Största SM-veckan någonsin

Här är en ny rapport runt som visar effekterna av stora evenemang i städer. Örebro satsade på SM-veckan som fick en omsättning om 34,2 miljoner kr.
Idrottshuset i Örebro, platsen för många av de totalt 24 idrotterna, under SM-veckan.

 

SM-veckan vinter i blev ytterligare ett bevis på hur omfattande effekterna kan bli och att investeringarna kan löna sig. Örebro kommunen trodde på evenemanget tillsammans med RF och SVT och vid utvärderingen framkommer flera positiva delar:

  • Propaganda via 24 idrotter
  • Omsättningen, totalt 34,2 miljoner kr. 
  • Sysselsättning motsvarande 26 årsarbetare inom besöksnäringen.

På uppdrag av Örebro kommun och Riksidrottsförbundet gjordes en turistekonomisk analys. Där har man granskat antalet besökare, ekonomisk omsättning och nöjdhet med arrangemangen. Plus att det nu också finns en mediarapport.

Största veckan

Det blev den största veckan hittills, 24 idrotter deltog med fler än 2 500 aktiva och 149 svenska mästare korades. 52 000 besökare gjorde över 90 000 besök på evenemanget.

- Bra genomförda tävlingar med stor publik och en inbjudande stad fylld med aktiviteter på gator och torg. Örebro kommun och idrotten har verkligen visat att Örebro är en mycket bra evenemangsstad, säger Per Bergljung, Riksidrottsförbundet.

SM-veckan nämndes i 2 162 artiklar som motsvarar ett samlat annonsvärde på över 60 miljoner kronor.

81 timmar i TV-tid

SVT direktsände 81 timmar och 15 minuter från SM-veckan, totalt beräknas dessa sändningar ha genererat närmare 38 miljoner tittare, högsta antalet samtidiga tittare var 810 000.

- Att genomföra stora evenemang är bra för Örebro. Besöksnäringen är en viktig bransch som skapar jobb i vår kommun. Vi får också en chans att visa att Örebro är en intressant och attraktiv stad, säger Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande.

Hon betonade också värdet av att 1 500 funktionärer och volontärer ställde upp under arrangemanget. 

Två superheta värvningar bara ett par dagar innan premiären visar hur het hockeyallsvenskan är. Två klubbar tog beslut om att investera och förstärka ledarteamet.

Först kom nyheten att Mats Lusth återkommer som hockeytränare och blir ny huvudansvarig för Karlskrona. 

Sedan följde beskedet att Luleås hockeytjejers guldtränare Fredrik Glader tar över som sportchef i MoDo.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.