Kommunerna vill också bli EM-vinnare

Dam-EM i fotboll närmar sig med stormsteg. Samtliga spelorter satsar miljonbelopp i en förhoppning om att många fotbollssupporters ska komma. Målsättningen för EM-staben är att det ska bli det bästa mästerskapet hittills.
Fotbollsfest på Nya Parken - då handlar det mestadels om allsvenska IFK Norrköping. Men i juli tar damerna över huvudrollerna. Foto: Martin Lidman

 

Sportsligt och publikt ser alla fram emot en folkfest och en fullträff arrangörsmässigt.

Svenska Fotbollsförbundet och arrangörsorterna har en efter en sammankallat till pressträffar för att presentera en lägesrapport med knappa fem månader till premiärmatchen i EM. I veckan var turen kommen till Norrköping.

UEFA kräver succé

Östgötagruppen Linköping-Norrköping härbergerar spelgrupp C med deltagande nationer som Frankrike-England-Spanien-Ryssland. Därtill får man en slutspelsmatch vardera.

Hos Norrköpings kommun finns en stolthet över att ha blivit utvald till spelort. Nu känner östgötarna sitt ansvar för PR och marknadsföringen och är medvetna om att UEFA näst intill kräver en succé för mästerskapet.

Kommunens projektansvarige Johan Bergerfalk är medveten att det kostar en del av skattebetalarnas pengar, men tror att man får igen det i en turistekonomisk omsättning och att besökarna kommer att gynna det lokala näringslivet.

Uppemot 15 miljoner i turistomsättning

- Vi ser möjligheten att skapa ett uppsving i besöksnäringen och att kommunen får värdefull PR.

Budgeten ligger på cirka 1 miljon kronor per år under de tre år man förberett och jobbat med EM-arrangemanget i Norrköping.

Ställ det mot en beräknad turistekonomisk omsättning om 10-15 miljoner.

Budgetanslag om 3 miljoner

På kostnadssidan är det främst löner för de som jobbar med arrangemanget samt marknadsföringen som ryms inom budgetanslaget om totalt 3 miljoner.

- Vi måste hålla projektbudgeten. Det är viktigt för vårt förtroende hos allmänheten, betonar Bergerfalk, vis om att andra idrottsarrangemang i Sverige överskrider sina gränser med stor marginal.

Förhoppningen är att 5-7 000 åskådare ska komma till varje gruppspelsmatch på Nya Parken som rymmer 10 500. Då räknar man med att merparten är svenskar och övriga är fans från de andra deltagande nationerna.

25 matcher på sju orter

Biljettförsäljningen för hela EM fortlöper bra enligt projektledaren Göran Havik som med sin stab jobbar energiskt med att bygga upp intresset.

Havik menar att man behöver få människor runt om i Sverige och främst på spelorterna att uppleva en stolthet för och med evenemanget. Totalt sett innehåller EM

25 matcher som skall spelas i Norrköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Göteborg, Halmstad och finalen på Friends Arena i Solna.

Bengt Skagerström

Fakta

Matcher i Norrköping:
Fr 12 juli: Frankrike-Ryssland
Må 15 juli: Spanien-Frankrike
To 18 juli: Ryssland-Spanien
To 25 juli: Semi 2

Linköping
12 juli: England-Spanien
15 juli: England-Ryssland
18 juli: Frankrike-England
22 juli: Kvartsfinal

Johan Bergerfalk är Norrköpings projektansvarige för EM.

Oskar (inte verifierad)

lör, 2013-02-23 11:09

1. Föreningslivet

Föreningslivet måste vara den avgörande faktorn tillsammans med kundaktiviteter som kan stimulera distriktens och SvFF:s sponsorer. Annars kan man vara rädd för att det inte blir den folkfest som vi alla hoppas på. Låt distrikten arbeta med centrala sponsorer och att de gör aktiviteter/erbjudande så kommer det att bli bra.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.