För 3,1 miljoner kommer hon till Båstad

Som sponsor inom idrotten har Hennes & Mauritz enbart framträtt inom ridsporten. Men nu tar H&M klivet in i tennisen och gör det möjligt för Swedish Open Women i Båstad att köpa in en av de mest sevärda spelarna, Serena Williams, för 3,1 miljoner kronor.
Nina Wennerström, tournament director för Sony Swedish Open i Båstad, berättar att Serena Williams blir det stora dragplåstret till turneringen i Båstad sommaren 2013. Till höger ses Jonas Björkman och Thomas Johansson från Stockholm Open. Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

Nyheterna presenterades vid en presskonferens i Kungliga tennishallen i Stockholm på torsdagen och många höjde på ögonbrynen. H&M skriver ett tre-årsavtal som gäller båda sommartävlingarna i Båstad och Stockholm Open de kommande tre åren.

En ren chansning

H&M:s inträde och Serena Williams var nästan mer än vad de ansvariga bakom Båstadstävlingen vågade hoppas.  

- Vi åkte till New York och chansade. Vi tyckte att vi ändå kunde fråga om Serena Williams ville komma, berättar tävlingsgeneralen Nina Wennerström.

Omgående fick hon, Thomas Wallén och Christer Hult klart för sig att 31-åriga Williams kunde tänka sig att delta.

Ville komma till Båstad

- Det passade bra i hennes schema, hon har tidigare besökt Båstad och ville gärna komma tillbaka

Under en månad pågick förhandingarna och slutligen sa hon ja när budet var uppe på 3,1 miljoner kronor

- Hon spelar ju normalt inte i den här kategorin av tävlingar. Nu är vi oerhört stolta, vi får en megastjärna, säger Christer Hult.

Hon har vunnit 15 Grand Slam och är just nu rankad trea i världen. Serena Williams  och Maria Sjarapova räknas som damtennis största stjärnor.

- Vi var inte nöjda med årets turnering och något drastiskt behövde hända, säger Wennerström.

H&M utökar sponsringen

Med vädret som motståndare i somras och utan svenska framgångar kom inte heller åskådare i tillräcklig mängd somras.

Men en satsning kunde bara ske under förutsättningen att en ny framträdande sponsor  tillkom. Och där hittade staben rätt.

- Vi vill jobba med de största varumärkena och det betyder oerhört mycket att få med H&M, säger Christer Hult.

Petra Leijon of Burén, sponsoransvarig H&M, bekräftade att en delvis ny strategi gäller.

- Ridsport har gett oss bra erfarenhet och vi vill att sponsringen ska växa. Då passar damtennis utmärkt.

H&M omsatte i fjol 129 miljarder kronor och gjorde en nettovinst på 15,8 miljarder kronor. Enligt Dagens Industri omsätter de tre tävlingarna drygt 80  miljoner kronor, varav Stockholm Open står för 31,5 Mkr. 

Damkronorna har äntligen fått sitt avtal. Nu ska det vara slut på alla trätor och  parterna ser fram mot kommande läger och turneringen i december. Fullt fokus är nu på att återta platsen i VM:s högsta division .

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.