Det räcker inte med fotboll i Blåvitt

Alla fotbollsklubbar i Göteborg vill hitta på något annat. Gais var tidigt ute med ett cykellopp och sålde en del av affärsidén till hockeyns Frölunda. Nu presenterar IFK Göteborg sin satsning.
2014 ska 4 000 löpare delta och vid 400-årsjubileumet ska intresset ha vuxit och 21 000 ska springa, det är vad arrangörerna bland IFK Göteborg för det nya loppet. Foto: TT Nyheter


Blåvitt blir medarrangör till Göteborgs jubileumslopp.

2021 fyller staden Göteborg 400 år. Redan nu planeras många arrangemang. Ett är just Jubileumsloppet, en mil långt enligt en bana som inleds vid Packhusplatsen, fortsätter över Älvsborgsbron, sträcker sig längs med Södra och Norra Älvstrandens stråk till målet vid Lindholmen.

För Göteborgs bästa

Över 1000 löpare anmälde sig till det första milslånga loppet i år. Närheten till vattnet fick betraktare att döpa det till "den blå milen".

Arrangörer är friidrottsföreningarna IF Kville, Sävedalens AIK och GKIK (Göteborgs Kvinnliga IK) – och nu även landets framgångsrikaste fotbollsklubb.

- Vi väljer att engagera oss i Göteborgs Jubileumslopp eftersom det har en enorm potential att bli ett betydelsefullt evenemang för Göteborg. Kombinationen av att aktivera Göteborgarna för att uppmärksamma vår fantastiska stads 400-årsjubileum är något som tilltalar oss väldigt mycket, förklarar Martin Kurzwelly, klubbdirektör i IFK Göteborg.

Största milloppet

Det krävs ingen större ekonomisk insats.

- Vi går in med engagemang och arbete.

Ambitionerna är höga.

- Visionen är att Göteborgs Jubileumslopp ska bli Sveriges största millopp 2021. Det hade varit fantastiskt om vi kunde förgylla jubileumsåret med ett rekord och en rejäl folkfest, säger Kjell Selander från Sävedalens AIK.

Målet är 30 000 löpare

4 000 löpare 2014 är första målet, men 2021 ska antalet var uppe i 30 000, är det tänkt.

Göteborg ska alltså få ytterligare en stor löparfest. Göteborgsvarvet är ju etablerat sedan många år.

- Vi är övertygade om att Blåvitts starka varumärke, deras kompetens när det gäller att rekrytera privatpersoner och företagspartner samt det intresse som finns kring föreningen, kommer att lyfta Jubileumsloppet, säger Magnus Söderström från GKIK.

"Hela organisationen ska springa"

Martin Kurzwelly lovar att det här ska sätta fart på IFK-arna.

- Hela organisationen ska springa, säger han.

I år samlade arrangörerna för övrigt in 60 000 kr till hjärnforskningen.

Löparn (inte verifierad)

fre, 2013-11-29 10:31

1. 30 000 tusen löpare lär inte

30 000 tusen löpare lär inte räcka för att bli Sveriges största millopp. Redan nu finns det två millopp som har fler i och med Midnattsloppet och Tjejmilen i Stockholm.

kjell (inte verifierad)

fre, 2013-11-29 16:05

2. Nej 30000 lär inte räcka.

Nej, jag tror att det nämndes att det nuvarande är höga 30000 på presskonferensen. Vi kommer att göra vårt yttersta för att göra ett bra lopp i en väldigt vacker miljö, så tror vi på förutsättningar att locka riktigt mycket folk. Återigen,kvalitén på loppet är nyckeln till den folkfest vi hoppas att det ska bli.Vi har haft höga ambitioner inför jubileet sedan länge.

Nisse (inte verifierad)

mån, 2014-10-13 11:13

3. Ni siktade på 4000 i 2014 och

Ni siktade på 4000 i 2014 och det kom väl inte ens 2000 och hundratals fick springa gratis i utbyte mot att de gav åsikter om loppet. Flertalet tyckte att arrangemanget var amatörmässigt och att banan var tråkig. Någon sa att det var den näst tråkigaste banan bland loppen i Göteborg, näst efter Göteborgs Marathon. En lång folktom raksträcka, över bron och mer eller mindre en lång raksträcka tillbaks igen. Ni kan ju börja med att ha målet i Göteborg istället och gärna ändra lite mer så att man springer bland folk. Midnattsloppet, som går några veckor före, har allt som ni saknar och de lockar väl ungefär de 30000 som ni siktar på.

Nils (inte verifierad)

tis, 2014-10-14 09:48

4. Hur mycket?

Hur mycket tjänade Blåvitt på Jubileumsloppet då? De fick väl knappt 1000 anmälda 2014. Cirka 200 sprang gratis för att utvärdera loppet och de klagade på dåligt arrangemang och tråkig bana.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.