Golfveckan som bara växer

Bygden och Mora Golfklubb berikas dagligen med mer än 30 000 kr under en hel vecka. Här är ett nytt inslag i raden av artiklar om idrottsturism.
Thomas Lindh, klubbchef i Mora Golfklubb, är glad över att en idé fick en sådan respons.

 

Traditionen och tävlingskvaliteten är vad som gör Moraveckan i golf till en attraktiv tävling för golfspelare över hela Sverige. 

30-årsjubileum

Moraveckan 2015 blev en succé för Mora Golfklubb med hela 1 124 spelare från 84 olika klubbar vilket motsvarar 18 procent av Sveriges golfklubbar.   

Arrangemanget är ett vinnande koncept för golfklubben och näringslivet i bygden. Åke Klangefeldt som är tävlingsledare och marknadsansvarig för Mora Golfklubb berättar.

- Golfen har stor betydelse för näringslivet i området. Det är en köpstark kategori av människor som besöker trakten.

Moraveckan firade i år 30-års jubileum. Att tävlingarna levt så länge beror till stor del på en kundkrets med deltagare som återkommer varje år.  

Ett professionellt evenemang med bra banor och god service tilltalar åtskilliga. Att det är ett stabilt evenemang som lever på sitt goda rykte gör evenemanget attraktivt för deltagare, sponsorer och samarbetspartners. 

Egen marknadsföring

Thomas Lindh, klubbchef för Mora Golfklubb berättar:

- Vi är jätteglada över deltagarantalet. Målet är att bibehålla en golfvecka av klass. Några konkreta planer på att expandera har vi inte just nu. 

Tävlingarna pågår från söndag till lördag och varje tävlingsdag har sin egen sponsor som står för prisbord, får synas på golfklubben och hjälper till under tävlingsdagen. Thomas Lindh berättar att anstränger sig för att visa att golfklubben är en gynnsam plats för sponsorer. 

- Vi har deltagit i nätverksträffar där vi berättar om Moraveckan. Men i dagsläget har vi inget direkt samarbete med kommunen. 

Arrangemanget har varit populär redan från starten för 30 år sedan. Klubbchef Thomas Linds förklarar det med ett stort engagemang från sponsorer och klubbens medlemmar som är funktionärer under veckan.  

Ida Sundström

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.