Behållningen - 30 miljoner kr

Ännu en rapport, ännu ett bevis. Det här är läsning i synnerhet för kommunalråd. För nu kommer ytterligare en bekräftelse på värdet och nyttan av arrangemang. Den här gången 30 miljoner kronor.
T3 arena i Umeå på söndagen när skidornas mästerskap avgjorde under SM-veckan. Foto: Fredrik Sandberg, TT

 

Det är rapporten om att SM-veckan i Umeå gav ett turistekonomiskt värde på över 30 miljoner kronor.

Argument vid diskussion

Behållningen från arrangemang av olika slag framkommer ideligen. Nu är det mer påtagligt i form av undersökningar som visar hur mycket det betyder att få gäster till orten.

Fakta som också ska användas när politiker och tjänstemän motsätter sig byggen av hallar och arenor. Det finns också en plussida...

SM-veckan i Umeå blev en succé. Rapporten från Handelns Utredningsinstitut (HUI) visar att hela 44 000 unika besökare ville uppleva arrangemanget och totalt genererade de mer än 30 miljoner kronor.

Här är siffrorna

I klartext - en deltagare spenderade i genomsnitt 961 kr per dygn, en åskådare 958 kr per dygn. De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat, shopping och drivmedel. 

Multiplicera allt med 44 000 besökare och behållningen står klar.

Notera också att det handlar om tre målgrupper i undersökningen: deltagare, medföljande och övriga åskådare. Och då betonar HUI att det gäller aktiva åskådare i evenemanget, inte bara förbipasserande.

SM-veckan handlar det om här. Det kan lika gärna vara vara en traditionell tävling, cup eller vad det må röra sig om. Resultatet är det samma, människor på besök gör av med mer pengar än vad vi tror.  

Mediala behållningen

En annan faktor som också är till fördel för arrangörer är den mediala behållningen. HUI har räknat på det så kallade annonsvärdet.

Beloppen inger respekt. 63,5 miljoner kronor.

Så många plusfaktorer gäller Umeå. Just SM-veckan är speciell med tanke på att SVT är en mycket aktiv samarbetspartner och garanterar sändningar. Det syns också i tittarsiffrorna med en toppnotering på 755 000 samtida tittare vid finalerna i skidsprinten. 

RF stark partner

RF är också en betydande del av SM-veckan.

- Det här var det definitiva genombrottet för vinterveckan, både turistekonomiskt som medialt men framför allt publikt. Vi har aldrig sett så mycket åskådare på arenorna som i Umeå, säger Patrik Wigelius, marknadschef på Riksidrottsförbundet. 

Evenemanget blev väldigt uppskattat bland arrangörer, tävlande, publik, samarbetspartners och andra aktörer som på olika sätt varit involverade.

- Nu, mer än en månad efter SM-veckan, möts jag fortfarande av spontana kommentarer från människor jag aldrig tidigare träffat som säger positiva saker, säger Outi Krekula, projektledare för SM-veckan.

Söker nya värdstäder

Totalt kom 44 000 unika besökare och det var mer än dubbelt så mycket som de tidigare värdstäderna Falun (17 450 besökare) och Östersund (19 500 besökare). Sett till antal besök (ej unika) uppgår siffran till hela 92 000. 

- Inramningen på arenorna blev verkligen jättehärlig med så många besökare. Det är någonting som inte minst de tävlande och arrangörerna har lyft fram som en stor framgång för att få den känsla man hoppats på kring evenemanget och för att synliggöra sin idrott, säger Krekula. 

Just nu söker Riksidrottsförbudet värdstäder för SM-veckan sommar 2016 och 2017. Umeå har tagit del av ansökningshandlingarna och undersöker just möjligheterna för en sommarvecka i staden. 

- SM-veckan växer inte bara i antalet idrotter utan också som evenemang, vilket är en utmaning för alla inblandade parter. Men vi ser också, i bland annat den turistekonomiska mätningen, att SM-veckan är ett evenemang som ger mycket tillbaka till kommunerna, näringslivet och idrotten, säger Patrik Wigelius.

Thomas Ejderhov

Fakta

SM-veckan (rapport från HUI) 

Antal Idrotter: 16 

Antal SM-mästare: 76 

Antal deltagare: 2 278 personer 

Antal medföljande: 880 personer 

Antal besökare: 44 000 personer 

Medelåldern för deltagare: 33 år 

Medelåldern för åskådare: 38 år 

Som deltagare och medföljare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 3,0 dagar 

Som besökare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 2,1 dagar 

Övernattning i Umeå för deltagare: 2,8 nätter 

Övernattning i Umeå besökare: 2,1 nätter 

Generell turistekonomisk omsättning: ca 30,6 miljoner kronor 

Specifik turistekonomisk omsättning: ca 28,6 miljoner kronor 

SM-veckans omsättning har bidragit till: 18,8 årsverken. (ett årsverke är ett arbetstillfälle för en person på heltid under ett år, ett årsverke kräver 1,6 miljoner kr). 

Turistkronan: en deltagare spenderade i genomsnitt 961 kr per dygn, en åskådare 958 kr per dygn. De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat, shopping och drivmedel. 

 

Mediebevakning (rapport från Retriever): 

Över 200 medierepresentanter var ackrediterade under veckan. De genererade 2523 artiklar – med 168,7 miljoner potentiella läsare med ett annonsvärde på 63,5 miljoner kronor. 

SVT har sänt: 23 timmar och 35 minuter. Toppnoteringen 755 000 samtida tittare nåddes under söndagens finaler i skidsprinten. 

SVT Play har sänt: 36 timmar och 26 minuter – beräknas ha genererat 191 392 unika besökare och 269 891 starter 

Göran Lantz (inte verifierad)

fre, 2014-03-28 14:20

1. Felräknat - igen!

Här ser vi nu samma typ av felräkning igen, på en sajt som ska kalla sig idrottens affärer och ska framstå som kunniga på just ekonomi. Man tar det som besökarna spenderar, tar det ggr antalet besökare och så kallar man det beloppet för behållning. Är det någon som sett IKEA eller Volvo redovisa sin omsättning som behållning? Tittar man på HUI:s undersökning så kallar man det turistekonimisk OMSÄTTNING på 30,6 milj under SM-veckan. Vad den omsättningen sedan gav i överskott framgår inte, behållning (resultat) räknas fram sedan man dragit utgífter från intäkter

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Landslaget förblir en dröm för de flesta. Få kommer ens halvvägs. Men många blir vinnare i alla fall.  De vänjer sin kropp vid rörelse – de motionerar och anstränger sig regelbundet som vuxna. De utrustar sig själva med mer styrka att stå emot ökad ålder och sjukdom. Mycket tack vare att de i unga år fick den vanan. I unga år skaffade de sig en livsstil – via idrott och skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.