IA lanserar serie om kraftfulla kvinnor

Grattis, alla läsare av Idrottens Affärer: jul och nyårshelgen är räddad! IA lanserar en serie med namnet ”Kraftfulla kvinnor inom idrotten” där vi berättar om alla kvinnor som styr idrotten bakom kulisserna. Start på juldagen.

 

Idén föddes under ett seminarium i Göteborg arrangerat av Idrottens Affärer. På podiet - bara män! Seminariet var uppskattat, men många ställde sig samma fråga: ”Var är kvinnorna!” 

"Vi tog intryck"

- Vi tog intryck, började fundera vad vi kunde bidra med och kom fram till att en artikelserie om de kraftfulla kvinnorna inom idrotten, som får saker och ting att hända bakom kulisserna, vore ett bra första steg, berättar Thomas Ejderhov, redaktör för Idrottens Affärer.

Således kommer läsarna av Idrottens Affärer att få bekanta sig med tolv starka kvinnor, både redan kända ansikten och nya ansikten, med start på juldagen och 24 dagar framåt: en ny, kraftfull kvinna varannan dag på sajten. 

- Det råder ett gubbvälde inom idrotten i dag, trots många starka kvinnor i ledande befattning inom sponsorföretag, idrottsorganisationer och event. Det vill vi i Idrottens Affärer vara med och förändra genom att lyfta fram kvinnorna ännu mer än vad vi gjort hittills, säger Thomas Ejderhov.

Engagerar och berör

De kraftfulla kvinnorna skapar läsning. Krönikorna av Cecilia Giertta, Camilla Hending och Maria Rydqvist är exempel på det, liksom intervjuerna med Joséphine Edwall-Björklund, kommunikationsdirektör på SCA och den som håller i koncernens satsning på en båt med kvinnlig besättning i Volvo Ocean Race, samt 22-åriga Cecilia Andrén Nyströms arbete med att förändra världen med hjälp av fotboll för unga tjejer i tredje världen.

När dessa krönikor och artiklar publiceras toppar de snart läsarstatistiken - och deras budskap berör och engagerar. Maria Rydqvists genomgång av längdlandslagens 50 senaste förbundskaptener är ett sådant exempel. Inte en enda kvinna visade genomgången! Krönikan gav dessutom eko och följdes upp av andra medier, med en kraftig debatt som följd. 

- Vi ska bli ännu bättre på att lyfta fram kvinnorna som får saker och ting att hända bakom kulisserna i idrotten. Det får bli ett tidigt nyårslöfte från Idrottens Affärers redaktion!

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.