Bara Vasaloppet som vågar

Vasaloppet är en massa motionärer. Men det yttersta beviset för storlek och omsättning är väl ändå Vasaloppsmässan, Sveriges största.
Runt 250 000 personer väntas komma till mässan i Mora under Vasaloppsperioden.

 

Ingen annan arrangör kan tänka sig att göra något så stort. Till det krävs just Vasaloppets omfång.

Det som började med ett enkelt tält med nummerlappsutdelning intill målområdet i Mora kompletterades med sponsorns, Stadium, egen butik varpå det tog fart och bara växte och växte.

Bara allt större

Det tycks inte finnas någon gräns, antingen tillkommer kommersiella sponsorer eller lokala intressen. I år deltar ett 60-tal utställare och den totala ytan är större än tidigare, 4 125 kvadratmeter (ifjol 3 750 kvadratmeter).

Vasaloppsmässan har blivit en given mötesplats för både deltagare och publik under vinterveckan. Under de elva dagarna beräknas 250 000 besökare komma till mässan!

Det är en galleria för shopping, nöjen och upplevelser. I mässan samlas nummerlappsutdelning, utställare, Stadiums sportbutik, vallaservice och restaurang under ett och samma tak. Här finns aktiviteter och utställare som passar både barn och vuxna.

Nytt område

I år gäller en ny placering, som är i direkt anslutning till målet i Mora. Det nya området har precis börjat byggas upp och här kommer allt samlas inom ett enda område – en mötesplats för både deltagare och besökare.

Här finns även utemässan och dess aktivitetsområde, skidinlämning, ”diplom & ramar”, och Vasaloppets bussar. På utemässan bygger Volkswagen upp en bilhall och här finns även ett dalatorg med lokala produkter.

Vasaloppet har även förlängt avtalet med O.B. Wiik som levererar tältlösningen. Samtidigt har företaget gått upp en nivå i sponsorstrukturen. Med dubbla luftfyllda takdukar blir tältet mer energisnålt än tidigare och bättre för miljön.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.