Behållningen - 30 miljoner kr

Ännu en rapport, ännu ett bevis. Det här är läsning i synnerhet för kommunalråd. För nu kommer ytterligare en bekräftelse på värdet och nyttan av arrangemang. Den här gången 30 miljoner kronor.
T3 arena i Umeå på söndagen när skidornas mästerskap avgjorde under SM-veckan. Foto: Fredrik Sandberg, TT

 

Det är rapporten om att SM-veckan i Umeå gav ett turistekonomiskt värde på över 30 miljoner kronor.

Argument vid diskussion

Behållningen från arrangemang av olika slag framkommer ideligen. Nu är det mer påtagligt i form av undersökningar som visar hur mycket det betyder att få gäster till orten.

Fakta som också ska användas när politiker och tjänstemän motsätter sig byggen av hallar och arenor. Det finns också en plussida...

SM-veckan i Umeå blev en succé. Rapporten från Handelns Utredningsinstitut (HUI) visar att hela 44 000 unika besökare ville uppleva arrangemanget och totalt genererade de mer än 30 miljoner kronor.

Här är siffrorna

I klartext - en deltagare spenderade i genomsnitt 961 kr per dygn, en åskådare 958 kr per dygn. De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat, shopping och drivmedel. 

Multiplicera allt med 44 000 besökare och behållningen står klar.

Notera också att det handlar om tre målgrupper i undersökningen: deltagare, medföljande och övriga åskådare. Och då betonar HUI att det gäller aktiva åskådare i evenemanget, inte bara förbipasserande.

SM-veckan handlar det om här. Det kan lika gärna vara vara en traditionell tävling, cup eller vad det må röra sig om. Resultatet är det samma, människor på besök gör av med mer pengar än vad vi tror.  

Mediala behållningen

En annan faktor som också är till fördel för arrangörer är den mediala behållningen. HUI har räknat på det så kallade annonsvärdet.

Beloppen inger respekt. 63,5 miljoner kronor.

Så många plusfaktorer gäller Umeå. Just SM-veckan är speciell med tanke på att SVT är en mycket aktiv samarbetspartner och garanterar sändningar. Det syns också i tittarsiffrorna med en toppnotering på 755 000 samtida tittare vid finalerna i skidsprinten. 

RF stark partner

RF är också en betydande del av SM-veckan.

- Det här var det definitiva genombrottet för vinterveckan, både turistekonomiskt som medialt men framför allt publikt. Vi har aldrig sett så mycket åskådare på arenorna som i Umeå, säger Patrik Wigelius, marknadschef på Riksidrottsförbundet. 

Evenemanget blev väldigt uppskattat bland arrangörer, tävlande, publik, samarbetspartners och andra aktörer som på olika sätt varit involverade.

- Nu, mer än en månad efter SM-veckan, möts jag fortfarande av spontana kommentarer från människor jag aldrig tidigare träffat som säger positiva saker, säger Outi Krekula, projektledare för SM-veckan.

Söker nya värdstäder

Totalt kom 44 000 unika besökare och det var mer än dubbelt så mycket som de tidigare värdstäderna Falun (17 450 besökare) och Östersund (19 500 besökare). Sett till antal besök (ej unika) uppgår siffran till hela 92 000. 

- Inramningen på arenorna blev verkligen jättehärlig med så många besökare. Det är någonting som inte minst de tävlande och arrangörerna har lyft fram som en stor framgång för att få den känsla man hoppats på kring evenemanget och för att synliggöra sin idrott, säger Krekula. 

Just nu söker Riksidrottsförbudet värdstäder för SM-veckan sommar 2016 och 2017. Umeå har tagit del av ansökningshandlingarna och undersöker just möjligheterna för en sommarvecka i staden. 

- SM-veckan växer inte bara i antalet idrotter utan också som evenemang, vilket är en utmaning för alla inblandade parter. Men vi ser också, i bland annat den turistekonomiska mätningen, att SM-veckan är ett evenemang som ger mycket tillbaka till kommunerna, näringslivet och idrotten, säger Patrik Wigelius.

Thomas Ejderhov

Fakta

SM-veckan (rapport från HUI) 

Antal Idrotter: 16 

Antal SM-mästare: 76 

Antal deltagare: 2 278 personer 

Antal medföljande: 880 personer 

Antal besökare: 44 000 personer 

Medelåldern för deltagare: 33 år 

Medelåldern för åskådare: 38 år 

Som deltagare och medföljare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 3,0 dagar 

Som besökare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 2,1 dagar 

Övernattning i Umeå för deltagare: 2,8 nätter 

Övernattning i Umeå besökare: 2,1 nätter 

Generell turistekonomisk omsättning: ca 30,6 miljoner kronor 

Specifik turistekonomisk omsättning: ca 28,6 miljoner kronor 

SM-veckans omsättning har bidragit till: 18,8 årsverken. (ett årsverke är ett arbetstillfälle för en person på heltid under ett år, ett årsverke kräver 1,6 miljoner kr). 

Turistkronan: en deltagare spenderade i genomsnitt 961 kr per dygn, en åskådare 958 kr per dygn. De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat, shopping och drivmedel. 

 

Mediebevakning (rapport från Retriever): 

Över 200 medierepresentanter var ackrediterade under veckan. De genererade 2523 artiklar – med 168,7 miljoner potentiella läsare med ett annonsvärde på 63,5 miljoner kronor. 

SVT har sänt: 23 timmar och 35 minuter. Toppnoteringen 755 000 samtida tittare nåddes under söndagens finaler i skidsprinten. 

SVT Play har sänt: 36 timmar och 26 minuter – beräknas ha genererat 191 392 unika besökare och 269 891 starter 

Göran Lantz (inte verifierad)

fre, 2014-03-28 13:20

1. Felräknat - igen!

Här ser vi nu samma typ av felräkning igen, på en sajt som ska kalla sig idrottens affärer och ska framstå som kunniga på just ekonomi. Man tar det som besökarna spenderar, tar det ggr antalet besökare och så kallar man det beloppet för behållning. Är det någon som sett IKEA eller Volvo redovisa sin omsättning som behållning? Tittar man på HUI:s undersökning så kallar man det turistekonimisk OMSÄTTNING på 30,6 milj under SM-veckan. Vad den omsättningen sedan gav i överskott framgår inte, behållning (resultat) räknas fram sedan man dragit utgífter från intäkter

Ingen allsvensk klubb har under kort tid blivit av med så många stjärnspelare som Östersunds Fotbolls Klubb. Det framgångsrika bygget är delvis raserat och nu måste ÖFK bygga nytt för att kunna hänga med i toppen. Framgångarna i Europamatcherna och spelarförsäljningar har inneburit att klubben har en rekordstor kassa.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Chrtistophe Dubi är högsta chef för de olympiska spelen. I samtal med svenska medier säger Dubi att han är beredd att göra undantag för Stockholm om det inte finns en regering den 11 januari. Då ska den statliga garantin vara på plats enligt IOK:s kravbild.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö FF jobbar på sitt sätt med arbetslöshet bland ungdomar. Brommapojkana har sin modell.Mötesplats Västerort är BP:s paraplynamn för ett omfattande arbete med olika samhällsstödjande projekt med syftet att ge ungdomarna möjlighet till en bra fritid. 

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Vi har slutat att förvånas över fotbollsstjärnornas enorma inkomster. Men det franska underbarnet Kylian Mbappés övergång från Monaco till Paris S G får den mest garvade att åtminstone höja på ögonbrynen.