Äntligen ett hockey-VM med vinst

Efter två VM i Sverige med bitter eftersmak kom då äntligen ett mästerskap med framgång. Med 6,5 miljoner i behållning och en turistekonomisk effekt på 100 miljoner.
144 271 biljetter såldes till Junior-VM i ishockey i Malmö arena. Nu rapporteras om en turistekonomisk effekt på 100 miljoner. Foto: TT

 

Hockeyförbundet och mästerskap har inte varit likhetstecken med ekonomisk vinst. Minns VM under två år i Globen, med miljonförluster (senast 16 miljoner) som har satt spår i den dagliga verksamheten för lång tid.

ÖVer 144 000 biljetter sålda

Totalt spelades 31 matcher under tio dagar i Malmö Isstadion och i Malmö Arena och det totala publiktalet blev 144 271.

Men nu kan de tre huvudarrangörerna Svenska Ishockeyförbundet, Malmö Arena och Malmö stad vara belåtna. Junior-VM i Malmö fyllde under några intensiva veckor Malmös gator och arenor med hockeyentusiaster. Inte minst bidrog ett stort antal kanadensiska besökare till att sätta färg på stan.

- Ett väldigt lyckat evenemang och en välbesökt turnering, och vi har dessutom möjlighet att med stolthet kunna redovisa ett positivt ekonomiskt resultat på 6,5 miljoner, säger Christer Englund ordförande för Svenska Ishockeyförbundet. 

Här är skälen

Förklaringen med framgången ska vara:

• Det goda samarbetet mellan parterna, sponsorerna och alla frivilliga. Ett stort antal volontärer och medarbetare har gjort det hela möjligt. 

• Ett välbesökt Fan Zone vid Malmö Isstadion med aktiviteter, tävlingar och hockeylegender på plats. 

• Malmö var smyckat med en väl genomförd citydressing som bidrog till festen och synligheten. Via samarbete med Event in Skåne erbjöds alla funktionärer fria transporter i Skåne.  

27 000 hockeyturister

- Vilken fest, vilket engagemang, och vilken helt underbar publik, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena. 

Vid JVM genomfördes en enkät, som visar på att inte mindre än 27 000 turister kom till Malmö för att uppleva evenemanget och av dessa var 4 300 internationellt inresande. Upplevelsen av Malmö var mycket positivt, och i direkt turistekonomisk effekt omsattes hela 100 miljoner kronor.  

- Att vara en attraktiv destination handlar mycket om att både besökare och invånarna tycker om stadens utbud. Under JVM var detta mycket påtagligt. bokade under en period som normalt sett är lågsäsong. 

Fakta

JVM i siffror

• Över 7 miljoner TV- tittare i Sverige (Källa SVT)

• Över 14,1 miljoner TV -tittare i Kanada

• Rekord – över 2 miljoner svenska tv-tittare såg finalen mellan Sverige och Finland

• 31 matcher spelades under tio dagar

• Besökare från 28 nationer

• 144 271 åskådare totalt – Europarekord 

• 400 ackrediterade journalister

• Medievärde i Sverige 220 miljoner kronor

• 34 procent av biljetterna såldes under pågående turnering

• 470 fantastiska volontärer

Jonas (inte verifierad)

tis, 2014-04-15 09:14

1. Junior VM succén

Äntligen är det bevisat att det är bättre med hög "fill-rate" på arenorna än att försöka pungslå besökare med fantasi-priser på biljetter. Då det fanns mycket biljetter för 100kr st så kunde hela familjen gå, -tillsammans med grannfamiljen. Då var vi plötsligt 9 personer som ville äta korv och popcorn, handla prylar etc. Några dagar senare gick papporna igen, - härligt!

Thorbjörn (inte verifierad)

fre, 2014-04-18 10:52

2. Junior VM succén/Biljettpriser

Rätt Jonas. Det är som alltid bättre med lite av mycket än mycket av ingenting.

Hockeyförbundets årsmöte sade ja till enmansutredaren Ola Lundbergs förslag om  ny modell för ned – och uppflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Beslutet ökar klyftorna i hockey-.Sveriges och togs i strid med Hockeyallsvenskan och Hockeyettans totalt 50 klubbar.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Inget OS, men väl SM-veckan sommar i Malmö - , ett arrangemang som inleds på onsdagen. Det blir tävlingar och en massa aktiviteter i en hel vecka när svenska mästare koras i över 40 idrotter. Mellan 26 juni och 2 juli är det åter dags för SM-veckan sommar i Malmö. 

SM-veckan som för övrigt firar tioårsjubileum är tillbaka där SM-veckan sommar startade. Malmö arrangerar för tredje gången SM-veckan sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Det hann bara gå några dagar med misstankar om matchfixing runt det allsvenska mötet Kalmar-Elfsborg så kommer rapporten från RF. Vardagen med spelmissbruk och matchfixning bland ledare och aktiva är mycket värre än befarat, visar en ny studie från Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet. 

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.