Halmstad vann kampen

80 000 ungdomar har under 22 år besökt Norrköping under en sommarvecka och deltagit i Stadium Sports Camp. Bolaget bakom har betalat ut 50 miljoner kronor till arrangörsföreningarna. Nu går lägret på export.
Runt 7 000 ungdomar har deltagit på lägren varje år i Norrköping. Nu utökas verksamheten med Halmstad som alternativ.

 

Flera kommuner visade intresse när Stadium ville hitta ytterligare en ort i Sverige.

- Trycket är så stort. I Norrköping har vi en maxkapacitet om 7 400 pojkar och flickor. Sen finns det inte fler sängplatser, berättar Marcus Grapne, general manager på Stadium Sports Camp AB.

Han fick i uppdraget att titta på nya orter.

- Halmstad dök upp tidigt, sedan kom några andra kommuner, men Halmstad har unika möjligheter som andra städer har svårt att matcha.

Kan utnyttja Halmstad Arena

Avtalet mellan Stadium Sports Camp och Halmstads kommun gäller från 2017, är tvåårigt och med option på förlängning. Tanken är att under de första åren ha lägerverksamhet under två veckor på sommaren och sedan successivt utöka till fyra veckor. 2017 är siktet inställt på runt 1 000 deltagare.

- På Halmstad Arena finns de ytor och lokaler som vi behöver. Men det vi också har fastnat för är ju att Halmstad är en idrottsstad på riktigt, här satsar man verkligen på både breddidrott och ungdomar precis som vi, säger Marcus Grapne.

Halmstad är sedan tidigare etablerat som en lägerort för idrottsungdomar. Här har fotbollens elitpojkläger för flickor respektive pojkar genomförts i flera decennier. Nu uppstår ytterligare ett arrangemang som gynnar lokala föreningar som får ersättning för alla funktionärer som krävs. 

Ungdomar som inte har råd

Sedan tidigare finns Stadium Sports Camp i Stadiums hemstad Norrköping och i finska Tammerfors. I Norrköping startade man redan 1995 att arrangera läger för ungdomar. Sedan dess har tiotusentals undgomar deltagit och miljoner delats ut till idrottsföreningar. 

- Vi har haft 80 000 ungdomar på våra läger sedan starten och runt 50 miljoner kronor beräknar vi ha gått till föreningslivet. Stadium Sports Camp AB är ett icke vinstdrivande bolag. De överskott vi gör återinvesteras i lägret, alternativt investeras de på de platser som vi använder eller så delas de överskjutande pengarna ut till de deltagande föreningarna, säger Marcus Grapne.

Lägret är ett så kallat Good-citizen projekt för sportkedjan Stadium, med syfte att stärka den lokala idrotten. Föreningarna är med och skapar god barn- och ungdomsverksamhet, medan arrangören tar hand om det övergripande arbetet. 

Stadium Sports Camp jobbar också aktivt för inkludering. En målsättning är att fem procent av deltagarna ska vara sponsrade platser, för ungdomar som annars inte har förutsättningar att uppleva lägret. Stiftelsen Friends utbildar alla ledare och finns med för att skapa en trygg atmosfär för ledare och deltagare, det är lika viktigt att vara en bra kompis som en god idrottare på lägret.

Lika många tjejer som killar

- Vi har samarbeten med Stiftelsen Min Stora Dag, som vi vill utveckla även i Halmstad. Utöver detta, vill vi också på sikt, arrangera grupper för ungdomar med rörelsehinder och barn med funktionsnedsättning, säger Marcus Grapne.

Runt tio föreningar i Halmstad ska Stadium Sports Camp teckna avtal med. Bland deltagande idrotter finns både klassiker som innebandy och handboll, men också något Halmstadsunikt som cheerleading. 

- Vi vill, likt Norrköping, sträva mot att ha 50 procent tjejer och 50 procent killar på lägret, det skapar ett härligt klimat och genom strukturella beslut vilka idrotter som kommer vara med, strävar vi mot detta även i Halmstad, säger Marcus Grapne.

Wayne Gretzky, världens kanske bäste ishockeyspelare genom tiderna, är delägare och marknadsförare i  Gold Town Games, ett företag i Skellefteå som utvecklar mobilspel. World Hockey Manager har blivit en succé i en rad länder. Gretzky upptäckte och tyckte själv om spelet när han fick testa lite tillsammans med en av sina söner hemma i Los Angeles.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.