Nu måste de försvara sig

Infrastruktur och arenabyggen för 43,5 miljarder kronor, varav Olympiastadion kostade 5,3 miljarder kronor och sedan transportåtgärder för 9,8 miljarder kronor. Det är vad London och England ska räkna hem efter OS…
- En biljett önskas. Nähä, det finns inte, men jag ser ju på tv att det finns lediga platser på läktarna… Intresserade åskådare möts av beskedet att mycket ändå är slutsålt. Foto: Vesa Moilanen, Lehtikuva/Scanpix



De många tomma stolarna på OS-läktarna liknas vid en "nationell pinsamhet", skriver media, och enligt tidningen The Daily Telegraph stod minst 12 000 platser tomma i söndags.

Britterna svänger

Nu har OS-generalen Sebastian Coe, beordrat en utredning om skälet till att så många publikplatser gapar tomma.

Annars fanns det så sent som i mars en välvilja hos britterna inför OS. Fyra av tio trodde då att OS skulle ge lika mycket tillbaka som spelaen har inneburit i kostnader.

Oavsett vilket, en missräkning och inte särskilt överraskande sådan är tillströmningen av besökare. De är inte så många som förhandskalkylerna angav, men precis samma utfall har rapporterats tidigare från stora evenemang.

De vanliga turisterna saknas

Det är i synnerhet de vanliga turisterna som tycker att det är bäst att undvika en stad där nästan allt handlar om ett stort evenemang och de befarar trängsel.

100 000 utländska besökare finns i London, men inte de som i första hand ska titta på Big Ben eller Buckingham Palace. Det är de som åker taxi eller buss, de som handlar och går på restauang och pubar.

Nu är de inte där och inte ens i stan. Turismen minskar högst avsevärt och det är bara att fråga taxiförare och andra inom stans kommunikation. Många har får körningar och när de väl får en beställning så fastnar de i trafiken som har blivit svårare eftersom OS har egna vipfiler där ingen annan får köra.

Tveksamma sponsorer

Teatrar, muséum och andra normalt välbesökta platser noterar också hur köerna har avtagit dramatiskt. Det har gått så långt att eftersom hotellen saknar nattgäster har de tvingats sänka priserna. Fast de hade också höjt priserna dubbelt inför de här veckorna.

Jacques Rogge, IOK:s ordförande, måste försvara sig. Å ena sidan gläds han över ökade intäkter, som 3,9 miljarder pund i TV_rättigheter inför OS och cirka 960 miljoner från de ledande sponsorerna, å andra sidan kommer allt skarpare kritik.

Rogge dröjde i det längsta att säga ja till McDonalds, som har varit sponsor för de olympiska spelen sedan 1976, inför ett nytt kontrakt. Snabbmat och ohälsa går stick i stäv med IOK:s utbud.

Finns det ökade krav?

Men han skyddar sig bakom påståendet att både Mc Donalds och Coca Cola lägger allt större resurser på lågkaloriprodukter.

Men Rogge så något märkligt:

- De ökade kraven på lönsamhet gör det svårare för idrottsrörelsen att hålla fast vid sina långsiktiga mål. 

Men det är väl inte meningen att London-OS ska kosta skattebetalarna runt 25 miljarder pund…

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.