Branschforum 2012 hoppas upprepa succé

Hallå där, Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, som arrangerar Branschforum 4-5 september på Annexet, Ericsson Globe, tillsammans med Stockholm Globe Arenas och Stockholm Event Network (ett nätverk inom Stockholm Visitors Board).
Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, står bakom Branschforum.


Vad är Branschforum?
- Branschforum är Europas största sponsring- och evenemangskonferens. Det är andra året vi arrangerar Branschforum i den här formen. Förra året deltog 400 personer som var mycket nöjda, enligt utvärderingen.

Vilka kommer – och varför?
- Det är en blandning av köpare, rättighetsinnehavare, arenaägare, kommuner och destinationer. Dels handlar det förstås om att ta till sig ny kunskap och utbyta erfarenheter, dels om att knyta kontakter och göra affärer. Branschforum är en plattform för hela branschen.

Några nyheter i år?
- Ja, vi kommer att arbeta ännu mer interaktivt där deltagarna kan göra sin röst hörd via utplacerade läsplattor. Moderatorn för Branschforum kan också skicka ut frågor via läsplattorna. Svaren kan fångas upp och användas av föreläsarna i föredragen.
- Så har vi nya föreläsare förstås, bland andra Kim Skildum-Reid, sponsringsexpert från Australien och Jeff Dodds, marknadsdirektör från Virgin Media. Kim har skrivit många böcker om sponsring och är en av världens främsta på området. Jeff ansvarar för ett av nutidens mest uppmärksammade och välutvecklade sponsringssamarbeten, där Virgin Media använder Usain Bolt och Richard Branson på ett mycket spännande sätt.

Hur mår sponsrings- och eventbranschen?
- Alldeles utmärkt, tack! Sponsringen ökade med nära åtta procent, till 5,8 miljarder under 2011, enligt statistik från IRM. Det är mer än företagen investerar i TV-reklam! Det är bara dagspress och internet, inklusive mobilt, som är större än sponsring. Eventmarknadsföringen ökade med 28,4 procent och omsätter 3,5 miljarder. Lägg till de företagsinterna eventen och siffran blir 6,1 miljarder! Vi är en bransch i stark medvind.   

Vad utmärker bra sponsring?
- Först och främst att den är tydligt kopplad till företagets affär. Det behöver både köpare och säljare vara medvetna om. För att det ska bli en bra affär behöver köpare och säljare gemensamt sätta upp mål, mäta och följa upp. Sponsringen bör också kopplas till ett stort samhällsengagemang. Sist men inte minst: Avtalen bör vara långsiktiga.

Vad utmärker ett bra event?
- Förutom ett bra samarbete mellan köpare och säljare, och att även det ska stärka företags affär, att det berör! När jag går förbi eventet ska jag känna ”Wow, här vill jag stanna och ta reda på mer!”. Även här handlar det förstås också om att sätta mål, mäta och följa upp.

Slutligen, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Att vi klarar av att upprepa fjolårets succé av Branschforum, och att vi visar att sponsrings- och eventbranschen är framtidens kommunikationskanal. Mötet med kunden blir allt viktigare för att göra affärer och bygga lojalitet. Det gäller att kombinera upplevelsebaserade och relationsfrämjande åtgärder – då blir det synbara resultat!

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Hör ni de vrålande motorerna? Hur de nu har startat!

Formel 1 har fått grönt ljus att inleda säsongen.Nu börjar skruvandet. Premiären är spikad till den 3-5 juli i Spielberg, Österrike. I F1 handlar det om stora pengar. F1 beräknas omsätta 25 miljarder kronor på ett år

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.