Idrottens dag lanseras

Under hösten genomförs Idrottens dag på över 30 platser runtom i Sverige. Det är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarnas nya satsning för att fler ska kunna och vilja idrotta hela livet.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix / TT

Idrottens dag är även tänkt att vara en viktig mötesplats för ett samtal om hur vi tränar och tävlar idag och vad vi kan göra ännu bättre. Idrottens dag är också Sveriges bidrag till European Week of Sport, som är en del av EU-programmet Erasmus+ Sport.

– Svensk idrott är mitt i en intensiv förändringsresa och Idrottens dag är ett fantastiskt verktyg för att få igång ett samtal om framtidens idrott över hela Sverige. Det är också en möjlighet att visa upp bredden och möjligheterna inom idrottsrörelsen och inspirera barn, och vuxna, att röra på sig mer, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Prova-på, motionslopp och seminarier

Aktiviteter och samarbeten kommer skilja sig åt på olika orter. Idrottens dag innefattar allt från prova på-idrotter och uppvisningar till motionslopp och seminarier. Riksidrottsförbundet har även utvecklat en rörelsebana som kommer finnas på några av orterna, där alla får möjlighet att utmana sig själva och lära sig mer om hur olika rörelser påverkar både idrottandet och livskvaliteten.

– Förhoppningen är att Idrottens dag ska växa för varje år och bli en dag där alla som brinner för föreningsidrotten kan samlas och både inspirera och bidra till en mer nyfiken och välkomnande idrott där ännu fler blir motiverade att idrotta hela livet, säger Stefan Bergh.

Spännande samarbeten

I samband med Idrottens dag har Riksidrottsförbundet startat flera spännande samarbeten. Folkspel är nationell huvudsponsor för satsningen. Prins Daniel kommer att närvara på Idrottens dag i Hagaparken samt i Farsta. Fritidsbanken, TV4 med initiativet #geborttillsport kommer att finnas på flera orter för att samla in utrustning som möjliggör för fler barn att idrotta. Även organisationen GEN-PEP kommer att närvara på flera platser.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.