Från travbana till racerbana

För tredje året i rad kommer racingen till publiken när STCC intar Solvalla den 5-6 september – omvandlingen från travbana till racerbana är i full gång.
Solvallas travbana genomgår en förvandling och blir racerbana.

 

För att förvandla Solvalla till en motorsportanläggning krävs 2000 ton betongbarriärer, 3000 ton förstärkningslager, 1100 ton bärlager och 1300 ton asfalt. I år är arbetet mer komplicerat än tidigare då även rallycrossen flyttar in på arenan.

Peab är det företaget som numera har rutin på hur en racerbana ska byggas snabbast och effektivast.

Även rallycross i år

- I och med att vi i år också bygger en bana för rallycrossen har vi anlagt gruspartier vid sidan av asfaltbanan. Bland annat har vi byggt ett spektakulärt hopp som kommer att invigas officiellt på torsdag då den första fullfartskörningen över krönet görs inför pressen, säger Jonas Lundin, ny vd vid STCC.

STCC är miljödiplomerat och det innebär att varje del av verksamheten ska ske med så minimal miljöpåverkan som möjligt. För helgens evenemang innebär det bland annat att asfalten som rivs upp efter tävlingens slut används som fyllnadsmassa vid vägreparationer.

–  Vi ser hela tiden över vår verksamhet och försöker minimera vår miljömässiga påverkan, säger Jonas Lundin. 

En stor miljöbesparing med tävlingen på Solvalla är ju faktiskt att STCC kommer till publiken istället för tvärtom.

Förväntan inför helgen

STCC Semcon Race Solvalla körs den 5-6 september och förutom STCC och RallyX bjuds publiken även på V8 Thunder Cars, Clio Cup och formelbilar i form av Formel Renault 1.6.

- Det är bra tryck på biljettförsäljningen och vi kommer att kunna leverera vårt bästa evenemang hittills på Solvalla, säger han. 

- Vi har årets största startfält i STCC, en laddad SM-final i rallycross, underhållning mellan heaten och Mini–STCC som erbjuder aktiviteter för barnen – det känns som om vi har ett bra koncept.

 

Zlatan Ibrahimovic fortsätter att investera i bostäder i Sverige. Enligt Aftonbladet har han köpt en lägenhet i exklusiva Norra Tornen i Vasastan, Stockholm, något som även SportExpressen har uppgifter om.

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!