Rekordår för golfens seminarieturné

1 450 personer verksamma på 325 klubbar. Så många träffar Svenska Golfförbundet under verksamhetsseminarierna på 20 platser i Sverige. Det är nytt rekord.

1 450 personer verksamma på 325 klubbar. Så många träffar Svenska Golfförbundet under verksamhetsseminarierna på 20 platser i Sverige. Det är nytt rekord.

Det är åttonde gången golfförbundet åker på turné för att träffa, lyssna på och informera medlemmar i aktuella och viktiga ämnen.

Större engagemang

Och aldrig har fler valt att komma för att lyssna och delta i diskussionerna.

- Det är kul eftersom det visar att seminarierna både är bra och viktiga. Vi har också ett större engagemang bland deltagarna med workshops och interaktion genom ”mentometersystemet” i mobiltelefoner. Vi använder systemet också för att direkt stämma av vad deltagarna tycker om dagens seminarium. Extra kul förstås att betygen genomgående är höga, säger Svenska Golfförbundets projektledare Frida Bräster, på plats på seminariet i Eskilstuna.

Ökad jämställdhet

Bland de många ämnen som tas upp finns golfförbundets två stora processer just nu: Vision 50/50 för jämställd idrott med fler kvinnor i golfen både som spelare och ledare, och Golfnyttan i samhället - golfens roll inom miljö, hälsa, friskvård, turism och samhällsekonomi. 

Svenska Golfförbundet är ett av de största förbunden i Riksidrottsförbundets 71 medlemmar stora familj. Det är samtidigt den största breddidrotten med 487 000 aktiva medlemmar och 460 klubbar eller anläggningar - ofta finansierade av de egna medlemmarna vilket gör att golfen sticker ut bland landets idrotter.

Effekt Stensons segrar?

Henrik Stensons seger i British Open i fjol gav Svenska Dagbladets bragdmedalj, utmärkelsen Årets manlige idrottare på Idrottsgalan och stor uppmärksamhet i media. Frågan är given: finns det en Stensoneffekt inom golfen? 

Det är ett diskussionsämne i ett av passen på verksamhetsseminarierna som riktar sig till styrelser och klubbchefer samt tränare. 

Hur ser den genomsnittliga golffamiljen ut, vad är det som gör att människor blir nyfikna på golf och hur behåller klubbarna dessa nya spelare är andra frågor som avhandlas.

Stabil ekonomi

Fler än 70 internationella segrar i fjol, världsstjärnor i Anna Nordqvist och Henrik Stenson, ökad uppmärksamhet i media och 10 000 nya golfare netto under 2016, den största ökningen sedan 2003. Golfen växer, ekonomin i förbundet är stabil och läget för många golfklubbar och anläggningar bra, även om  ett antal kämpar med ekonomin. 

Vilken roll fyller verksamhetsseminarierna i ett sådant läge?

Svenska Golfförbundets generalsekreterare Gunnar Håkansson svarar:

Utveckla föreningarna

– Nyckeln är föreningsutveckling. Det går inte att sitta still och se omvärlden förändras och tro att allt ska fungera som det alltid gjort. Klubbarna måste bli bättre på service, se till medlemmars och gästers behov och vanor, hur man behåller och rekryterar spelare, utbildar ledare och tränare samt utvecklar spelare att bli allt bättre. Golfens värdegrund är också för golfens bästa, i tidens anda.

Den framtida utvecklingen styrs av en verksamhetsinriktning med långsiktiga mål till 2020. Den är uppbyggd på fem verksamhetsstrategier: Golfklubben, Golfspelet, Golfspelare, Golfledaren och Golfen i samhället.

Ger lärdomar

Varje strategi har ett långsiktigt mål och fyra effektmål för antalet medlemmar och golfronder, spelskicklighet och nöjdhet bland medlemmar.

Hur strategierna kopplas till målen, banutveckling, idrottsutveckling, golfens IT-system, rekrytering av anställda, tränaruppdraget och konflikthantering är andra ämnen som väcker nyfikenhet och ger lärdomar.

Närmast drar verksamhetsseminarierna vidare till Karlstad och Falun. 

Läs mer om seminarierna och Svenska Golfförbundet på http://www.golf.se/utbildning/Moten-och-seminarier/verksamhetsseminarier/ 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.