3 miljoner till vinnaren

Stjärnhästarna samlas på Solvalla, men den häst som verkligen skapar uppmärksamhet är Vinnie, minihästen som har blivit en verklig succé, älskas av alla och är större än Zlatan.
Vinnie har lämnat gården och är på plats på Solvalla bland de stora hästarna, men hon gör bra gällande.

 

Elitloppet, med 3 miljoner till vinnaren, är svensk travsports kulmen på året.

De bästa hästarna, de främsta kuskarna och de flesta åskådarna samlas på Solvalla. Allt direktsänt i TV.

Tredje tjejen i historien

Där finns Per K Eriksson, en östgöte på 80-talet emigrerade och blev en av USA:s mest framgångsrika travtränare och vann tre Hambletonian. Men efter 20 år valde familjen att flytta hem och driva en mindre verksamhet på en gård nära Mantorptravet.

Royal Fighter står nu beredd med Jennifer Tillman i sulkyn. Hon blir den tredje kvinnan som är med i Elitloppet. 358-2 är förhållandet i antal herrar respektive damer...

- Klart att vi tjejer också kan. Jag hoppas att min start här visar att det funkar och kan jag vara en förebild för yngre tjejer.

Jennifer Tillman vet inte hur många intervjuer hon har varit en del utav i veckan. Men hon vet att Royal Fighter har kapacitet för att uträtta stordåd. Per Eriksson har gett Jennifer Tillman förtroendet och hon är optimist.

Liten och älskar att springa

Alla hästar med ägare och körsvenner har en egen historia.

Lutfi Kolgjini, travtränare från Jägersro, är också på plats tillsammans med Mosaique Face som är en annan favorit.

- Jag har en häst som kan vinna. Senast hade han bara 80 i puls och hade jag bara litat på min häst hade jag kört ännu snabbare.

Mosaique Face är lite speciell, med en mankhöjd om bara, ja, inte ens 160 cm, men med långa ben som älskar att springa fort.

Från trakterna av Örnsköldsvik kommer familjen Sedin, ja, ni vet, hockeyproffsen Henrik och Daniel. Hela familjen är engagerad. Pappa Tommy Sedin har fyra söner och de är alla delägare i de sex hästar som står under ägarnamnet Stall Sedin.

Hittills har Nahar sprungit in drygt 11 miljoner kronor och kusken Robert Berh ser gärna till att det blir några kronor ytterligare.

Robert Bergh vet hur det känns att vinna Elitloppet. Nahaar också, ekipaget triumferade 2013, men i fjol började hästen galoppera och det var tack och adjö.

Familjen Sedin laddar

Resan till Stockholm påbörjas lördag morgon för familjen Sedin och på Solvalla kommer alla, förutom Henrik, att befinna sig under helgen. 

- Vi brukar alltid gå en sväng på stallbacken och hälsa på hästen innan allt drar igång, men sen vill man inte störa eller vara i vägen när de ska jobba och ladda upp. På söndag ser vi loppet uppifrån festvåningen. Man har en fantastisk utsikt därifrån och ser hela upploppet perfekt, berättar Tommy Sedin.

Det ska betonas, Elitloppet i år är på förhand en helt öppen historia.

- Jag har väl kört över 20 Elitlopp men inget har varit mer öppet än i år, säger Örjan Kihlström, rutinerad som få, och som kan bedöma startfältet.

Vinnie i topp!

Och nu till hästen som har blivit en favorit även bland icke entusiaster.

ATG har blivit rankat som det mest framgångsrika företaget på YouTube under 2014 och toppar undersökningen ”YouTop100” som mäter vilka svenska företag som fått flest antal visningar på YouTube under 2014. 

Gissa vem ligger bakom?

Vinnie, förstås?

Minihästen som har blivit en megasuccé.

Filmerna med Vinnie lanserades i augusti 2014 och har blivit oerhört populära, flera episoder har över en miljon visningar. I höstas lyckades även Vinnie bli den reklamfilm som på snabbast tid nådde 1 miljon visningar i Sverige, och slog därmed Zlatans film för Volvo.

Slog till och med Zlatan

Vinnie är en långsiktig satsning från ATG som ska göra hästar och travsport mer tillgänglig och intressant för nya målgrupper. Satsningen har slagit väl ut och flera mätningar visar på Vinnies popularitet bland svenska folket. 

- Men att redan ha flest antal visningar av alla svenska företag på YouTube kom som en överraskning, säger Sten Andersen.

- Vi är så pass nya med Vinnie och på YouTube, så vi trodde inte vi skulle har en chans. Det här är roligt för alla som jobbat hårt med att öka intresset för hästar och ATG. Och för Vinnie, så klart.  

- Vi ska bli Nordens största spelbolag genom att erbjuda den mest engagerande spelupplevelsen och bästa mötesplatsen för spel. En viktig del är att ha Sveriges mest engagerande reklamkaraktär, betonar Sten Andersen. 

Claes Edenberg

Sten Andersen, marknadschef på ATG, gläds med framgångarna med Vinnie, som gör succé i reklamfilmerna och är mest visade på Youtube av alla svenska reklamfilmer. 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.