Tuff kamp mellan kommuner

Kampen mellan kommuner om stora evenemang blir allt tydligare. Idrott som affärsidé i form av ökade intäkter för besöksnäringen är bevisbart och det har skärpt agerandet från ett antal kommuner.
De största volleyarrangemangen hamnar nu i Uppsala medan Katrineholm är förloraren i den kampen mellan kommunerna om att tjäna pengar inom besöksnäringen.

 

Medvetenhet hos kommunerna ökar och det i sin tur innebär att mångåriga arrangemang inte är så självklara...

Ett typiskt bevis spelas upp just nu med Katrineholm som förlorare och Uppsala som vinnare.

Segrare och förlorare här också

Volleybollens Grand Prix och Swedish Beach Tour har i många år genomförts i Katrineholm. Tills nu.

Svenska Volleyevent AB såg en affärsidé om arrangemangen bytte ort. De vill via samarbeten mellan tävlingar i olika delar av Sverige skapa nya möjligheter, inte minst på intäktssidan. Bolaget är för övrigt Svenska Volleybollförbundets helägda event- och marknadsbolag.

I Uppsala uppstod ett intresse i kommunhuset och dubbla volleyevenemangen lockade. Med alla besökare, spelare, ledare, supporters och andra blir det bra många besökare.

Delvis nybyggda Fyrishov skulle lanseras och där passade Grand Prix bra och Swedish Beach Tour kunde förläggas till Vaksala Torg.

Många besökare

- Vi har ett bra samspel med Destination Uppsala och Uppsala Volley som gör att vi kan knyta upp båda tävlingarna under en treårsperiod. Det skapar stora utvecklingsmöjligheter för båda arrangemangen, säger Sveabs projektledare Jakob Birgersson till Meetings.

Till saken hör att vid GP spelas också även Distriktsslaget och Ungdomens GP och därmed samlas ett stort antal människor med allt vad det innebär i intäkter.

- Med stora och delvis helt nybyggda hallar ser vi större möjligheter till mer publik och ytterligare sponsorsamarbeten, säger Jakob Birgersson.

Bra samarbete med kommunen

Uppsala Volleys ordförande Anders Karlsson är tacksam:

- Det är mycket positivt att Uppsala Kommun och Destination Uppsala bidrar till en långsiktig lösning som gör att evenemangen stannar här de kommande tre åren, säger Uppsala Volleys ordförande Anders Karlsson.

Destination Uppsala är kommunens bolag och här framhåller Anna Lindström:

- Tillsammans genererar de två idrottsevenemangen över 6 000 gästnätter till Uppsala, under perioder som i vanliga fall har en lägre beläggningsgrad, säger Anna Lindström på, och fortsätter:

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.