Branschforum 2012 hoppas upprepa succé

Hallå där, Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, som arrangerar Branschforum 4-5 september på Annexet, Ericsson Globe, tillsammans med Stockholm Globe Arenas och Stockholm Event Network (ett nätverk inom Stockholm Visitors Board).
Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, står bakom Branschforum.


Vad är Branschforum?
- Branschforum är Europas största sponsring- och evenemangskonferens. Det är andra året vi arrangerar Branschforum i den här formen. Förra året deltog 400 personer som var mycket nöjda, enligt utvärderingen.

Vilka kommer – och varför?
- Det är en blandning av köpare, rättighetsinnehavare, arenaägare, kommuner och destinationer. Dels handlar det förstås om att ta till sig ny kunskap och utbyta erfarenheter, dels om att knyta kontakter och göra affärer. Branschforum är en plattform för hela branschen.

Några nyheter i år?
- Ja, vi kommer att arbeta ännu mer interaktivt där deltagarna kan göra sin röst hörd via utplacerade läsplattor. Moderatorn för Branschforum kan också skicka ut frågor via läsplattorna. Svaren kan fångas upp och användas av föreläsarna i föredragen.
- Så har vi nya föreläsare förstås, bland andra Kim Skildum-Reid, sponsringsexpert från Australien och Jeff Dodds, marknadsdirektör från Virgin Media. Kim har skrivit många böcker om sponsring och är en av världens främsta på området. Jeff ansvarar för ett av nutidens mest uppmärksammade och välutvecklade sponsringssamarbeten, där Virgin Media använder Usain Bolt och Richard Branson på ett mycket spännande sätt.

Hur mår sponsrings- och eventbranschen?
- Alldeles utmärkt, tack! Sponsringen ökade med nära åtta procent, till 5,8 miljarder under 2011, enligt statistik från IRM. Det är mer än företagen investerar i TV-reklam! Det är bara dagspress och internet, inklusive mobilt, som är större än sponsring. Eventmarknadsföringen ökade med 28,4 procent och omsätter 3,5 miljarder. Lägg till de företagsinterna eventen och siffran blir 6,1 miljarder! Vi är en bransch i stark medvind.   

Vad utmärker bra sponsring?
- Först och främst att den är tydligt kopplad till företagets affär. Det behöver både köpare och säljare vara medvetna om. För att det ska bli en bra affär behöver köpare och säljare gemensamt sätta upp mål, mäta och följa upp. Sponsringen bör också kopplas till ett stort samhällsengagemang. Sist men inte minst: Avtalen bör vara långsiktiga.

Vad utmärker ett bra event?
- Förutom ett bra samarbete mellan köpare och säljare, och att även det ska stärka företags affär, att det berör! När jag går förbi eventet ska jag känna ”Wow, här vill jag stanna och ta reda på mer!”. Även här handlar det förstås också om att sätta mål, mäta och följa upp.

Slutligen, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Att vi klarar av att upprepa fjolårets succé av Branschforum, och att vi visar att sponsrings- och eventbranschen är framtidens kommunikationskanal. Mötet med kunden blir allt viktigare för att göra affärer och bygga lojalitet. Det gäller att kombinera upplevelsebaserade och relationsfrämjande åtgärder – då blir det synbara resultat!

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.