Cecilia redan en vinnare

På fredag avgörs VM-matchen i weltervikt mellan titelförsvararen, norska Cecilia Braekhus, och den svenska utmanaren Klara Svensson. Oavsett hur det går i matchen: Cecilia Braekhus är redan en vinnare. Hon är nämligen sin egen promotor.
På fredag möter titelförsvararen Cecilia Braekhus utmanaren Klara Svensson i årets boxningsmatch i Skandinavien, som sänds i Viasat och på Viaply.se. Hur det än går: Cecilia Braekhus är redan en vinnare, ekonomiskt. — Foto: Claudio Bresciani/TT

 

Cecilia Braekhus firade tio år som proffsboxare i januari.

Facit: 29 segrar, ingen förlust.

Det om något visar att hon är en smart boxare i ringen.

Smart även utanför ringen

Men den 35-årige Bergen-tjejen är minst lika smart utanför densamma. Hon har nämligen tagit över rollen som promotor för sina egna matcher, det vill säga arrangerar matcher inklusive marknadsföring och skriver sina egna avtal genom sina bolag First Lady Promotions och First Lady Sport. Något hon är en ensam om i boxningsvärlden på damsidan. 

- Det krävs både status och ekonomiskt sinne för att klara det. På herrsidan förekommer det i ett par fall, med världsmästaren Wladimir Klitschko som det bäste exemplet, förklarar Kristian Hysén, vd för IMG Norden som tillsammans med Klitschkos bolag K2 Promotions fungerar som Cecilia Braekhus ekonomiska sparringpartner i det här upplägget – om uttrycket tillåts.

Braekhus förra titelfight i Spektrum Arena, mot Anne Sophie Mathis i höstas, gav enligt initierad norsk press en omsättning på 10-15 miljoner kronor. Det är liknande belopp som står på spel när gonggongen går i Oslo på fredag kväll, vid 23-tiden.

Utsålt klirr i kassan

Mest pengar kommer från publikintäkterna. Det beräknas bli utsålt, knappt 10 000 åskådare, även om det finns biljetter kvar i skrivande stund. Åskådarna betalar i snitt cirka 1 000 kronor för biljetterna. Det ger cirka tio miljoner kronor. TV-rättigheterna inklusive del av Viasats inkomster från PPV, Pay Per View, genererar ytterligare ett par miljoner. Sponsorintäkter bidrar också – om än betydligt mindre.

Hur mycket som går till vinnaren respektive förloraren är en hemlighet bättre bevarad än Coca-Cola-receptet.

- Men Cecilia är helt klart den ekonomiske vinnaren, dels för att hon är titelförsvararen, dels för att hon numera har större kontroll genom att vara sin egen promotor. Tidigare fick hon en fast ersättning för att gå upp i ringen, och inget mer, förklarar Kristian Hysén och tillägger det enda negativa i upplägget.

- Kostnaden för utmanaren stiger. Det är givetvis lite surt.

Boxning hela veckan

Matchen, där fem VM-titlar står på spel – WBC, WBO, IBF, WBA och IBO - genomsyrar tablån hela veckan på Viasat och Viaplay.se, som följt Klara Svenssons uppladdning inför årets fight i skandinavisk boxning. Det har blivit en dokumentär som sänds på onsdag klockan 22.45 i TV3 och på Viaplay.se.

- Vi är givetvis väldigt tacksamma att Klara Svensson släppte in oss i sitt team inför den här matchen. Det har blivit en fantastisk dokumentär där flera av våra killar i filmteamet blev helt tagna av hur skitigt och tufft det är att förbereda sig för en titelmatch av det här slaget, berättar Jonas Berg, programchef på MTG Sport.

Rabatt för abonnenter

Sändningen inför huvudmatchen fredag kväll startar i TV10 klockan 20.00, växlar över till TV3 22.00 för att slutligen gå över till PPV när matchen börjar vid 23-tiden. 

Priset för att se matchen är 199 kronor för abonnenter av Fighting- Sport- eller Totalpaketet och 299 kronor för övriga. 

Sändningen pågår parallellt på Viaplay.se/Fighting med samma prismässiga upplägg. 

 

Thomas Björn

 

Titelförsvararen i weltervikt, norska Cecilia Braekhus, mot utmanaren, svenska Klara Svensson. Matchen i Spektrum Arena, i Oslo, på fredag, räknas dra 10 000 åskådare på plats och omsätter 10-15 miljoner. — Foto: Claudio Bresciani/TT

Titelförsvararen i weltervikt, norska Cecilia Braekhus, mot utmanaren, svenska Klara Svensson. Matchen i Spektrum Arena, i Oslo, på fredag, räknas dra 10 000 åskådare på plats och omsätter 10-15 miljoner. — Foto: Claudio Bresciani/TT

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.