3 miljoner till vinnaren
Elitloppet, med 3 miljoner till vinnaren, är svensk travsports kulmen på året.
De bästa hästarna, de främsta kuskarna och de flesta åskådarna samlas på Solvalla. Allt direktsänt i TV.
Tredje tjejen i historien
Där finns Per K Eriksson, en östgöte på 80-talet emigrerade och blev en av USA:s mest framgångsrika travtränare och vann tre Hambletonian. Men efter 20 år valde familjen att flytta hem och driva en mindre verksamhet på en gård nära Mantorptravet.
Royal Fighter står nu beredd med Jennifer Tillman i sulkyn. Hon blir den tredje kvinnan som är med i Elitloppet. 358-2 är förhållandet i antal herrar respektive damer...
- Klart att vi tjejer också kan. Jag hoppas att min start här visar att det funkar och kan jag vara en förebild för yngre tjejer.
Jennifer Tillman vet inte hur många intervjuer hon har varit en del utav i veckan. Men hon vet att Royal Fighter har kapacitet för att uträtta stordåd. Per Eriksson har gett Jennifer Tillman förtroendet och hon är optimist.
Liten och älskar att springa
Alla hästar med ägare och körsvenner har en egen historia.
Lutfi Kolgjini, travtränare från Jägersro, är också på plats tillsammans med Mosaique Face som är en annan favorit.
- Jag har en häst som kan vinna. Senast hade han bara 80 i puls och hade jag bara litat på min häst hade jag kört ännu snabbare.
Mosaique Face är lite speciell, med en mankhöjd om bara, ja, inte ens 160 cm, men med långa ben som älskar att springa fort.
Från trakterna av Örnsköldsvik kommer familjen Sedin, ja, ni vet, hockeyproffsen Henrik och Daniel. Hela familjen är engagerad. Pappa Tommy Sedin har fyra söner och de är alla delägare i de sex hästar som står under ägarnamnet Stall Sedin.
Hittills har Nahar sprungit in drygt 11 miljoner kronor och kusken Robert Berh ser gärna till att det blir några kronor ytterligare.
Robert Bergh vet hur det känns att vinna Elitloppet. Nahaar också, ekipaget triumferade 2013, men i fjol började hästen galoppera och det var tack och adjö.
Familjen Sedin laddar
Resan till Stockholm påbörjas lördag morgon för familjen Sedin och på Solvalla kommer alla, förutom Henrik, att befinna sig under helgen.
- Vi brukar alltid gå en sväng på stallbacken och hälsa på hästen innan allt drar igång, men sen vill man inte störa eller vara i vägen när de ska jobba och ladda upp. På söndag ser vi loppet uppifrån festvåningen. Man har en fantastisk utsikt därifrån och ser hela upploppet perfekt, berättar Tommy Sedin.
Det ska betonas, Elitloppet i år är på förhand en helt öppen historia.
- Jag har väl kört över 20 Elitlopp men inget har varit mer öppet än i år, säger Örjan Kihlström, rutinerad som få, och som kan bedöma startfältet.
Vinnie i topp!
Och nu till hästen som har blivit en favorit även bland icke entusiaster.
ATG har blivit rankat som det mest framgångsrika företaget på YouTube under 2014 och toppar undersökningen ”YouTop100” som mäter vilka svenska företag som fått flest antal visningar på YouTube under 2014.
Gissa vem ligger bakom?
Vinnie, förstås?
Minihästen som har blivit en megasuccé.
Filmerna med Vinnie lanserades i augusti 2014 och har blivit oerhört populära, flera episoder har över en miljon visningar. I höstas lyckades även Vinnie bli den reklamfilm som på snabbast tid nådde 1 miljon visningar i Sverige, och slog därmed Zlatans film för Volvo.
Slog till och med Zlatan
Vinnie är en långsiktig satsning från ATG som ska göra hästar och travsport mer tillgänglig och intressant för nya målgrupper. Satsningen har slagit väl ut och flera mätningar visar på Vinnies popularitet bland svenska folket.
- Men att redan ha flest antal visningar av alla svenska företag på YouTube kom som en överraskning, säger Sten Andersen.
- Vi är så pass nya med Vinnie och på YouTube, så vi trodde inte vi skulle har en chans. Det här är roligt för alla som jobbat hårt med att öka intresset för hästar och ATG. Och för Vinnie, så klart.
- Vi ska bli Nordens största spelbolag genom att erbjuda den mest engagerande spelupplevelsen och bästa mötesplatsen för spel. En viktig del är att ha Sveriges mest engagerande reklamkaraktär, betonar Sten Andersen.
Claes Edenberg
Sten Andersen, marknadschef på ATG, gläds med framgångarna med Vinnie, som gör succé i reklamfilmerna och är mest visade på Youtube av alla svenska reklamfilmer.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.