av infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärd som cyklade de sista fyra milen från Hammarsundet in till målet i Motala.

- Jag ser målet att göra Vätternrundan bilfri som fullt realistiskt. Men bästa sättet att nå målet tror jag är att göra bit för bit av Vätternrundan bilfri. Och kanske får man acceptera att samtliga 30 milen inte blir bilfria, förklarade Catarina Elmsäter-Svärd.

För Vätternrundan och dess VD Eva-Lena Frick var ministerns positiva inställning till projektet ”30 bilfria mil” glädjande.

- Vår inställning är att vi ska nå 30 bilfria mil, men självklart ska det ske genom samförstånd mellan alla parter. Det är viktigt att vi hittar en lösning som fungerar under de timmar vi vill göra vägarna bilfria.

Nu kommer också Stafettvättern

Till 2014 är planerna att utveckla Vätternrundans Cykelvecka med ytterligare ett lopp, Stafettvättern.

- Genom andra stora arrangemang vet vi att det finns ett stort intresse för just lagtävlingar. Tanken är att lagen ska bestå av tre till fyra åkare och att man totalt cyklar ca 8-10 mil tillsammans, säger Eva-Lena Frick.

Dessutom har organisationen slutit avtal med provinsen Yanbian i Kina om att upplåta namnet Vätternrundan till ett kinesiskt cykellopp.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

När Uddevalla kommunen ökar sin sponsring till 1 miljon kronor sitter politikerna i Trollhättan och vet inte hur de ska göra med en begäran om 1,2 miljoner för att rädda fotbollsklubben.

1981 byggdes Sunnerbohov i Ljungby. En ishockeyhall som då var mycket välkommen. I dag en sliten och omodern hall. Därför är beskedet från kommunen så efterlängtat.

Ansvariga på Svenska Fotbollsförbundet hade gärna sluppit fredagen den 19 september. Det mesta gick emot, från nej till EM till dystra prognoser om budgetutfall de närmaste två åren.

Ingvar Kamprad, Fredrik Reinfeldt eller Hans Vestberg kanske borde vara först. Nej, då, Pia Sundhage och Erik Hamrén finns i topp när kontorsanställda önskar en ny chef. Men förlåt, hur gick det här till?

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.

Emir Osmanbegovic befann sig i Rio de Janeiro för att planera TV4:s VM-sändningar. Då kom det ett sms, det var början till att Sverige fick ny en stark kanal inom TV-sport. En aktör som dessutom har värvat starkt.

Champions League-spel är en katalysator för allsvenska stjärnor. En av Sveriges mest främsta agenter hävdar att värdet kan dubblas – och för Malmö FF kan det bli en guldgruva.