Idrott enligt nya tidens önskan
- Stavhoppskarnevalen är ett nytt sätt att nå ut med friidrott till en bredare publik med mottot från det gamla ordspråket ”Om inte berget kommer till Mohammed får Mohammed komma till berget”, säger Anders Larsson, marknadschef vid Nordstan.
Använda sociala medier
Sociala media med hemsida och Facebook-grupp används som marknadsföringskanaler med syftet har varit att skapa en mötesplats för stavhoppare i olika åldrar med Göteborg som gemensam nämnare.
Det har resulterat i att man når långt utanför det egna distriktet och utgör ett etablerat forum inte bara i Sverige utan i hela Norden.
Från starten 2009 har arrangemanget byggts upp kring hemsidan där allting sker digitalt. De aktiva anmäler sig själva, det finns information kring tävlingen, korta artiklar om klubbverksamhet och hoppare.
Spekatakulärt
Under själva tävlingen sker resultatrapportering i realtid med över 1 000 träffar per dag. Totalt hade hemsidan över 2 000 unika träffar under hela tävlingsveckan och med engelska som språk hittades Stavhoppskarnevalen av internetanvändare i 32 länder, däribland stavhoppsnationer som USA, Brasilien, Japan och Australien.
En storbildsskärm pumpade ut friidrottsbilder och EM-information till de ca 100 000 göteborgare och tillresta som passerade genom affärscentret Nordstan varje dag.
Stavhopp inomhus är spektakulärt och Stavhoppskarnevalen ett skyltfönster inte bara för Inomhus-EM utan för hela friidrotten och chansen att visa upp tävlandet live, något som göteborgaren annars bara ser på TV vid stora mästerskap som VM, EM och Finnkampen.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.