35 000 biljetter sålda till "Supermatchen"

En ny ”Giganternas match” på Ullevi. I fjol Barcelona mot Manchester United. I år Paris Saint-Germain mot Real Madrid i Göteborg den 27 juli. Med en rad storstjärnor, men framför allt Christian Ronaldo! På måndagen såldes 35 000 biljetter på en dryg timme.
Leo Messi och Rio Ferdinand i kamp om bollen i fjolårets Supermatch mellan Barcelona och Manchester United på Ullevi i Göteborg. Den 27 juli är det dags för en ny match. Foto: Björn Larsson Rosvall


35 000 biljetter tog slut omgående. Många hade köat hela natten för att komma över dyrgriparna.

I år släpptes biljetterna till "Supermatchen" 16 veckor före match. I år skedde det fem veckor för avspark. Rusningen var lika stor i alla fall.

"Blir ett minne för livet"

Men de här locker mer än något annat. "Det ska bli ett minne för livet", tyckte många som hade köat i flera timmar för att försäkra sig om dyrgriparna. Priserna ligger på 540 - 940 kronor.

"Nu finns det endast ett fåtal biljetter kvar på sittplats och PSG Ståplats, i övrigt är slutsålt", meddelas från arrangörshåll.

Om cirka fyra veckor planeras ett nytt biljettsläpp. Antalet beror på hur många biljetter lagen och sponsorerna ska ha av sina förbokningar, men totalt rör det sig om max 5 000 biljetter.

Nu frågar sig många - kommer han, spelar han, är det säkert,och det gäller förstås Christian Ronaldo.

Jo, det står så i avtalet mellan parterna, å ena sidan Sport & Evenemang och Ullevi och å andra sidan eventavdelningarna hos PSG och Real.

Affärsöverenskommelse

Det handlar om ren business och affärsöverenskommelser.

Affe Akbari, vd vid Sport & Evenemang i Göteborg, är inte det minsta tveksam.

- Precis som när Messi och Wayne Ronney spelade i fjol så kommer de här storstjärnorna att medverka.

- I avtalet står att de bästa spelarna ska spela såvida de inte är sjuka, skadade eller har dödsfall i familjen.

TV-rättigheter sätter press

Det finns så mycket mer intressen i matchen. Försäljningen av TV-rättigheterna och där klubbarna är minst lika angelägna som alla supporters om att de bästa deltar.

- Real säljer TV-rättigheter till hela världen. De som köper är inte så intresserade  av att se ett B-lag. Det betalar ingen för.

Det är omfattande avtal som ligger till grund för en match. Alla delar, flyg, boende, försäkringar och allmänt genomförande är detaljerat och inget får lämnas åt slumpen.

Det blir rusning

Storklubbarna vet sitt värde och pressen på arrangörerna är stor.

I fjol kände säkert de ansvariga på Ullevi och hos Sport&Event  vissa fjärilar i magen. Men biljetterna sålde slut på en timme och 47 000 åskådare såg matchen på plats.

Nu finns alltså en större övertygelse. Det här är något av årets begivenhet för många, större än seriefotbollen och det blir rusning efter biljetter.

PSG i Sverige i en vecka

- Men vi måste fylla Ullevi. Det kan jag säga och det tror jag vi gör, säger Affe Akbari.

- Då hade vi två släpp, två gånger tjugo minuter, sedan var det slutsålt.

- Den här matchen är ännu mer spännande.

Noterbart – Paris SG och Zlatan Ibrahimovic tillbringar en sommarvecka i Paris. Först ska laget spela mot Hammarby på nya Tele2Arena i Stockholm den 23 juli och fyra dagar senare står Real Madrid för motståndet i Göteborg.

Just den kombination övertygade fransmännen.

Real på flera besök

- Det satt långt inne, men nu är avtalen påskrivna, säger Affe Akbari som inte döljer att ett mycket omfattande arbete ligger bakom klartecknen.

- För Real Madrid är detta en affärsidé som omsätter 200-300 miljoner kronor årligen. De får säkert 50 matchförfrågningar per år varav 20 är seriösa. Sedan väljer de ut sju, åtta.  De har en avdelning med 15-20 anställda som enbart jobbat med de här matcherna.

I Göteborg finns inte samma resurser för att kunna betala de mångmiljonbelopp som klubbarna begär.

- Det har vi inte råd med. Vi spelar på vårt koncept, säkerheten, staden, logistiken, säger Akbari.

Han betonar att fjolårets match banade väg för årets arrangemang. Både Real och PSG såg hur lyckosam den matchen blev och United och Barcelona kunde intyga hur väl allt hade fungerat. Det underlättade förhandlingarna och det slutliga klartecknet.

Thomas Ejderhov

Fakta

I dag, tisdag klockan 12.00, släpps biljetterna till Supermatchen på Ullevi

En sittplatstbiljett kostar 940 kronor och ståplats 530.

Ullevi tar 46 000 åskådare. Högst fyra biljetter per person gäller.

Peter Dahlén (inte verifierad)

tis, 2013-04-02 19:19

1. Supermatch?

Thomas, vad skiljer en vanlig match från en "Super"-match? Vad är det som gör en match till "Super" och vad är kriterierna för detta?

thomasejd

tis, 2013-04-02 23:14

2. Titeln

Supermatchen är den titel som arrangörerna har satt på matchen. /Thomas Ejderhov

Peter Dahlén (inte verifierad)

tis, 2013-04-02 23:46

3. Showbiz och hype

Att arrangörerna marknadsför matchen som Supermatchen är ett grepp som känns igen från showbusiness (inom vilken sporten idag givetvis är en dominerande gren). Det kallas för hype, vilket står för en oblygt överdriven säljkampanj, där man blåser upp varan och dess egenskaper för att öka försäljningspotentialen. Men av vilken anledning använder Idrottens Affärer okritiskt denna kommersiella märkning eller etikettering i rubriken till den egna artikeln om matchen? Ni borde enligt min mening åtminstone har satt det inom citationstecken, "Supermatchen", för att signalera dess språkliga konstruktion, dess karaktär av hype. Så här defineras hype på Wikipedia: "Hype eller försvenskat hajp (av engelska hyperbole, överdrift, extravagans [...]) är ett uttryck som används om överdrivet optimistiska beskrivningar av nya produkter [och] målgruppens (konsumenternas) orealistiskt uppdrivna förväntningar. Främst betecknar ordet den manipulativa marknadsföring som äger rum kring lanseringar inom musik-, film- och underhållningsbranscherna. Ett äldre lånord från franska är att något haussas upp, jämför hausse (kursrekord) på aktiebörsen." Idrottens Affärer borde alltså, i egenskap av oberoende, granskande organ, vara noga med att inte anamma och vidareföra branschens försäljningstekniker.

thomasejd

ons, 2013-04-03 09:13

4. Intressant

Det här är ett problem som vi inte är ensamma om att brottas med. Alla tävlingar med titlar efter sponsorer exempelvis och som ofta byter namn. Inte lätt för folk att känna igen. Vet att resonemanget skiftar inom media. Vissa vägrar hårdnackat, andra följer arrangörens info. Ett citat runt namnet är en bra rekommendation. Tack. /Thomas Ejderhov, Idrottens Affärer

amir (inte verifierad)

ons, 2013-07-24 14:11

5. Hej! Har köpt biljetter i

Hej! Har köpt biljetter i andra hand för att jag hann inte boka biljetterna pga. utlandsresa. Biljetterna är pdf fil och det står namn på biljetterna på personen som har köpt de. Kommer det bli några problem när jag ska in till Ullevi? MVH

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.