Här kan kommuner tjäna pengar

Allt flera kommuner inser hur idrottsarrangemang kan ge miljonintäkter. Kampen hårdnar och varje kommunalråd som inte redan förstår värdet börjar nu tänka om.
Turneringar i olika idrott, löpartävlingar, flerdagarsarrangeang - alla har ett ekonomiskt värde än ad många inser och nu finns det ocksp dokumenterat via HUI.

 

En rapport från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att  59 000 besökare vid SM-veckan 2013 i Halmstad genererade ett turismekonomiskt netto på över 60 miljoner kronor.

Besökaren spenderar

Det är inte pengar som i första hand går rakt ned i kommunens plånbok, men däremot in på de halländska handlarnas affärskonton.

De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat och shopping. Besökarna bodde i genomsnitt cirka fyra nätter på hotell och spenderade 669 kr per dygn, medföljande gjorde av med 851 kr per dygn, en åskådare 801 kr per dygn.

SM-veckan är bara en i raden av arrangemang som visar hur stora belopp kommer i omsättning. Även en- och två-dagars event sätter fart på penningflödet och numera finns det också klara belägg för intäkternas storlek.

Stort pådrag

Just den fjärde upplagan av SM-veckan i Halmstad blev omfattande. 31 idrotter, 7 000 deltagare och över 200 nya svenska mästare och därtill stjärnor som Charlotte Kalla och Sarah Sjöström skapade ett större pådrag än tidigare SM-veckor.

- Det här kommer vi ha glädje av länge. Vikten och nyttan av evenemang, som kommer så många olika näringsgrenar och inte minst föreningarna tillgodo, säger kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf.

SM-veckan startades år 2009 som ett projekt. Fyra år senare är evenemanget ett permanent och årligen återkommande, och arrangeras av Riksidrottsförbundet, Sveriges Television tillsammans med en värdstad sommar och vinter.

Ovärderlig marknadsföring

Över 140 mediarepresentanter fanns på plats och det innebar ett stort antal artiklar över hela Sverige. SVT sände många timmar och trots vackert sommarväder blev antalet tv-tittare stort. Den bevakningen och indirekt marknadsföringen för Halmstad kommun är värd enorma belopp.

- I Halmstad fick konceptet SM-veckan ett publikt och medialt genombrott. Mixen av etablerade idrotter med världsstjärnor som Charlotte Kalla och Sara Sjöström, tillsammans med morgondagens idrotter som streetbasket och roller derby, gör veckan till ett vinnande koncept, säger Patrik Wigelius, marknadschef Riksidrottsförbundet.

Och antalet deltagande idrotter är en av orsakerna till de glädjande siffrorna från SM-veckan som HUI nu presenterar. Det blev den största SM-veckan någonsin. Med 31 idrotter, 7000 deltagare och över 200 nya svenska mästare lever SM-veckan upp till ”epitetet” mini-OS.

Fakta

Fakta från SM-veckan (Rapport från HUI)

Antal Idrotter: 31

Antal SM-mästare: 203

Antal deltagare: 7 000 personer

Antal medföljande: 2 000 personer

Antal besökare: 59 000 personer

Sällskapsstorleken i genomsnitt: 2,7 personer

Medelåldern på tävlande: 29 år

Medelåldern på besökare: 41 år

Som deltagare och medföljare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 3,1 dagar. Som besökare: 2,5 dagarÖvernattning i Halmstad för deltagare och medföljande: 3,4 nätter

Övernattning för besökare: 4,5 nätter

Generell turistekonomisk omsättning*: ca 87 miljoner kr, ökat med 50 miljoner kr - SM-veckan 2011

Specifik turistekonomisk omsättning*: ca 62 miljoner kronor

SM-veckans omsättning har bidragit till: 54 årsverken. (ett årsverke är ett arbetstillfälle för en person på heltid under ett år, ett årsverke kräver 1,6 miljoner kr).
Turistkronan: en deltagare spenderade i genomsnitt 669 kr per dygn, medföljande 851 kr per dygn, en åskådare 801 kr per dygn. De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat och shopping.

Värdskapet

Rapporten från HUI visar att värdarnas tillgänglighet var mycket god och motsvarade besökarens förväntningar med 92 procent. Värdarnas bemötande var många nöjda med, 97 procent uppgav att bemötandet var bra eller mycket bra. 64 procent av besökarna angav SM-veckan som primär besöksanledning, 26 procent har angivit semesterresa.

Utöver SM-veckan: angav 60 procent av besökarna att man solade och badade, 50 procent angav att de ägnat sig åt shopping, man angav också besök på entrebelagda attraktioner, släkt och vänner och andra evenemang.

Mediebevakning

Över 200 medierepresentanter var ackrediterade under veckan.

De genererade 2137 artiklar – med 125 miljoner potentiella läsare med ett annonsvärde på 35,5 miljoner kr. Från Piteå i norr till Trelleborg i söder har det skrivits om SM-veckan i Halmstad.

SVT har sänt: 26 timmar och 29 minuter – beräknas ha genererat 9,1 miljoner tittareSVT Play: 54 timmar och 15 minuter – beräknas ha genererat 61 00 besökare och 160 000 starter

* Specifik turistekonomisk omsättning omfattar endast de turister som angivit SM-veckan som primär reseanledning, i den generella turistekonomiska omsättningen ingår samtliga turister. Undersökningen är gjord av Handelns Utredningsinstitut, den bygger på 1400 intervjuer. Tre målgrupper ingår i undersökningen: deltagare, medföljande och övriga åskådare (aktiva åskådare i evenemanget ej bara förbipasserande).

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.