Formel 1 tillbaka på Hockenheimring

Helgen 20-22 juli 2018 blir det full gas på klassiska Hockenheimring-banan i tyska Baden-Württemberg. Här kördes det första Grand Prix-loppet 1970.
Foto: AP Photo/Jens Meyer

 

För att öka intresset inför arrangören låga priser. En weekendbiljett kostar 99 euro. Barn upp till sex år går in gratis. Barn under 16 år betalar 45 euro för en sittplats under söndagen, 50 euro för hela helgen.

Hockenheimring var från början en högfartsbana. 1968 inträffade en dödsolycka på banan när Jim Clark omkom i en krasch i det regniga och dimmiga vädret i ett formel 2-lopp.  

1970 kördes det första formel 1-loppet på banan. Tysk-österrikaren Jochen Rindt vann. Han omkom den 5 september samma år i en krasch under kvalificeringen till Italiens Grand Prix på Monza-banan. Rindt hade då kört ihop tillräckligt med poäng så han blev världsmästare postumt.

Just Monza-banan blev också Ronnie Petersons död. Den 11 september 1978 kraschade han så svårt att han senare avled på sjukhus.

Efter 1970 dröjde det till 1977 innan tävlingen kom tillbaka på Hockenheimring. Banan var då 6. 78 kilometer lång. Banan var i stort sett oförändrad fram till 2001 då den byggdes om. Banan blev kortare, 4.57 kilometer men är fortfarande snabb.

330 kilometer i timmen!

Tävlingen avgjordes årligen på Hockenheimring mellan 1977 och 2006 undantaget 1985 då tävlingen kördes på Nürburgring. Från och 2008 körs Tysklands Grand Prix omväxlande på Hockenheimring , jämna år, och Nürbrburgring, ojämna år.

Banan inleds med en knepig högerkurva som inte går att köra för fort i. Sedan kommer banans snabbaste ställe där bilarna når över 330 kilometer i timmen. Höll för öronen, där dundrar det rejält! 

Efter hårnålen som följer kommer ett snabbt och böljande parti fram till stadionsektionen, som består av några långsamma kurvor. Sedan är bilarna tillbaka på start-och målrakan igen.

Sedan 2004 har Kimi Räikkönen i en McLaren-Mercedes banrekordet med 1.13,78 timmar.

 

Göran Söderlund

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.