Äntligen ett hockey-VM med vinst

Efter två VM i Sverige med bitter eftersmak kom då äntligen ett mästerskap med framgång. Med 6,5 miljoner i behållning och en turistekonomisk effekt på 100 miljoner.
144 271 biljetter såldes till Junior-VM i ishockey i Malmö arena. Nu rapporteras om en turistekonomisk effekt på 100 miljoner. Foto: TT

 

Hockeyförbundet och mästerskap har inte varit likhetstecken med ekonomisk vinst. Minns VM under två år i Globen, med miljonförluster (senast 16 miljoner) som har satt spår i den dagliga verksamheten för lång tid.

ÖVer 144 000 biljetter sålda

Totalt spelades 31 matcher under tio dagar i Malmö Isstadion och i Malmö Arena och det totala publiktalet blev 144 271.

Men nu kan de tre huvudarrangörerna Svenska Ishockeyförbundet, Malmö Arena och Malmö stad vara belåtna. Junior-VM i Malmö fyllde under några intensiva veckor Malmös gator och arenor med hockeyentusiaster. Inte minst bidrog ett stort antal kanadensiska besökare till att sätta färg på stan.

- Ett väldigt lyckat evenemang och en välbesökt turnering, och vi har dessutom möjlighet att med stolthet kunna redovisa ett positivt ekonomiskt resultat på 6,5 miljoner, säger Christer Englund ordförande för Svenska Ishockeyförbundet. 

Här är skälen

Förklaringen med framgången ska vara:

• Det goda samarbetet mellan parterna, sponsorerna och alla frivilliga. Ett stort antal volontärer och medarbetare har gjort det hela möjligt. 

• Ett välbesökt Fan Zone vid Malmö Isstadion med aktiviteter, tävlingar och hockeylegender på plats. 

• Malmö var smyckat med en väl genomförd citydressing som bidrog till festen och synligheten. Via samarbete med Event in Skåne erbjöds alla funktionärer fria transporter i Skåne.  

27 000 hockeyturister

- Vilken fest, vilket engagemang, och vilken helt underbar publik, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena. 

Vid JVM genomfördes en enkät, som visar på att inte mindre än 27 000 turister kom till Malmö för att uppleva evenemanget och av dessa var 4 300 internationellt inresande. Upplevelsen av Malmö var mycket positivt, och i direkt turistekonomisk effekt omsattes hela 100 miljoner kronor.  

- Att vara en attraktiv destination handlar mycket om att både besökare och invånarna tycker om stadens utbud. Under JVM var detta mycket påtagligt. bokade under en period som normalt sett är lågsäsong. 

Fakta

JVM i siffror

• Över 7 miljoner TV- tittare i Sverige (Källa SVT)

• Över 14,1 miljoner TV -tittare i Kanada

• Rekord – över 2 miljoner svenska tv-tittare såg finalen mellan Sverige och Finland

• 31 matcher spelades under tio dagar

• Besökare från 28 nationer

• 144 271 åskådare totalt – Europarekord 

• 400 ackrediterade journalister

• Medievärde i Sverige 220 miljoner kronor

• 34 procent av biljetterna såldes under pågående turnering

• 470 fantastiska volontärer

Jonas (inte verifierad)

tis, 2014-04-15 08:14

1. Junior VM succén

Äntligen är det bevisat att det är bättre med hög "fill-rate" på arenorna än att försöka pungslå besökare med fantasi-priser på biljetter. Då det fanns mycket biljetter för 100kr st så kunde hela familjen gå, -tillsammans med grannfamiljen. Då var vi plötsligt 9 personer som ville äta korv och popcorn, handla prylar etc. Några dagar senare gick papporna igen, - härligt!

Thorbjörn (inte verifierad)

fre, 2014-04-18 09:52

2. Junior VM succén/Biljettpriser

Rätt Jonas. Det är som alltid bättre med lite av mycket än mycket av ingenting.

Nu avslöjas vilket bolag som vill  bidra till Östersunds FK:s överlevnad och betalar så mycket som 6 miljoner kronor till klubben. Det är ÖFK som går ut med uppgiften. Samtidigt står det klart att Peab drabbas av en skattesmäll efter domen mot Daniel Kindberg.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.