Äntligen ett hockey-VM med vinst

Efter två VM i Sverige med bitter eftersmak kom då äntligen ett mästerskap med framgång. Med 6,5 miljoner i behållning och en turistekonomisk effekt på 100 miljoner.
144 271 biljetter såldes till Junior-VM i ishockey i Malmö arena. Nu rapporteras om en turistekonomisk effekt på 100 miljoner. Foto: TT

 

Hockeyförbundet och mästerskap har inte varit likhetstecken med ekonomisk vinst. Minns VM under två år i Globen, med miljonförluster (senast 16 miljoner) som har satt spår i den dagliga verksamheten för lång tid.

ÖVer 144 000 biljetter sålda

Totalt spelades 31 matcher under tio dagar i Malmö Isstadion och i Malmö Arena och det totala publiktalet blev 144 271.

Men nu kan de tre huvudarrangörerna Svenska Ishockeyförbundet, Malmö Arena och Malmö stad vara belåtna. Junior-VM i Malmö fyllde under några intensiva veckor Malmös gator och arenor med hockeyentusiaster. Inte minst bidrog ett stort antal kanadensiska besökare till att sätta färg på stan.

- Ett väldigt lyckat evenemang och en välbesökt turnering, och vi har dessutom möjlighet att med stolthet kunna redovisa ett positivt ekonomiskt resultat på 6,5 miljoner, säger Christer Englund ordförande för Svenska Ishockeyförbundet. 

Här är skälen

Förklaringen med framgången ska vara:

• Det goda samarbetet mellan parterna, sponsorerna och alla frivilliga. Ett stort antal volontärer och medarbetare har gjort det hela möjligt. 

• Ett välbesökt Fan Zone vid Malmö Isstadion med aktiviteter, tävlingar och hockeylegender på plats. 

• Malmö var smyckat med en väl genomförd citydressing som bidrog till festen och synligheten. Via samarbete med Event in Skåne erbjöds alla funktionärer fria transporter i Skåne.  

27 000 hockeyturister

- Vilken fest, vilket engagemang, och vilken helt underbar publik, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena. 

Vid JVM genomfördes en enkät, som visar på att inte mindre än 27 000 turister kom till Malmö för att uppleva evenemanget och av dessa var 4 300 internationellt inresande. Upplevelsen av Malmö var mycket positivt, och i direkt turistekonomisk effekt omsattes hela 100 miljoner kronor.  

- Att vara en attraktiv destination handlar mycket om att både besökare och invånarna tycker om stadens utbud. Under JVM var detta mycket påtagligt. bokade under en period som normalt sett är lågsäsong. 

Fakta

JVM i siffror

• Över 7 miljoner TV- tittare i Sverige (Källa SVT)

• Över 14,1 miljoner TV -tittare i Kanada

• Rekord – över 2 miljoner svenska tv-tittare såg finalen mellan Sverige och Finland

• 31 matcher spelades under tio dagar

• Besökare från 28 nationer

• 144 271 åskådare totalt – Europarekord 

• 400 ackrediterade journalister

• Medievärde i Sverige 220 miljoner kronor

• 34 procent av biljetterna såldes under pågående turnering

• 470 fantastiska volontärer

Jonas (inte verifierad)

tis, 2014-04-15 09:14

1. Junior VM succén

Äntligen är det bevisat att det är bättre med hög "fill-rate" på arenorna än att försöka pungslå besökare med fantasi-priser på biljetter. Då det fanns mycket biljetter för 100kr st så kunde hela familjen gå, -tillsammans med grannfamiljen. Då var vi plötsligt 9 personer som ville äta korv och popcorn, handla prylar etc. Några dagar senare gick papporna igen, - härligt!

Thorbjörn (inte verifierad)

fre, 2014-04-18 10:52

2. Junior VM succén/Biljettpriser

Rätt Jonas. Det är som alltid bättre med lite av mycket än mycket av ingenting.

Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.

Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.