Nya bevis på SM-veckans succé
Lägg därtill 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor så är det inte konstigt att kommunerna runt om i Sveriges står i kö för att få arrangemanget.
SM-veckan är etablerad och både vinter- respektive sommarupplagan lockar många idrotter och besökare.
Norrköping föregångare
Formen för arrangemanaget utvecklas stadigt, men just i Norrköping hittade man tack vare östgötarna nya former och synergier som hänger med konceptet i fortsättningen.
Det bekräftar Per Bergljung, sponsrings- och evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet.
- Norrköping har utvecklat och förankrat en flexibel och effektiv evenemangsorganisation. För oss innebar det att SM-veckan som koncept kunde ta nya stora kliv för att även integrera folkfesten med alla idrottsarrangemang.
Bergljung anlitade HUI Research för att se den turistekonomiska effekten. Nu är det sällan som negativa siffror kommer fram, men just veckan i Norrköping hör till de absolut bästa någonsin.
En bidragande orsak var de 100 frivilliga volontärer och cirka 50 sommarjobbare som bidrog med sin arbetsinsats. Det underlättade bl A en god samordning mellan idrottsförbund, arrangör, föreningar, näringsliv, Upplev Norrköping och kommunen.
47 idrotter
- Allt gick oerhört smidigt. Mycket tack vare det engagemang som Norrköping ställde upp med dom här dagarna, säger Johan Bergerfalk, projektledare för SM-veckan.
Totalt noterades cirka 100 000 besökare. 47 idrotter var representerade och 660 medaljer delades ut.
- Vårt mål var att skapa en folkfest med glädje och gemenskap, säger Stefan Papangelis, vd på Upplev Norrköping.
Politikerna kan också känna hur investeringarna i projektet bar frukt.
- Det skapas också många arbetstillfällen. Enligt undersökningen genererade SM-veckan 43 årsverken. Satsningen på evenemang och besöksnäring är en viktig tillväxtfaktor och vi kommer fortsätta satsa på detta, säger Kikki Liljeblad (S), kommunalråd.
Gjorde av med 975 kr/dag
HUI Research har under flera år undersökt evenemanget för att kartlägga besökarna och de turistekonomiska effekterna av SM-veckan. De intervjuade bestod av deltagare, medföljande och åskådare och genomfördes i form av personliga intervjuer på plats och telefonintervjuer med boende i Norrköpings kommun.
Överlag var deltagarna nöjda med värdskapet och upplevelsen. Konsumtionen hos besökarna uppgick till 975 kronor per person och fördelades i synnerhet till logi, restaurang och shopping.
Förutom den folkfest som blev syntes Norrköping på många ställen både i tidningar, radio sociala medier och inte minst tv.
- SM-veckan har synliggjort Norrköping från sin bästa sida i media. Enligt det resultat vi sett publicerades cirka 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor, säger Louise Flygt, kommunikationsdirektör.
Däremot – efter veckans avslutning lät de högsta ansvariga, Stefan Papangelis, efter tolv år i den kommunala koncernen, med rollen som VD på såväl Louis De Geer som Upplev Norrköping,och Johan Bergerfalk, efter elva år som evenemangsansvarig på Upplev Norrköping, meddela att de lämnar sina uppdrag för att jobba med ett eget bolag.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.