Tuff kamp mellan kommuner

Kampen mellan kommuner om stora evenemang blir allt tydligare. Idrott som affärsidé i form av ökade intäkter för besöksnäringen är bevisbart och det har skärpt agerandet från ett antal kommuner.
De största volleyarrangemangen hamnar nu i Uppsala medan Katrineholm är förloraren i den kampen mellan kommunerna om att tjäna pengar inom besöksnäringen.

 

Medvetenhet hos kommunerna ökar och det i sin tur innebär att mångåriga arrangemang inte är så självklara...

Ett typiskt bevis spelas upp just nu med Katrineholm som förlorare och Uppsala som vinnare.

Segrare och förlorare här också

Volleybollens Grand Prix och Swedish Beach Tour har i många år genomförts i Katrineholm. Tills nu.

Svenska Volleyevent AB såg en affärsidé om arrangemangen bytte ort. De vill via samarbeten mellan tävlingar i olika delar av Sverige skapa nya möjligheter, inte minst på intäktssidan. Bolaget är för övrigt Svenska Volleybollförbundets helägda event- och marknadsbolag.

I Uppsala uppstod ett intresse i kommunhuset och dubbla volleyevenemangen lockade. Med alla besökare, spelare, ledare, supporters och andra blir det bra många besökare.

Delvis nybyggda Fyrishov skulle lanseras och där passade Grand Prix bra och Swedish Beach Tour kunde förläggas till Vaksala Torg.

Många besökare

- Vi har ett bra samspel med Destination Uppsala och Uppsala Volley som gör att vi kan knyta upp båda tävlingarna under en treårsperiod. Det skapar stora utvecklingsmöjligheter för båda arrangemangen, säger Sveabs projektledare Jakob Birgersson till Meetings.

Till saken hör att vid GP spelas också även Distriktsslaget och Ungdomens GP och därmed samlas ett stort antal människor med allt vad det innebär i intäkter.

- Med stora och delvis helt nybyggda hallar ser vi större möjligheter till mer publik och ytterligare sponsorsamarbeten, säger Jakob Birgersson.

Bra samarbete med kommunen

Uppsala Volleys ordförande Anders Karlsson är tacksam:

- Det är mycket positivt att Uppsala Kommun och Destination Uppsala bidrar till en långsiktig lösning som gör att evenemangen stannar här de kommande tre åren, säger Uppsala Volleys ordförande Anders Karlsson.

Destination Uppsala är kommunens bolag och här framhåller Anna Lindström:

- Tillsammans genererar de två idrottsevenemangen över 6 000 gästnätter till Uppsala, under perioder som i vanliga fall har en lägre beläggningsgrad, säger Anna Lindström på, och fortsätter:

Nu avslöjas vilket bolag som vill  bidra till Östersunds FK:s överlevnad och betalar så mycket som 6 miljoner kronor till klubben. Det är ÖFK som går ut med uppgiften. Samtidigt står det klart att Peab drabbas av en skattesmäll efter domen mot Daniel Kindberg.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.