Jättesatsning av Norge i Sotji

OS i Sotji ska bli en norsk styrkedemonstration. Inte bara via tävlingsframgångar utan också tack vare en kampanj för att ta hem OS 2022. 25 miljoner dollar är reserverade.
Norge har reserverat 100 miljoner för OS-satsningar. Dels via en rekordstor trupp i Sotji bestående av 117 aktiva och dels på att ta hem OS 2022 via en jättelik kampanj. Foto: TT Nyheter


Inge Andersen har varit ordförande i Norges idrottsförbund och är den som har yttersta ansvaret för OS-kampanjen. Den 14 mars är det tänkt att Norge ska lämna in ansökan till IOK om att få arrangera OS 2022.

Det som anhängarna till ett svenskt OS hade tänkt sig...

Bygger stort showroom i Sochi

Nu sparar inte norrmännen varken på kraft eller pengar. Inge Andersen och hans medhjälpare kommer att spendera cirka 25 miljoner dollar på OS-ansökan.

Bara en budget för ett jättelikt showroom i Sotji är budgeterat till 7,5 miljoner.

- Oslo och de samverkande kommunerna i vår region kommer att hyra utrymme där, säger Inge Andersen till norsk media .

Säger den norska regeringen ja till statliga garantier går han vidare med OS-ansökan till den internationella olympiska kommittén. Sommaren 2015 röstar IOK:s 107 medlemmar för att hitta fem kandidater till slutstriden om OS sju år senare .

Ska utfordra IOK-ledamöter

Norges idrottsförbund tänker göra vad som är nödvändigt för att påverka IOK:s ledamöter. ”För att utfordra, berika och instruera ledamöter”, enligt vad Verdens Gang har avslöjat.

- Men allt sker med full öppenhet och med ljuset på . Det blir en avancerad övning i att göra det i Ryssland jämfört med andra västländer, säger Inge Andersen .

Han ser en absolut nödvändighet att ha en framträdande plats i Sotji.

- Men full synbarhet i Sotji är en dyrare affär än vid andra OS. Men det är inte den dyraste . Det var i Salt Lake (vinter-OS 2002) , svarar Inge Andersen .

Budget om 100 miljoner

Norges totala kostnader för Sotji ligger på 100 miljoner kronor. Idrottstruppen för OS och Paralympics i Sotji kostar 17 miljoner. Det är den största någonsin och består av 117 friidrottare, med en majoritet med medaljchans. 88 deltog i Lillehammer 1994 och 99 vid senaste vinter-OS i Vancouver 2010.

Beräkningen är att OS-kampanjen hamnar på nånstans runt 88 miljoner.

Faktum är att en stor majoritet av norrmännen har invändningar mot OS och kostnaderna.

Många befarar att arrangemanget blir ännu dyrare. Motståndet finns framför allt i Nordnorge och västra Norge. Här hade så många som 75 procent av de tillfrågade klara invändningar, framkommer i en ny undersökning.

Oväntat motstånd

Stödet för den statliga finansieringen var inte oväntat högst i Oslo, men ändå inte större än 37 procent  och så många som 49 procent var motståndare.

Vid hösten folkomröstning fanns ett kraftigt stöd för OS,  men nu har opinionen svängt. Då fanns det ingen kampanj mot OL, olympiska lekarna som det heter i grannlandet, men nu har folk fått klart för sig vad ett arrangemang skulle betyda.

Nu kommer anhängarna till den kritiska punkten där den svenska OS-kampanjen stoppades. Statliga politiker i Norge ska godkänna eller avvisa en olympisk garanti.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.