Golfveckan som bara växer
Traditionen och tävlingskvaliteten är vad som gör Moraveckan i golf till en attraktiv tävling för golfspelare över hela Sverige.
30-årsjubileum
Arrangemanget är ett vinnande koncept för golfklubben och näringslivet i bygden. Åke Klangefeldt som är tävlingsledare och marknadsansvarig för Mora Golfklubb berättar.
- Golfen har stor betydelse för näringslivet i området. Det är en köpstark kategori av människor som besöker trakten.
Moraveckan firade i år 30-års jubileum. Att tävlingarna levt så länge beror till stor del på en kundkrets med deltagare som återkommer varje år.
Ett professionellt evenemang med bra banor och god service tilltalar åtskilliga. Att det är ett stabilt evenemang som lever på sitt goda rykte gör evenemanget attraktivt för deltagare, sponsorer och samarbetspartners.
Egen marknadsföring
Thomas Lindh, klubbchef för Mora Golfklubb berättar:
- Vi är jätteglada över deltagarantalet. Målet är att bibehålla en golfvecka av klass. Några konkreta planer på att expandera har vi inte just nu.
Tävlingarna pågår från söndag till lördag och varje tävlingsdag har sin egen sponsor som står för prisbord, får synas på golfklubben och hjälper till under tävlingsdagen. Thomas Lindh berättar att anstränger sig för att visa att golfklubben är en gynnsam plats för sponsorer.
- Vi har deltagit i nätverksträffar där vi berättar om Moraveckan. Men i dagsläget har vi inget direkt samarbete med kommunen.
Arrangemanget har varit populär redan från starten för 30 år sedan. Klubbchef Thomas Linds förklarar det med ett stort engagemang från sponsorer och klubbens medlemmar som är funktionärer under veckan.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.