Nu måste de försvara sig

Infrastruktur och arenabyggen för 43,5 miljarder kronor, varav Olympiastadion kostade 5,3 miljarder kronor och sedan transportåtgärder för 9,8 miljarder kronor. Det är vad London och England ska räkna hem efter OS…
- En biljett önskas. Nähä, det finns inte, men jag ser ju på tv att det finns lediga platser på läktarna… Intresserade åskådare möts av beskedet att mycket ändå är slutsålt. Foto: Vesa Moilanen, Lehtikuva/Scanpix



De många tomma stolarna på OS-läktarna liknas vid en "nationell pinsamhet", skriver media, och enligt tidningen The Daily Telegraph stod minst 12 000 platser tomma i söndags.

Britterna svänger

Nu har OS-generalen Sebastian Coe, beordrat en utredning om skälet till att så många publikplatser gapar tomma.

Annars fanns det så sent som i mars en välvilja hos britterna inför OS. Fyra av tio trodde då att OS skulle ge lika mycket tillbaka som spelaen har inneburit i kostnader.

Oavsett vilket, en missräkning och inte särskilt överraskande sådan är tillströmningen av besökare. De är inte så många som förhandskalkylerna angav, men precis samma utfall har rapporterats tidigare från stora evenemang.

De vanliga turisterna saknas

Det är i synnerhet de vanliga turisterna som tycker att det är bäst att undvika en stad där nästan allt handlar om ett stort evenemang och de befarar trängsel.

100 000 utländska besökare finns i London, men inte de som i första hand ska titta på Big Ben eller Buckingham Palace. Det är de som åker taxi eller buss, de som handlar och går på restauang och pubar.

Nu är de inte där och inte ens i stan. Turismen minskar högst avsevärt och det är bara att fråga taxiförare och andra inom stans kommunikation. Många har får körningar och när de väl får en beställning så fastnar de i trafiken som har blivit svårare eftersom OS har egna vipfiler där ingen annan får köra.

Tveksamma sponsorer

Teatrar, muséum och andra normalt välbesökta platser noterar också hur köerna har avtagit dramatiskt. Det har gått så långt att eftersom hotellen saknar nattgäster har de tvingats sänka priserna. Fast de hade också höjt priserna dubbelt inför de här veckorna.

Jacques Rogge, IOK:s ordförande, måste försvara sig. Å ena sidan gläds han över ökade intäkter, som 3,9 miljarder pund i TV_rättigheter inför OS och cirka 960 miljoner från de ledande sponsorerna, å andra sidan kommer allt skarpare kritik.

Rogge dröjde i det längsta att säga ja till McDonalds, som har varit sponsor för de olympiska spelen sedan 1976, inför ett nytt kontrakt. Snabbmat och ohälsa går stick i stäv med IOK:s utbud.

Finns det ökade krav?

Men han skyddar sig bakom påståendet att både Mc Donalds och Coca Cola lägger allt större resurser på lågkaloriprodukter.

Men Rogge så något märkligt:

- De ökade kraven på lönsamhet gör det svårare för idrottsrörelsen att hålla fast vid sina långsiktiga mål. 

Men det är väl inte meningen att London-OS ska kosta skattebetalarna runt 25 miljarder pund…

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den typen av besked längtar alla idrottsledare efter. Var som helst, när som helst får sådana nyheter alla att jubla. Nu gäller det landets största idrottsdistrikt.

Rajne Söderberg har driv i steget igen. Han nyttjar alla kontakter i friidrottsvärlden och har fått nära 2 miljoner till att värva stjärnor och en galaproducent.

Cecilia Andrén Nyström startade Futebol dá forca 2012 för att stärka unga tjejers självkänsla och förändra världen med hjälp av fotboll. Nu får organisationen 200 000 kronor i stöd ur Kronprinsesseparets stiftelse för att utveckla sin svenska verksamhet.

Ett tack borde riktas till de 271 612 kunderna. De som har tippat och hoppats. Om de blev vinnare, är en sak, men vinnare är i alla fall 6 935 föreningar som får dela på 50 miljoner. Här kan du också se fördelningen i Sverige.

Tidigare i år petad i IFK Norrköping. Nu kan Isaac Kiese Thelin vara årets bästa allsvenska fotbollsaffär. I dag avslöjas hur den här spelaraffären även ekonomiskt är en succé för mästarna.