Idrotten i rekryteringsoffensiv
Satsningen i Umeå har som övergripande mål att barn ska tycka att det är roligare att sporta, leva längre och friskare liv och som bonus öka sina chanser att bli riktigt bra i sport på sikt.
Umeås elitföreningar inom fotboll, hockey, innebandy och alpint gör tillsammans med sin huvudsponsor fastighetsbolaget Balticgruppen, en unik, gemensam satsning på barn- och ungdomsidrott.
Ett nytt tankesätt
Projektet går under namnet Change the game och går ut på att sprida ett nytt tankesätt kring barns idrottande. Kunskapen kommer från forskning inom området och med ambitionen att börja forma idrotten efter barnens behov görs både en utbildande insats mot föräldrar och ledare, samt en kostnadsfri träningscamp för alla barn, ungdomar och föräldrar i Umeå.
Involverade i projektet är både idrottsstjärnor samt Idrottshögskolan vid Umeå Universitet och SISU Idrottsutbildarna.
Barn och ungdomar får chansen att prova nya träningsformer och föräldrar och ledare ska lyssna på de senaste forskningsrönen om hur vi bäst tar hand om barnens talang och hälsa genom flertalet föreläsningar och seminarier.
Arrangörerna har kryddat med några idrottsprofiler som Per Elofsson, Björn Ferry, Lisa Miskovsky och Heidi Andersson och Åsa Sandell.
Höja kvalitén
I Eskilstuna erbjuds föreningarna en certifiering. I takt med antalet ungdomar inom idrotten minskar måste föreningarna mobilisera.
Syftet är att locka fler barn och unga till idrotten, och att utveckla och kvalitetssäkra föreningarnas verksamhet kring jämställdhet, integration, mångfald samt förebyggande arbete mot alkohol, tobak och droger.
Öppen idrott innebär att föreningar ställer upp med lokaler, ledare och engagemang för barn och ungdomar som vill utöva idrott tillfälligt och spontant. Och det krävs inte heller något medlemskap i föreningarna utan all utrusning finns att låna.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.