Göteborgsvarvet slår nytt rekord
Göteborgsvarvet bara växer och växer. Arrangörerna gör en god slant, inäkterna är över 50 miljoner kronor (600 kr i anmälningsavgift i snitt per löpare), och stans näringsliv ser också fram emot helgen när över 100 000 personer kommer till stan för att uppleva det stora arrangemanget.
En klar trend
- Vårt mål är att motivera så många som möjligt att träna under hela året och att öka antalet löpare som kommer i mål. Det är fantastiskt att så många människor tränar för att springa, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.
Precis som de senaste åren är det kvinnorna som står för ökningen av antalet löpare. I år är de 35,8 procent av löparna. 1 000 fler än i fjol.
- Trenden finns i hela världen. Om några år kommer det att var lika många tjejer som killar som springer. Kanske redan om fem år, gissar Bo Edsberger.
23 000 tjejer
1992 var det 4 500 tjejer som sprang Göteborgsvarvet, i år är det 23 000. Och för andra året är tjejerna i majoritet i en åldersgrupp, 21-25-åringar.
Till övriga lopp under den 35:e Varvetveckan går det fortfarande att anmäla sig.
- Det är ett otroligt intresse. Sammanlagt under veckan i år räknar vi med över 83 000 deltagare. Till 2021 siktar vi på 120 000 deltagare under året, säger Bo Edsberger och räknar då in löparna i alla arrangemang.
Mässan växer
2016 flyttar mässan GöteborgsVarvet Sport & Hälsa från Friidrottens Hus till Svenska Mässan.
- För Svenska Mässan är detta en unik möjlighet att bygga en stark mötesplats med fokus på hälsa och idrott tillsammans med ett av landets främsta idrottsarrangemang, säger Ulrika Liss-Daniels, VD Svenska Mässan Mässor och Möten AB.
Möjligheten att ta emot fler utställare i nuvarande lokaler Friidrottens Hus är starkt begränsad och kön av intresserade företag är lång.
- Vi har som mål att skapa en nationell mötesplats för hälsa. Tillsammans med Svenska Mässan har vi möjlighet att nå det målet inom fem år, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.
80 000 besökare
Antalet besökare kan inte öka i mässans nuvarande form. Men det nya samarbetet med Svenska Mässan öppnar för nya möjligheter.
- Det här är ett sätt att utveckla GöteborgsVarvet. Nu kan fler utställare få plats och vi kan skapa många fler upplevelser, föreläsningar och aktiviteter för besökarna. Framförallt får vi möjlighet att bjuda in fler än deltagarna, berättar Bo Edsberger.
Mässan GöteborgsVarvet Sport & Hälsa lockar årligen cirka 80 000 besökare.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Halmstad gör vad många andra kommuner har svårt med - att profilera stan via en idrott. I isex år har Högskolan i Halmstad, som riksidrottsuniversitet, i samarbete med Svenska bordtennisförbundet och Halmstad bordtennisklubb, attraherat duktiga bordtennisspelare att söka sig till till Halmstad. Det sker tack vare möjligheten för elitspelare att kombinera sin idrottskarriär med högskolestudier. Nu utökas samarbetet ytterligare när spelare från Sannarpsgymnasiet och Högskolan samlas i en gemensam miljö.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.