Miljonerna bakom sommarens höjdpunkt

Nedräkningen till sommarens EM för damer, 10-28 juli, är i full gång. Svenska Fotbollförbundet hoppas på både sportslig och ekonomisk framgång. Och det är den tolfte spelaren som ska fixa det.
Tre landslagstjejer, Marie Hammarström, Kristine Hammarström och Charlotte Rohlin, som hoppas få spela i damernas EM i fotboll 2013. Foto Adam Ihse, Scanpix

 
Elva heltidsanställda i EM-organisationen arbetar just nu under ledning av EM-generalen Göran Havik med att planera sommarens EM i fotboll för damer.  Lägg därtill cirka tusen personer, mest ideella men även professionella, i de sju kommunerna som är inblandade – Göteborg, Halmstad, Växjö, Kalmar, Linköping, Norrköping och Solna (finalen spelas på Friends Arena) – så förstår vi vidden av arrangemanget.

Skapa ny publikkultur

- Vårt mål är att arrangera det bästa dam-EM hittills och på så sätt ska vi erövra mark för damfotbollen, både i Sverige och i övriga Europa, säger Göran Havik.

Nyckeln för att lyckas med detta är publiken, alltså fansen.

- Det finns ingen kultur av fans som reser till EM för att följa, och stödja, sitt lag och land. Det hoppas vi vara med och skapa. För Sveriges del handlar det också om att bidra med en tolfte spelare, att det svenska damlandslaget ska känna ett stort, extra stöd.

Pia önskar publiktryck

Göran Havik skickar därmed en smörpassning till förbundskapten Pia Sundhage, som tar emot den med orden:

- Det tackar vi för. Det vore härligt om vi kunde skapa ett publiktryck, en känsla av att vilja vara med om denna upplevelse. ”I have to be there”, som de säger i USA.

För att locka publiken erbjuder EM-organisationen ”familjevänliga biljettpriser” i spannet 100-200 kronor, oavsett match. Ungdomar under 16 år går in för halva priset, 50 kronor, oavsett kategori. Fotbollsföreningarna runt om i Sverige erbjuds föreningsbiljetter för 40 kr/st för barn, ungdomar och vuxna (lägsta kategorin), under förutsättning att de köper minst tio biljetter.

Egna camper på gång

Hittills har både publik- och mediaintresset varit stort. Två TV-team från Tyskland följde exempelvis det tyska laget på besök i Sverige för att inspektera sin förläggning och matcharenorna i gruppspelsstäderna Växjö och Kalmar.

Sverige, Norge och Danmark planerar egna camper, fan zones, det vill säga ställen att umgås, ladda inför matcherna och uppleva matcherna på storbildskärmar. Något som herrfotbollen så framgångsrikt skapat under EM och VM.

UEFA äger alla rättigheter och tar alla intäkter från TV, sponsorer och publik. I gengäld får Svenska fotbollförbundet kostnadstäckning. I ansökan presenterade förbundet en kostnadsbudget som Uefa granskade och godkände innan Sverige tilldelades arrangemanget. Budgeten är på cirka 65 miljoner kronor.

- Vinsterna vi gör är av andra slag, bland annat höjning av intresset, inspiration, kompetensutveckling, rekrytering och nya affärskontakter, säger Göran Havik.

Ny modell för mästerskap

Uefa arbetade fram denna modell för mästerskap under herr-EM-nivå för ett antal år sedan, efter att många nationsförbund flaggat för att den ekonomiska risken att arrangera pojk-EM, U21-EM eller dam-EM var för stor. Därmed minskade konkurrensen om att söka arrangemangen.

Med den nya modellen gör arrangerande förbund alltså ingen förlust. Hittills har intäkterna heller inte varit så stora att dessa arrangemang gett överskott.

Svenska fotbollförbundet, som vill att landets samtliga cirka 3 500 fotbollsföreningar ska utvecklas och må bra, får i rena pengar istället nöja sig med de 25 miljoner kronor man erhöll från Uefa efter herr-EM i Ukraina-Polen i somras. Mycket pengar, men ändå 13 miljoner kronor mindre än förbundet fick efter EM 2008 i Schweiz-Österrike, enligt uppgifter från Fotbollskanalen.se.

För de enskilda kommunerna som arrangerar gruppspel väntas EM bli en bra affär. Norrköpings kommun är ett exempel.

Kommunen investerar 3,5 miljon kronor i form av nytt naturgräs på Nya Parken. Enligt beräkningar kommer 10 miljoner kronor tillbaka i värdet av att synas nationellt och internationellt. Dessutom beräknas det lokala näringslivet omsätta 10 miljoner kronor på besökarna.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.