335 000 såg målgången

Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg sa ja, marknadsavdelningen tyckte absolut inget annat. Så det blir ett nytt Volvo Ocean Race.
335 000 personer besökte målområdet i Göteborg vid Volvo Ocean race i somras.

 

Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg under Volvo Ocean Race i Göteborgs hamn. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT 

Först plockar Volvo upp ett antal hundra miljoner för ett nytt Volvo Ocean Race 2017/18, sedan tar bolaget upp ytterligare ett antal miljoner och ser till att det blir en målgång och seglarfest i Göteborg igen.  

Svanberg segelentusiast

Ja, på ett hörn finns också Göteborgs stad med. Här gäller förstås ett stort intresse.

I alla led finns seglarentusiaster. Carl-Henrik Svanberg älskar segling sedan många år och långt före han kom till Volvo. Han har själv ägt stora Svan-båtar och tycker att det är bästa sättet att koppla av.

Det är inte riktigt vad det handlar om för tävlingsseglarna under tio månader till havs, vilka och hur många båtar det nu blir i den kommande upplagan. 

Mål i Haag

Hösten 2017 blir det start i Alicante som tidigare och sedan bär det i väg för runt 40 000 nautiska mil under alla tänkbara och otänkbara förhållanden.

Hamnstoppen på samtliga kontinenter utgör möjligheter till tillfälliga återhämtningar för besättningarna.

Men det handlar i lika hög grad om marknadsföring och PR som tävling. I somras kom 335 000 besökare till Frihamnen i Göteborg och något liknande vill alla vara med om igen 2017, då under en midsommarvecka.

Volvo Ocean Race är megastort. 

Göteborg blir 2018 det sista hamnstoppet, runt den 16 juni, före den avslutande etappen och slutmålet i Haag.

Båtarna beräknas bli kvar 16-24 juni och under den veckan blir det en rad evenemang. Det är för övrigt fjärde gången som Göteborg är värdstad för tävlingen.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.