Vill upprepa publiksuccén

Leksand och Mora gillar att puckla på varandra. Därför vill klubbarna upprepa ”Slaget om Siljan” i Stockholm. Det har varit garanterade publiksuccéer och vem vill inte se en sådant möte igen.
Utomhusarenan i Leksand februari 2011 fylldes av 17 319 åskådare.

 

Det finns ett ursprung i de här matcherna. Den 5 mars 1964 satte Leksands IF ett publikrekord på hemmaplan mot Brynäs. Officiellt var det 12 479 betalande åskådare på plats utomhus på Leksands Isstadion men förmodligen hade fler åskådare trängt sig in.

Men den siffran utgjorde en utmaning när en match arrangerades i februari 2011 på en specialbyggd hockeyarena uppförd på en parkeringsplats utanför hockeyhallen i Leksand. Det kom 17 319 åskådare och ett nytt rekord gällde.

Med laddningen i de här derbyna förstärktes och den 5 januari 2013 utklassade Leksand Mora  med 5–0 inför 13 850 åskådare och det blev säsongens bästa publiksiffra i svensk hockey. Notera, matchen spelades i Globen i Stockholm.

Nu är klubbarna frestade att försöka en gång till. Planerna finns klara sedan tidigare, det hänger mer på att hitta rätt speldag och att se en ekonomisk vinning.

- Det är ett av de finaste arrangemang jag varit med om tror jag. Även besökarna tyckte nog att det var väldigt bra, sedan såg vi väl själva att det var mycket att lösa. Vi lärde oss väldigt mycket av det här att arrangera något i en helt ny arena, säger Peter Hermodsson, Moras klubbchef, till Dalarnas Tidningar.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.