335 000 såg målgången

Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg sa ja, marknadsavdelningen tyckte absolut inget annat. Så det blir ett nytt Volvo Ocean Race.
335 000 personer besökte målområdet i Göteborg vid Volvo Ocean race i somras.

 

Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg under Volvo Ocean Race i Göteborgs hamn. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT 

Först plockar Volvo upp ett antal hundra miljoner för ett nytt Volvo Ocean Race 2017/18, sedan tar bolaget upp ytterligare ett antal miljoner och ser till att det blir en målgång och seglarfest i Göteborg igen.  

Svanberg segelentusiast

Ja, på ett hörn finns också Göteborgs stad med. Här gäller förstås ett stort intresse.

I alla led finns seglarentusiaster. Carl-Henrik Svanberg älskar segling sedan många år och långt före han kom till Volvo. Han har själv ägt stora Svan-båtar och tycker att det är bästa sättet att koppla av.

Det är inte riktigt vad det handlar om för tävlingsseglarna under tio månader till havs, vilka och hur många båtar det nu blir i den kommande upplagan. 

Mål i Haag

Hösten 2017 blir det start i Alicante som tidigare och sedan bär det i väg för runt 40 000 nautiska mil under alla tänkbara och otänkbara förhållanden.

Hamnstoppen på samtliga kontinenter utgör möjligheter till tillfälliga återhämtningar för besättningarna.

Men det handlar i lika hög grad om marknadsföring och PR som tävling. I somras kom 335 000 besökare till Frihamnen i Göteborg och något liknande vill alla vara med om igen 2017, då under en midsommarvecka.

Volvo Ocean Race är megastort. 

Göteborg blir 2018 det sista hamnstoppet, runt den 16 juni, före den avslutande etappen och slutmålet i Haag.

Båtarna beräknas bli kvar 16-24 juni och under den veckan blir det en rad evenemang. Det är för övrigt fjärde gången som Göteborg är värdstad för tävlingen.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.